My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Aardbeien-appel jam

Scroll down for the strawberry-apple jam recipe in English

Ik heb een hele lieve collega met een appelboom in zijn tuin. En die Goudreinet boom is deze herfst in goede doen. Mijn collega had zo veel appels over dat wij op het werk allemaal een enorme zak appels van hem kregen!


Inmiddels heb ik al appel-kaneel muffins en boboti gemaakt en natuurlijk appeltaart gebakken. En toen had ik nóg appels over. Zonde om weg te gooien!

Toen ik bij onze Turkse groenteman de laatste Hollandse aardbeien van het seizoen zag liggen wist ik wat ik ging maken: jam! Er was echter één probleem. Ik had dus nog nooit jam gemaakt. En nu niet rollen met jullie ogen ('weet dat kind dát niet eens'), ik had echt geen idee!

Maar in ieder geval: het is me gelukt! En de jam is lekker en fris! Ik dacht: er zullen vast nog meer mensen zijn die nog nooit jam hebben gemaakt (opstellen in rijen van 3 alsjeblieft). En misschien kennen de doorgewinterde jam-maaksters deze combi ook nog niet. Dus hier mijn recept!

Aardbeien-appel jam
Je hebt nodig:
625 gram appels
600 gram aardbeien
500 gram geleisuiker (ik gebruikte Van Gils)
Een beetje citroensap

Voor je begint:
Steriliseer een aantal lege glazen potten en de deksels ervan. Ik kookte ze 10 minuten in een pan water, maar even het warmste programma van de vaatwasser draaien kan ook.

Aan de jam!
Schil de appels, verwijder de klokhuizen en rasp de appel fijn. Als de appel een beetje bruin wordt (dat gaat bij Goudreinetten dus razendsnel!), doe er dan een scheutje citroensap overheen. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en snijd de aardbeien in kleine stukjes.

Doe het fruit en de geleisuiker (eventueel met nog een scheutje citroensap) in een flinke pan en breng het geheel aan de kook. Laat het, als het eenmaal kookt, nog een minuut goed door borrelen. Schep de jam vervolgens in de potjes, draai de dekseltjes goed vast en draai de potten op z'n kop. Laat ze zo 5 minuten staan.

Zo makkelijk! De potjes zijn gesloten ongeveer een halfjaar te bewaren. Dus ook heel leuk om als cadeautje te geven. Mmm.

---------------------------------------------------------------------------------
I have a very sweet colleague with an apple tree in his backyard. And that apple tree is one happy camper this fall. It gave so many apples that he gave us all a big bag of apples. Yum! So, I had already made apple-cinnamon muffins, boboti and I baked an apple-pie. And still I had lots of apples laying around. It would be a shame to waist, right?

When I saw the last Dutch strawberries of the season at my Turkish veggie and fruit shop, it hit me: I'm gonna make apple-strawberrie jam! There was just this tiny bump in the road. I had never made jam. Stop rolling your eyes, I really had no idea!

Anyway, it turned out to be really easy! The jam tastes nice and fresh. So I was thinking that maybe there are jam-making-virgins amongst us who'd like the recipe or maybe you kitchen miracles haven't tasted the apple-strawberrie combo yet, so here it is! 

Strawberry-apple jam
You need:
625 grams of apples
600 grams of strawberries
500 grams of preserving sugar
Some lemon juice if you like 

Before you start:
Sterilise your jam jars. I did this by boiling them in a water filled pan for 10 minutes, but you can also put them in the dishwasher and put it on the hottest program.

Now, let's jam!
Peel the apples and remove the cores. Grate the apples finely. If they turn a little brown (and I was using Goudreinettes and they brown really fast!) add some lemon juice. Take the crowns of the strawberries and chop them up into small parts. 

Put the fruit and the sugar into a pan and add some lemon juice if you like. Wait untill it all boils. Let it properly cook for one minute and voila! It's done. Spoon the jam into the jars, close the lids on them and put the jars upside down for 5 minutes.

That's it! You can keep the closed jars for about 6 months, so they can make nice gifts too. Yay!

11 opmerkingen

  1. hahahaha opstellen in rijen van 3! leuk verhaal en lekkere jam! doorgewinterde jammaakster.... het is ook makelijk en leuk. Voeg bij aardbeienjam iets gehakt verse basilucum erbij en dat is dus ook zo lekker... ik kreeg gisteren nog 1 pot van mijn zus uit haar tuin.... lekker met kwark oid. geniet ervan! groetjes paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lekker!! Ik heb ook nog nooit jam gemaakt omdat ik dacht dat het moeilijk was! maar zo ik lees is het goed te doen!

    Lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leuk, ik heb ook nog nooit jam gemaakt!! En de combinatie appel-aardbei lijkt me heerlijk!
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb laatst ook pas voor het eerst in mijn leven jam gemaakt hoor. Appel-pruimen jam die smaakte naar stoofpeertjes... Heel lekker dus, maar die van jou klinkt ook erg lekker!

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een heerlijke combinatie! Ben je nu ook verslaafd aan jam maken? Is het niet voor de jam zelf, dan wel voor het hele ritueel. Ik vind het altijd een heel relaxed 'klusje' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welke rij mag ik aansluiten? Heb ook nog nooit zelf jam gemaakt, wel al vaak gedacht dat ik dat eens wilde proberen maar durfde het niet aan.....misschien nu toch ook maar eens echt gaan doen.
    Trouwens wat een leuke potjes qua vorm heb je gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mag ik mee in de rij ????? Die van jou (de jam dus) ziet er waaaaanzinig lekker uit! Appelflappen en muffins no problemo, dat gaat met de ogen dicht (of toch bijna) Laat het daar smaken met al die heerlijke potjes,
    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Esther,
    Dat ziet er heerlijk uit zeg!
    Ik maak zelf nooit jam, helaas uit tijdgebrek.
    Ik herinner mezelf goed, dat mijn ouders samen in de keuken bezig waren om heel wat potjes jam te maken, echt met allerlei vruchten.
    Het rook altijd zo heerlijk en dan mocht ik na afloop de lepel en de pannen uitlikken.
    Ik moest wel lachen hoe je schrijft...Hollandse aardbeien bij de Turkse groentenman, terwijl bij de Nederlandse groentenman vaak alleen maar buitenlandse aarbeien verkrijgbaar zijn ....tja.
    Lief dat je het recept met ons deelt, wie weet komt het er ooit nog eens van haha.
    Geniet van het weekend, groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your strawberry apple jam looks really delicious! Have a happy weekend.
    Helen x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The apple/strawberry jam looks great. I'd love to make some too.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!