My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

The Two Way Clutch Sewing Pattern

Een van de leukste dingen om te maken is deze clutch. Vorig jaar kreeg ik voor het eerste het verzoek om een clutch voor iemand te naaien. Ik ging op zoek naar een patroon, maar kon niet echt iets vinden dat aan mijn wensen voldeed. Daarom tekende ik zelf het patroon. De clutch is erg leuk, dus ik maakte er heel wat van en de door mij geknipte patroondelen hadden flink te lijden. Ik tekende de patronen opnieuw en scande ze in... en toen werd het idee geboren om het hele patroon fatsoenlijk uit te werken tot een heel naaipatroon.

Making this clutch is one of the most fun things to do. Last year someone asked me to make a clutch. I looked allover the interweb, but couldn't find a clutch that matched my wishes. So I drew my own pattern. It turned out I loved making it, so made a whole pile of clutches. I guess you can imagine how those pattern pieces looked after a while, huh? So I drew them again and scanned them. That's when I decided that it might be a good idea to draw up the whole pattern for this clutch.


Two Way Clutch Sewing Pattern

Een naaipatroon tekenen en uitwerken, dat gaat niet over één nacht ijs. Sowieso moet ik altijd even een drempel over. Want ja, dat ik zo'n tasje nou leuk vind, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook vinden. En allerhande andere twijfels. Dat mijn kant-en-klare clutches het leuk doen in mijn Etsy shop, was wel een klein duwtje in de rug. Maar dan: zijn mijn foto's wel duidelijk genoeg, is het patroon helemaal in orde, gaat dat goed met de beschrijving? Ofwel: testen, testen, nog eens testen. Herschrijven, tweaken, peuteren, nog een beetje herschrijven...

Drawing up a sewing pattern isn't something to take on lightly. Well, not for me anyway. I always have to take deep, deep breaths before I can get started. 'Cause the fact that I love this clutch, means nothing of course. The fact that many people loved the clutches I have for sale in my Etsy shop helped me to get started. But then... are my pics good and clear enough, will people make a nice clutch with my discriptions. I had to test, test and test some more. And after that write, rewrite, tweak, whine and rewrite some more...


Two Way Clutch Sewing Pattern

Two Way Clutch Sewing Pattern

Nadat ik afgelopen week deze clutch naaide, was ik ineens helemaal om. Let's go! Het stofje is heerlijk, zalig en retro. Geen idee meer hoe het heet of waar ik het kocht, maar ik vind het geweldig. Dat bruin en tangerine, ik word daar helemaal blij van. Het voeringstofje kocht ik in februari in Koblenz, de knoop bij de Kringloop.

But after I finished this clutch last week, I was ready to go go go! The fabric is just wonderful, I love it. It's bold, cool and retro. I have no idea who is the designer nor do I remember where I've bought it, but I do know I am madly in love with this fabric. The brown, the tangerine, it's delicious. The lining fabric was bouhgt in Koblenz in Februari and I bought the button at the thrift store.


Two Way Clutch Sewing Pattern

Ja, eigenlijk kan deze clutch op héél veel manieren. In één kleur, of met een flap in een andere kleur. Maar het fijnste is dat je deze clutch mét en zónder hengsel kunt dragen. Gewoon het hengsel losmaken met de musketonhaakjes (die ik op de markt kocht). Je kunt het hengsel natuurlijk zo lang of kort maken als je zelf wilt, maar ik vind het wel chique om hem kort te houden.

Het patroon is geschikt als je net iets verder bent dan een beginner en inclusief stof knippen en strijken kost het ongeveer 3-4 uur om de clutch te maken. Prima dus om eens 's middags of op twee avonden te doen. Het naaipatroon is te koop in mijn shop en gemaakte clutches kun je hier in de Flickr Pool kwijt. Ik ben benieuwd! Veel naaiplezier!

Seriously, there are loads of possibilities with this clutch. You can make it in one color, a happy printed fabric and mix and match when it comes to fabric to use for the fabric, strap or flap. But the real advantage is that you can use this clutch in two ways: with the strap you have an elegant shoulder bag, without it you have a cool clutch. Isn't that smart? If you chose a short strap you have a shoulder bag, but if you decide on a langer strap ('cause you prefer a cross body bag), that's possible too. I prefer the short strap though, nice and classy.

This sewing pattern is great for starting/intermediate sewers. You can finish this bag in 3-4 hours, so it's the perfect project for an afternoon or two evenings. The sewing pattern is for sale in my shop and finished clutches can be shared in the Flickr pool. I am very curious to see what you make with my pattern and I wish you lots of joy with sewing this pattern. Have fun!

31 opmerkingen

  1. Wat een mooi tasje ... Kan je dit patroon ergens krijgen? Superleuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er een heel leuk tasje uit. Vooral de uitvoering in het retrostofje vind ik heel leuk. Ik weet het wel te vinden als ik dit wil gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het me zeker aanschaffen, superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof! Ik vind de clutch heel mooi en zelf een patroon maken: wauw! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful, what a great idea for Christmas gifts

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermooi! Je kan met dit tasje echt alle kanten uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig zijn ze!! Knap dat je ook het patroon zelf gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Love this fabric, amazed you found some of it in a thrift store. Very jealous.
    Am visiting from the And Sew We Craft linky. Hello!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. HayHay!
    Jouw Clutch is super leuk!!!
    Liefs Danielle
    ahappymess.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thanks for linking this awesome clutch to What'd You Do This Weekend. My mom would be all over this.

    Linda @ Tumbleweed Contessa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful project! So very creative.
    Thanks for sharing.
    Hope to see you on my blog:)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. This bag is so cute and so versatile. Gorgeous. Thanks tons for linking to Inspire Me. Hugs, Marty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Thank you so much for sharing the clutch on Project Inspire{d}! You were featured this week: http://www.sillypearl.com/2013/11/project-inspired-link-party-sewing.html Hope you'll link up again!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. What a cute little clutch Esther! So many great colour combinations in the ones you made!
    Thanks for linking to a Round Tuit!
    Hope you have a fabulous week!
    Jill @ Creating my way to Success
    http://www.jembellish.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Darling clutch and would love to make one myself!

    You've been featured this week on BeBetsy at the BRAG ABOUT IT No. 28

    Thanks for linking up with us.
    Sharon and Denise ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I'm going over to your Etsy shop. I want some purses like yours. I mean, can a gal have too many bags?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. This is a great clutch and pattern. I would love for you to come link up to The CSI Project this week, The challenge is Sewing. You just might make the Top pick. Come on over.
    http://thecsiproject.com/2013/11/06/time-to-link-up-for-the-fall-sewing-challenge/#axzz2jv91Mcvj
    Cheers!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Pretty! I love all the patterns and colors you used!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. A beautiful clutch, Esther. Looks great with all the different fabrics you've used.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I've featured your clutch today, Esther...
    http://www.threadingmyway.com/2013/11/threading-your-way-features_9.html

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Your clutch is absolutely gorgeous. I love the navy and green. Love, love, love. Thanks for sharing this week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Adorable! You've been featured at Super Saturday Show & Tell, come on over and grab a featured button http://www.whatscookingwithruthie.com and share again :) Have a wonderful weekend xoxo~ Ruthie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I really enjoy making bags like this, and your tutorial on the other page is really understandable.Glad you posted at the DIY Showcase link party. I’ve pinned, liked, twittered and G+-ed your post. I’d love it if you dropped by for a visit at http://www.kneadedcreations.com . I look forward to seeing you over there! Deb @ Kneaded Creations.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. what a cute clutch the the strap option. i want the pattern! thanks for linking up to the all things pretty party

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Thanks for linking up t Snickerdoodle Sunday #6 this cloutch looks excellent, very versatile.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!