Crochet edging tutorial: spring leaves

Wat een geweldige reactie op de tutorial van de bloemen-in-vierkanten deken! Dank! Zoals ik in die tutorial al zei, heeft een deken met open structuur absoluut behoefte aan een beetje stevigheid en die kun je met een beetje goede rand zeker toevoegen. Sowieso vind ik dat granny square dekens beter tot hun recht komen met een rand, dus ook deze deken. De rand die ik om de bloemen-in-vierkanten deken maakte, heeft blaadjes. Bij deze een tutorial.

How amazing, all those comments on the tutorial for my sprig blanket! Thanx! As I mention in that tutorial: a blanket with such a lacy structure definately needs a good edge in order to be strong and firm. I am of the most humble opinion that granny square blankets need an edge, period. And so does this spring blanket. The edge I crocheted around this blanket has leaves. Wanna hear how I did it? Read on.

Crochet edge tutorial

Okay, dus je hebt de deken gemaakt zoals in de tutorial. Eerst haak je een rand van stokjes om de deken heen. Zij legt uit hoe je het beste een platte rand krijgt. Tussen de granny squares haak je namelijk 2 stokjes samen. Dan wordt de rand netjes en recht. In de hoeken haak je 3 stokjes.

De rand met stokjes doe je in de zelfde kleur als de kleur die je de vierkantjes hebt meegegeven, in mijn geval wit. Vervolgens haak je 3 touren vasten om de deken heen, ik gebruikte de kleuren lichtgeel (2496), felgeel (2518) en felgroen (2517) van Softfun, Scheepjeswol. In de hoeken haak je 3 vasten.

Vervolgens wissel je weer naar wit (2412) en haak je 2 stokjes 2 lossen (2 steken overslaan) 2 stokjes etc rondom, in de hoeken haak je 3 stokjes.

Om de blaadjes te maken haak je in elke 2 losse opening van de vore tour ~2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes~ en haak je 1 vaste op de 2 stokjes, in de hoek haak je 3 stokjes.

Crochet edge tutorial

Okay, here's how it goes!

So, you've made the blanket following my tutorial. First you crochet DC's all around the blanket, in the same colour as the colour of your quares. In my case that's white. If you follow her her steps, you can see how to make a flate boarder when crocheting an edge around a granny square blanket. Between squares you crochet 2 DC's together, that's the trick! In the corners you crochet 3 DC's.

Next you crochet 3 rounds of SC's in 3 different colours, I used light yellow (2496), bright green (2517) and bright yellow (2518) by Softfun, Scheepjeswol. In the corners you crochet 3 SC's.

Switch back to white (2412) and crochet a round of 2 DC's (skip 2 stitches) chain 2  and 2 DC's all around, crochet 3 DC's in the corners. 

To finish, as a last round to make the leaves, crochet in the chain 2 openings ~2 DC chain 2 and 2 DC~ and put a SC on top of the 2 DC of the last round. In the corners you crochet 3 DC's.

Echt, zo simpel is het. Ga je het proberen?

Really, it's that simpel. You gonna try it?

1 opmerking

  1. Wauw, mooi. Gisteren voor het eerst van m'n leven een granny square gehaakt en ik wist niet dat het eigenlijk zo eenvoudig was (voor iemand die geen patronen leest). Dus wellicht komt er een vervolg, tot een deken zal het waarschijnlijk niet snel komen... er liggen namelijk nog 365 witte katoenen lapjes te wachten die tot een deken moeten gevormd...