My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Hartige pesto muffins

Onder het mom ‘bakken met wat ik nog in de kast heb’ bakte ik dit weekend pesto muffins. Pesto muffins? Muffins moeten toch zoet zijn? Ah, welnee joh! Probeer het gewoon. 


Ik vond een Amerikaans recept en dat rekende ik dus even om voor jullie. Zelf heb ik een Amerikaanse maatbeker, maar die heeft niet iedereen. En laten we eerlijk zijn: grammen en milliliters zijn toch veel gemakkelijker.

Oké, schorten aan! Koksmutsen op! Lepels in de aanslag! Oven aan op zo’n 200 °C! Bakken maar!

Men neme:
270 gram bloem
3 theelepels bakpoeder
2 theelepels geraspte Parmezaanse kaas (maar gewone geraspte kaas kan ook)
Kruiden naar keuze en naar smaak (ik gebruikte peper, zout, paprikapoeder en knoflookpoeder)
235 ml melk
235 ml yoghurt
1 ei
¼ potje pesto (of versgemaakte pesto natuurlijk als je hele bossen basilicum hebt groeien)
Een muffinpan, lekker ingevet met olijfolie of boter.

En dan!
In een grote kom meng je de bloem, bakpoeder, geraspte kaas en kruiden door elkaar. In een andere kom kluts je de melk, yoghurt, het ei en de pesto tot een glad mengsel. Dan doe je de natte ingrediënten heel voorzichtig in de kom met droge ingrediënten.  Mix dit mengsel voorzichtig met een houten lepel en zorg dat het lekker klonterig blijft. Als je het te goed mengt, worden de muffins taai. Gatver, niemand houd van kleffe, taaie muffins! Niet te goed mengen dus!

Dan vul je de muffinpan met het mengsel. Zorg ervoor dat elke opening tot ongeveer 2/3 gevuld is. De muffins moeten 20 minuten de oven in en dan… oh, smullen. 

De muffins zijn lekker als snack, maar ook bijvoorbeeld bij gemarineerde olijven of pastasalade. Wijntip? Tuurlijk! Wit: sauvignon blanc (bijvoorbeeld biologische Sauvignon Blanc van Albert Heijn). Rood: shiraz (bijvoorbeeld The Accomplice, verkrijgbaar bij Hema).

Oh! En als je nog eens een 'buutenlands' recept tegenkomt met gekke maten enzo... deze website is je beste vriend. 

~Eet smakelijk!~ 
-----------------------------------------------------------------------
This weekend I wanted to bake from scratch and just use what I had laying around in the cupboard. I stumbled upon a great recipe for pesto muffins. Seemed like a good plan to me! Savoury muffins you say? Shouldn't muffins be sweet? Of course not! Just give it a go! 


The recipe I found was American, with all those nasty cups and such and such! Grams and milliliters are so much easier! Luckily I have an American measuring cup: phew! But for all you people who can not work with cups and all the other crazy cooking measurements of our American friends: here's the recipe with grams and milliliters. Hurray!

Heat your oven at 200 °C, put on your apron, take your spoons and let's BAKE! 

Here's what you need:
270 grams of all purpose flour
3 teaspoons of baking powder
2 teaspoons of grated Parmesan of normal cheese 
Herbs and spices to taste. I used pepper, salt, paprika and garlic.
235 ml milk
235 ml yoghurt
1 egg
¼ jar of pesto (or freshly made pesto of course if you have bushloads of basil growing)

A muffin pan al nice and greased in with olive oil or butter (please, no PAM...) 

And then! 
In a large bowl stir flour, baking powder, grated cheese and herbs together. In another bowl whisk milk, yoghurt, the egg and the pesto together. Slowly put the pesto-yoghurt mixture in the bowl with the flour. Gently stir the two mixtures. Don't whip it too well, make sure it stays a bit lumpy. If the mixture is too smooth, the muffins will be tough. Eww, who wants that? So... lumpy is what you need!

Fill the muffin pan and mak sure all the openings are filled for about 2/3. Now, put it in the oven for 20 minutes and after that: eat and enjoy!

These muffins go great as a snack with some marinated olives or with a pasta salad. And wine, oh yes wine! If you like white wine I can recommend a good sauvignon blanc with this, but red-lovers can chose a shiraz.

If you ever have to convert cooking measurements, this website is your best friend! 

~Are you going 'nom nom nom' already?~

19 opmerkingen

  1. Grappig! Ik heb jaren geleden eens bedacht dat muffins met kaas best lekker zouden moeten zijn, maar kon niks bedenken om de suiker mee te vervangen in het beslag en heb er ook nooit echt verder naar gezocht.
    En nu kom jij met een recept voor hartige muffins. Die ga ik zeker bewaren en gebruiken! (Ik ben nog steeds heel benieuwd naar de smaak van kaas muffins, het lijkt me raar maar lekker. ;-) )
    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat heerlijk, bedankt voor het delen, wij zijn hier ongelofelijk dol op pesto!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk recept! Die ga ik echt onthouden! Bij het lezen liep het water al in mijn mond ...
    Enne, bedankt voor de tip van die website! Super!

    Dikke kus!
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit wordt een hit in mijn mannen huishouden.
    Want ze houden alle drie heel erg van pesto!
    Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit kan ik dus niet he.... Iets wat zoet 'hoort' te zijn en dan ineens hartig is! Je hebt nu ook hartige Sultana.... ik durf het gewoon niet aan! Terwijl ik dan wel dol ben op pesto... Bedankt, wie weet, heel misschien, ooit, doe eens gek, durf ik het aan :-)

    Groetjes, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zien er heel lekker uit! Mooie foto's ook.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Salty muffins are so nice and your recipe looks delicious! I once tried one with sun dried tomatoes and that worked well, too.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmmm...daar wil ik mijn tanden wel eens inzetten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. this looks awesome...
    I will be honored if you will add this project in our weekly linking party every Wednesdays at
    http://www.passionatelyartistic.com/2011/08/my-inner-baker-with-linking-party.html
    Have a great week,
    Maggie
    http://passionatelyartistic.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk na je vakantieavonturen ook een avontuur in de keuken. En al komt het er bij mij veel te weinig van om iets nieuws te proberen, het is altijd fijn receptjes te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmmmm klinkt heerlijk....jammer dat ik zo weinig tijd heb!!! Ik wil ze wel een keer komen proeven ;-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. OH yum! Pesto muffins sound delicious! I was very confused when I moved to Australia (from England) and all the measurements were in cups! I just picked a teacup from the cupboard and used that! Seemed to work fine! Now I have my own set of 'proper' cups to measure with!! (but still find grams or ounces easier!)

    Jill @ Creating my way to Success
    http://www.jembellish.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk, geef mij maar hartige hapjes en zeker met een wijntje erbij.... topidee, want de pesto gaat niet altijd in 1x op...mmm Dit ga ik uitproberen. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oeh, dit zou niet het eerste zijn waar ik aan dacht als ik zin heb om iets te bakken. Denk dat ik toch bij de zoete variant blijf...

    Wow, al 100 vierkantjes. Ik ben trots op je. Dat had ik dus dan weer niet volgehouden. Je moet er ruim 2x zoveel als ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I every time used to study article in news papers but now as I am a user
    of net so from now I am using net for articles, thanks to web.


    Feel free to surf to my page Mortgage loan assistance

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out
    and tell you I truly enjoy reading your articles.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics?
    Thanks a ton!

    Feel free to visit my site - Calibration accelerometer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It really
    useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided me.


    Visit my webpage ... cafes in san juan

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!