My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Ready for Christmas? Hamburg!

De Sint is meer mijn man, dan de kerstman. Ik heb niet zo veel met kerstmis. Het is niet echt 'mijn' traditie' en heeft al helemaal niet dat gezellige en kneuterige van Sinterklaas. Ik draai nog liever mijn been eraf, dan dat ik 'De Sint' mis. Kerst daarentegen, ach. Klinkt mopperig hè. Nou wacht maar, lees even verder.

I always preferred the Dutch celebration of Sinterklaas (on December 5th) over Christmas. Christmas in The Netherlands just doesn't hold that much of a tradition, not like being all snug and cosy at Sinterklaas. Seriously, I'd rather chew of my foot than to miss Sinterklaas. Christmas however, I could take it or leave it. I sound like a grump, right? Well, read on just a little.


Want vorige jaar stuurde de hoofdredacteur van De Reisgids mij naar Hamburg, vlak voor de kerst. "Voor een mooi, wit kerstverhaal in Duitse stijl", zo was de opdracht. Wist hij niet van mijn aversie tegen kerst? Nou ja, er zou in ieder geval glühwein zijn. Bedacht ik me. Mijn lief ging ook mee, die was een paar dagen vrij. Dus dat was gezellig.

'Cause last year the editor of Reisgids Magazine, the travel magazine that I sometimes write for, sent me to Hamburg just before Christmas. "Bring me a wonderful, white and wintery Christmas story, German style", so he told me. Didn't he know that I'm not much of a Christmas person? Oh well, at least there would be glühwein, I figured. My love had a couple of days of and accompanied me to Hamburg. Well, at least it made a good start.


Om kort te gaan: ik vond het fantastisch. Het sneeuwde in Hamburg, we sliepen in een fantastisch hotel (het Lindner am Michel, een aanrader!), er waren schitterende musea, mooie winkels en de (kerst)sfeer was top. Hamburg was bruisend, en ook wel een beetje romantisch.

To make a long story short: I absolutely adored Hamburg. It was snowing, we stayed in a fantastic hotel (The Lindner am Michel), the museums were great, the shops lovely and the (Christmas!) atmospere was just splendid. Hamburg was just swinging, and also a little romantic.


En (niet lachen), de kerstmarken waren top! Geen massale, bomvolle markten, vol busladingen landgenoten, massa geproduceerde koopwaar 'made in China' of glühwein uit de fabriek. Nee, schattige kleine marktjes waar de glazen kerstballen voor je neus worden geblazen, heerlijke warme appelwijn of glühwein in een gezellige mok en vriendengroepjes die na het werk even bijkletsen onder het genot van een warme beker lekkers. Een en al gemütlichkeit. Dus toch een beetje een kerstgevoel.

 

And (don't laugh now!),  I fell head over heels for the Christmas markets! No large markets with busloads of (Dutch!) tourists, mass produced goods and glühwein from a can. No! Just small Christmas markets scattered allover Hamburg, where the Christmas ornaments are made while you're watching, pretty mugs full of apple cider or glüwein and groups of friends enjoying an afternoon drink together. The true meaning of 'Gemütlig'. So, as it turns out: I am not a total Scrooge.


Vanaf deze week ligt De Reisgids met daarin mijn verhaal over Hamburg in de winkels, het blad is bij de meeste Ako's en Bruna's op de NS Stations verkrijgbaar. 

Maar... ik geef ook 3 exemplaren weg! Laat hieronder een berichtje achter, dan laat ik dit weekend weten aan wie ik De Reisgids toestuur.

The magazine is in the shop right now... and to all my Dutch readers (from Holland and abroad) I am giving away 3 magazines. Can you read Dutch, leave a message here and this weekend I'll let you know who are the lucky winners. 

18 opmerkingen

  1. O leuk een reisgids..mijn man en ik willen elk halfjaar een paar dagen met z'n twee weg (ons goede voornemen) maar ja de bestemming...nou daar komt zo'n reisgids vast van pas!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me please! Though I am in Holland this weekend, will look out for it in the shops.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We have a lovely Christmas village here in Philadelphia--it was my favorite thing that we did last year for Christmas! There were a few stalls of mass-produced junk, but most of it was handmade loveliness from crafters the world over. It was beautiful!
    We don't do the Sinterklaas/December 5th thing here. We go all out for Christmas (which can be anti-climactic as an adult). I do enjoy the whole season though.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de Kerstperiode heerlijk. Ik heb dan weer niks met Sinterklaas.
    Maar ach, een gratis reisje is nooit weg toch, dan heb je het er wel voor over om een paar Kerstmarkten te bezoeken. En het is mooi meegenomen dat het dan ook nog meeviel.
    Wij willen dit jaar ook eens naar een Kerstmarkt maar heb er nog niet over nagedacht waar we naartoe gaan.
    Ach laat ik maar eens een kansje wagen op een gratis reisgids ;-)

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp waarom jou baas je er heen stuurde, want ik sta te trappelen na dit verhaal.
    En dat terwijl de Sint ook echt mijn man is!
    x
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal, ik heb zelf meer met de kerst, hoewel ik sint ook wel een aardige man vind hoor. Ooit wil ik nog eens naar een duitse kerstmarkt, maar zoiets moet ik echt maanden van te voren plannen ivm met werk dat het er vaak niet van komt. Wie weet een gratis reisgids me daar een beetje bij helpt. dus ik doe graag mee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wow, you have one of my dream jobs! It looks absolutely heavenly! We've been living in Australia for four years now and I miss that warm cuddling up time at Christmas and SNOW how I miss snow! And Christmas markets!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hihi ik heb echt met een glimlach op mijn gezicht je verhaal zitten lezen. Ik vind Sinterklaas en kerst even leuk! Het heeft allebei iets. Omdat wij zo dichtbij de Duitse grens wonen, gaan wij wel eens naar Düsseldorf. Ook erg leuk ... af en toe ... niet ieder jaar! Maar!!!! Dit jaar zien we de kerstmarkt in Brugge!
    Enne ... Ik doe heel graag mee met jouw super Give - Away!

    X
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met kerst heb ik ook niets. Sint daarin tegen wil ik ook voor geen goud missen. Misschien ook iets voor mij om een kijkje in Hamburg te gaan nemen om toch in de kerst sfeer te komen. Het is dat ons kleine meisje zo graag een kerstboom wil zetten anders zou ie hier niet eens staan. In december dan toch maar op naar Duitsland??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I enjoyed seeing your delightful pictures today...Hamburg looks beautiful in the snow, and the Christmas market looks so pretty. I'm suddenly feeling quite festive now!
    Helen x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Owww wat leuk :D, haha dus toch wel gevallen voor de charme van de kerstsfeer ;)! Wat een mooie pica's zeg, zo sfeervol, leukleuk :D! Wij doen graaaaaag mee met je leuke give-away!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een leuk verhaal, ben benieuwd naar de reisgids...
    Groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh I LOVE those European Christmas markets. I was in Switzerland one Christmas... ah sweet memories :) Lovely photographs.

    Visiting from Things I'm Loving, have a great weekend :)

    http://www.catchingthemagic.com/2011/11/things-im-loving-9/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Very nice story..glad you found a way to enjoy Christmas!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, leukleukleuk, ben ik nog op tijd?? Mooie reportage en wat grappig dat de sfeer je toch gegrepen heeft. Je kerstballen zijn ook erg leuk, dank voor de uitleg. Hoop dat ik er nog tijd voor krijg er wat te maken, zit wat krap in mijn tijd op dit moment. Daarom zit ik al vanaf 7.30 achter mijn pc om bij te lezen hier en daar. Moet niet gekker worden ;)Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Your pictures are just beautiful! Sounds like a city full of Christmas spirit. Thanks so much for linking up to Finished for Friday!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is toevallig. Onze dochter vertrekt volgende week voor twee maanden naar Hamburg. Ze gaat er werken. Wij zijn er nog nooit geweest en gaan haar zeker bezoeken. Jouw reisverslag geeft nog extra motivatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. This layout of cooking will end result in meals that tastes much
    better, looks for being much better and is wealthy in each
    of the nutritional nutritional vitamins and vitamins normal cooking can decrease.

    Install filters alarms on the property heating and cooling
    units that make a whistling sound when it really is
    time to modify the filters.

    Feel free to visit my site The Solutions For Essential Facets In cookware

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!