Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Bedankt voor alle leuke reacties die ik heb gehad op de bobble stitch infinity scarf! Zoals beloofd zou ik het patroon met jullie delen en bij deze! Misschien goed om te weten: deze sjaal maak je dus echt in een mum van tijd: een paar avondjes en je hebt hem af. Een beter excuus om wat nieuws te haken, is er toch niet?

Thank you for all your lovely comments about the bobble stitch infinity scarf! As I promised you, I'd share the pattern with you and so here it is: the tutorial! Maybe good to know: you'll be able to finish this in no time at all, it will probably take you a few nights and then you infinity scarf will be finished! Is there a better excuse to grab your hook?

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Bobble stitch infinity scarf tutorial

Wat heb je nodig:
7 Bollen Scheepjeswol Stonewashed XL lichtgrijs (kleurcode 854)
1 Bol Scheepjeswol Stonewashed XL felblauw (kleurcode 855) voor de randen, je kunt ook elke rand een ander kleurtje geven, in dat geval heb je twee verschillende kleuren nodig.
Stitch markers
Haaknaald 5 mm
Maasnaald

What do you need?
7 Balls of Scheepjeswol Stonewashed XL light grey (colour 854)
1 Ball of Scheepjeswol Stonewashed XL bright blue (colur 855) for the edges, if you're feeling adventurous you could do each edge in a different colour, in that case you need 1 ball of each colour.

Stitch markers
Crochet hook 5 mm
Tapestry needle

If you're not living in The Netherlands or Belgium, you can buy your Stonewashed XL here.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Om te beginnen:
Zet een meervoud van 3 op. Ik zette voor deze sjaal 231 steken op. Dit zorgt voor een sjaal van zo'n 1.50 meter breed en deze kun je 2 keer omslaan.

Het opzetten van zo veel steken is best een beetje lastig, daarom markeer ik elke 50ste steek met een steekmarkeerder. Maar elke tien steken kan natuurlijk ook. Maar net wat je zelf prettig vind.

Met een halve vaste maak je de laatste aan de eerste losse vast. Zorg er echter voor dat de lange ketting niet is gedraaid als je hem vastmaakt.

To start:
Chain a multiple of 3. For this infinity scarf I chaines 231, this will turn into a scarf of 1.5 meter and you can wrap it around twice.

Chaining this many stitches can be quite tricky, I mean... you don't want start allover everytime you lose count. So that's why I placed a stitch marker in every 50th stitch, but you can also place one in every 10th or 20th stitch, whatever works for you.

Slipstich to make a BIG circle, but make sure you don't twist your long chain.

Eerste tour:

Je begint nu met de bobbelsteek. Dit zijn drie stokjes samen gehaakt:

Haak 3 losse (telt als één stokje), sla de draad om de naald (zoals je doet als je een stokje maakt), steek de naald door de volgende steek, sla de draad om de naald en haal op (drie lussen op je naald), sla de draad weer om de naald, zoals bij een stokje, steek de naald in de volgende steek, sla de draad om je naald en haal op (4 lussen op je naald), sla de draad nog éénmaal om je naald en haal door alle vier de lussen. Haak een losse. Je hebt nu een bobbelsteek gemaakt!

Ala de draad om de naald (zoals je doet als je een stokje maakt), steek de naald door de volgende steek, sla de draad om de naald en haal op (drie lussen op je naald), sla de draad weer om de naald, zoals bij een stokje, steek de naald in de volgende steek, sla de draad om je naald en haal op (4 lussen op je naald), sla de draad nog éénmaal om je naald en haal door alle vier de lussen. Haak een losse.

Herhaal de bobbelsteken totdat je rond bent en maak de laatste aan de eerste bobbelsteek vast met een halve vaste.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
First round:
Start bobble sitching! The bobble stitch is three DC's crocheted together.

Chain three (counts as first wrap-around-hook), wrap yarn around your hook, insert your hook in the next stitch, wrap yarn around hook and pull through stitch (3 loops on hook). Wrap yarn around hook and slip through the first 2 stitches (2 loops on hook), repeat this in the next two stitches (4 loops on hook). Wrap yarn around hook and pull through all 4 loops, ch1.

Wrap yarn around your hook, insert your hook in the next stitch, wrap yarn around hook and pull through stitch (3 loops on hook). Wrap yarn around hook and slip through the first 2 stitches (2 loops on hook), repeat this in the next two stitches (4 loops on hook). Wrap yarn around hook and pull through all 4 loops, ch1.

Make bobble stitches untill the end of the round, sc into the first bobble to close the round.

Tweede tour:

Halve vaste in de eerste opening tussen de twee eerste bobbelsteken uit de vorige tour.

Haak 3 losse (telt als één stokje), haak deze samen met de twee volgende stokjes, haak een losse. Haak drie stokjes samen in de volgende opening, haak een losse (bobbelsteek).

De rest van de tour maak je bobbelsteken. Maak de laatste bobbelsteek aan de eerste vast met een halve vaste.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Tour 3 t/m 18: herhaal tour 2

Second round:
Slip stitch to start in the gap between the first two bobble stitches of the first round. 

Chain 3 (counts as one DC) and crochet these together with the next 2 DC, chain 1. Chain 3 DC's together and chain 1 (bobble stitch). Keep repeating the bobble stitches for the rest of the round.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

De randen:

Hecht grijs af. Hecht felblauw aan op dezelfde plaats. Haak 1 losse en haak nu vasten rondom. Maak met een halve vaste de laatste vaste aan de eerste vast.

Als laatste maak je een rand met de kreeftsteek. Ik vind dit een van de leukste steken om een kledingstuk, zoals een sjaal of muts mee te eindigen! Deze steek is lekker hobbelig en wollig, superwinters. De kreeftsteek wordt ook wel de omgekeerde vaste genoemd, omdat je deze van achter naar voor maarkt en niet met de klok mee, maar tegen de klok in. Snap je het nog? Ik leg het hieronder met foto's uit, maar deze video laat ook goed zien hoe het werkt. Hecht af als je helemaal rond bent.

Hecht blauw aan, aan de andere rand van je sjaal. Haak eerst weer een tour vasten en dan een tour kreeftsteken.

Hecht af, werk al je losse eindje weg met je maasnaald... en je bobble stitch cirkelsjaal is af!

De rand is misschien een beetje bobbelig, dan heb je soms met de kreeftsteek. Maar dat kun je oplossen door je werk op te spannen. Hier zie je hoe je je haakwerk het beste kunt opspannen.

The edges:
Fasten off the grey and cast on the blue on the exact same place. Chain one and crochet a round of SC's all around.

As a last round you do a round of crab stitches. Now I find the crab stitch one of the most fun ánd pretty crochet stitches of all. It's so chunky and woolly, I just love it. The crab stitch is also called the reverse SC and I guess that's true: you work from back to front and not clockwise but anti-clockwise. Are you following? I'll try showing you in the pics underneath, but this video also shows the stitch perfectly.

Fasten off after you've finished the round.

Now cast on the blue on the other edge of the scarf. First do a round of SC's, followed by a round of crab stitches. Fasten off, weave in all your ends... and the bobble stitch infinity scarf is finished!

You may find your edges a little bobbly after you finish. Don't worry, the crab stitch does that sometimes. But wet blocking your work will fix all of it. Here you can see how to wet block your crochet.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
Add  a round of SC's

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
Finish your edge with a round of crab stitches

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
Keep your thread above your work, pull it through from back to front.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
Yarn over and pull through the loop.

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial
Wet block your work after you're completely done.
Doe je cirkelsjaal lekker om je heen, sla hem twee keer om en kruip er lekker in weg! Als je nu niet klaar bent voor de winter weet ik het ook niet meer.

Put on your scarf, wrap it wround twice and snuggle down in it. Trust me, you're going to stay so incredibly comfortable this winter. 

Bobble stitch infinity scarf - Crochet Tutorial

Heb je deze sjaal gemaakt? Laat het me weten! Plaats je sjaal op mijn Facebook-pagina of plaats hem op Twitter en tag me @SoHappyInRed... dan kom ik even OOH en AAH doen (doe ik dus echt, vind ik geweldig!).

Have you made the scarf? Put a pic on my Facebook-page or Tweet it and tag me @SoHappyInRed so I can hop on over and OOH and AAH allover you work (seriously, I do that. I love gushing over other peoples crochet!).

Free crochet pattern: wrist warmers | Happy in Red

Heb je ook de bijpassende tutorial gezien om deze bijpassende polswarmers te maken? Je kunt de tutorial hier vinden.

Have you seen the matching wrist warmers I designed? They go perfectly with this infinity scarf. You can find the FREE crochet pattern here

This pattern is free to use, download or print strictly for personal use only. 

For commercial use (including printing for shops in part or in full to sell or give for free, or making of kits using this pattern) I must be contacted in writing to arrange a copyright agreement.'

23 opmerkingen

  1. Wat gaaf zeg!! Dankjewel voor je duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de duidelijke tutorial, heb 'm opgeslagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is tie mooi! Ik denk ineens dat ik die heel hard nodig heb ;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh het klinkt eenvoudig, ik ga het eens proberen, wanneer weet ik nog niet ;-) maar eigenlijk zou ik dit ook moeten kunnen, toch? Eerst maar eens die mooie wolletjes inslaan.
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk leuk, nog een haakproject voor als ik het haken beter onder de knie heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hartelijk dank voor de uitleg. Het kriebelt om eraan te beginnen.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. thank you! thank you! thank you !!!! ;oD
    xxxxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thanks for linking up at Rhinestone Beagle! Come by and check out our "wanted" post, from sept 10th, for crafters like you to participate in out annual Howl-oween Craftathon. We'd love to have you join in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een leuke en mooi sjaal. hij komt op het to do lijstje wat steeds langer wordt.
    www.een-steekje-los.blogspot.nl Maril Ramakers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. This is fabulous! Thank you so much for sharing the pattern.

    I'd love to have you join us and link up at Inspired Us Thursday: Sew Needle Stitch Hook on The Inspired Wren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Looks fantastic! thanks so much for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Volgens mij klopt de Nederlandse beschrijving niet helemaal.... de Engelse wel. Vind het een leuk patroon en maak hem voor mijn dochter van 7.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super!!! Ik heb héél veel zin om aan de sjaal te beginnen, maar eerst nog enkele andere projectjes afwerken… Toch heb ik het niet kunnen laten om de wol al te bestellen ;-)
    Groetjes - www.tinyhappyfox.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi! I am super excited to try this pattern! I have a few questions first: 1. Is this yarn equivalent to what Americans call worsted weight yarn? 2. In round one, you say to sc in first bobble to close the round - I'm not exactly sure which stitch to hook through - am I to go underneath the top stitch that is created when you pull through all the loops and am I to close each subsequent round by doing this step? Thank you so much for your help and for posting this pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi there
    Just stopped by to let you know that I featured this on my Round Tuit post this week!
    A Round Tuit 225
    Thanks again for linking up! Hope you have a great week!
    Jill @ Creating my way to Success

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gaaf patroon! De Nederlandse beschrijving van de bobbelsteek is helaas afwijkend van de plaatjes. Ik heb nu de Engelse beschrijving gevolgd en het is gelukt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Very pretty! I love the gray-and-aqua color combination.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Volgens youtube is dit geen bobble stitch, maar ik vind je polswarmers toch erg mooi! Lieve groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thank you for posting the tutorial! I love the colours you chose for your scarf, and the pattern itself. Looking forward to making my own. :)