My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

A weekend in colorful Prague

Het was weer eens zover, ik was op reis voor mijn werk. Dit keer naar een voor mij nog onbekende stad. Praag! Mijn man zei me al: da's echt wat voor jou, Praag. Kleurrijk, boordevol historie en lekker eten. Nou, dat klonk mij inderdaad als muziek in de oren.

Prague cityguide & hotspots | Happy in Red

There I went again, traveling for work. To a city that was still unknown to me: Prague! My husband had already told me: oh, Prague is very much for you. It's colorful, full of history and the food is pretty good. Well well, that sounded like music to my ears.

De eerste stop tijdens mijn stedentrip Praag was op de Burcht van Praag, die barstensvol kastelen, paleizen, kerken en weelderige tuinen staat. Oh ja, en nog een schitterend uitzicht over de stad ook. Geen slechte binnenkomer volgens mij. Bovendien spatte de romantiek er wel vanaf, geen wonder dat het op de burcht wemelde van de bruidsparen. En voor het feit dat dit zo'n trekpleister in Praag is, vond ik het nog verbazend rustig.

Prague Castle | Happy in Red

Prague Castle | Happy in Red

Prague Castle | Happy in Red

First stop was Prague Castle, which is actually a collection of many castles, palaces, churches, narrow streets and beautiful gardens on a hill, overlooking the cities. A pretty good start to the citytrip I have to say. The views from the Castle over the city were pretty priceless. Also, I thought that it was pretty romantic too, wandering around all these old buildings. No wonder we saw brides and newlyweds everywhere!

Dat kon trouwens niet worden gezegd van de Karelsbrug, waar ik moeite moest doen om én van de mooie brug te genieten met al zijn beelden, het schitterende uitzicht op de burcht en de Moldau tot in den treuren te fotograferen en mijn groep niet kwijt te raken.

Charles Bridge Prague | Happy in Red

Charles Bridge Prague | Happy in Red

Charles Bridge Prague | Happy in Red

The peace and quiet was nowhere to be found once we got to Charles Bridge and I have to make a true effort not to lose the group that I was with whilst I was taking pictures of the magnificent view over the castle, look at the beautiful bridge and Moldau river ánd take in the pretty statues that are on each side of the bridge.

Ja, en dan natuurlijk de standaard plaatjes van het stadhuisplein van Praag met de oude kerken, het uurwerk en de prachtige gekleurde gebouwen. Ontzettend toeristisch (en dat uurwerk is echt een beetje suf, sorry), maar de gebouwen op het plein, die allemaal in een andere stijl zijn gebouwd, zijn oprecht allemaal prachtig en echt een korte bezichtiging waard.

Prague old town square | Happy in Red

Prague old town square | Happy in Red

Prague old town square | Happy in Red

And I couldn't stop myself taking pictures on the old toen square of Prague. All those pretty colorful buildings, churches and towers. I know, it's oh so touristy (and the clock is a bit of a letdown I have to admit), but I really enjoyed this colorful and happy looking square.

De volgende dag heb ik echter wel mijn best gedaan om wat bijzondere plekken te vinden in Praag, zoals wat onbekendere musea, streetart, hippe tentjes om wat te eten en drinken en zelfs een hip hotel! Ik had 100% Praag bij be (nee, ik wordt niet door ze gesponsord, ik vind het oprecht héle fijne boekjes om bij me te hebben), maar de meeste 'hidden gems' vond ik toch door zelf goed te zoeken en mijn ogen open te houden!

Café Louvre, Prague | Happy in Red

Prague, Café Orient | Happy in Red

Prague, Café Orient | Happy in Red

Lunch in Prague, Soup in the City | Happy in Red

Lunch in Prague, Soup in the City | Happy in Red

Pavilon Prague, La Boheme Café | Happy in Red

Pavilon Prague, La Boheme Café | Happy in Red

Pavilon Prague, La Boheme Café | Happy in Red

Zo ontbeet ik in Café Louvre, waar ooit Kafka en Einstein ook hun kopje koffie nuttigde, dus ik voelde mij in goed gezelschap. Ik keek mijn ogen uit bij het Café Orient, één van de weinige gebouwen ter wereld in kubisme-stijl, die je ook ín het Café terug ziet. Behoorlijk gaaf! 's Middags lunchte in bij Soup in the City, een geweldig eetcafé waar je een basis soep of bouillon kies en dan mag je zelf kiezen wat er nog ingedaan wordt, en dat oppeuzelen met lekker brood of een stuk quiche. Mjam. In de middag stuitte ik op de oude markthal Pavilon. Maar nu wordt er geen groente en vlees meer verkocht, maar peperduur topdesign. Gelukkig was de leuke bar La Boheme in Pavilon niet zo prijzig en kon ik wel al het moois in me opnemen.

I had breakfast at Café Louvre, where once Kafka and Einstein had their coffees. That's not bad company, I think. My jaw dropped when I went to Café Orient, which is one of the last cubism-style cafés in the world, even the decoration was in cubism-style. Awesome! When I stumbled onto Soup and the City I just had to sit down and have lunch there. You pick a soup-base and then you fill it with whatever you like and eat it with some nice bread or a piece of quiche. Loved it! At the end of the afternoon I discovered Pavilon, an old market hall. But instead of veggies and meat, you can now show (very expensive!) interior design here. Luckily, the café (La Boheme) isn't so expensive, so you can just enjoy a glass of wine and take in the gorgeous details of the old market and the pretty new designs. 


Jewish neighborhood, Prague | Happy in Red

Jewish neighborhood, Prague | Happy in Red

Jewish neighborhood, Prague | Happy in Red


Cubism, Prague | Happy in Red

Cubism, Prague | Happy in Red

Maar waar ik in Praag echt van onder de indruk was, waren de verschillende bouwstijlen. Van de oude Joodse wijk met het imposante kerkhof en de synagogen, tot Jugendstil, Art Nouveau en streetart. En allemaal in goede staat! Blijkbaar te danken aan het feit dat Praag tijdens de Tweede Wereldoorlog maar weinig bommen heeft gevangen, maar oh wat was ik onder de indruk! Een wat onbekender museumpje dat ik je zeker kan aanraden is het Mucha Museum, je weet wel: van de ontwerpen van al die mooie Jugenstil posters!

But what really impressed me in Prague was all the different architecture. The Jewish neighborhood with the impressive cemetary and synagoges, the Jugendstil, Art Nouveau and streetart. And all very well preserved, like they were built yesterday! Apperently this is all due to the fact that Prague didn't get horribly bombed during the 2nd World War. I was pretty much in awe, nevertheless. If I can advise you to go to one lesser known museum in Prague it would be the Mucha Museum, which you probably recognise from all those amazing Jugendstil posters. 


Jugendstil Prague | Happy in Red

Art Nouveau Prague | Happy in Red


Mucha Museum Prague | Happy in Red

Oh, en je ziet het trouwens goed. Ik ben tijdens 4 dagen in Praag geen wolwinkel of stoffenzaak tegengekomen. Jammer hè, misschien de volgende keer! Mocht je trouwens benieuwd zijn naar nog meer geheime adresjes in Praag, ik zette er op mijn reisblog een aantal op een rijtje én hing daar meteen een leuke Give Away aan vast, gewoon omdat het kan. Dus als je binnenkort naar Praag gaat, zou ik zeker even een kijkje nemen. Waren jullie al eens in Praag? Wat vonden jullie ervan?

And indeed, in my 4 days in Prague I haven't seen one yarn or fabric shop. How sad, right? Maybe I should make a new trip, and make it craft only! Have you ever been to Prague? And if so, what did you like about it?

10 opmerkingen

  1. Ik was al eens in praag en schreef er eindeloos veel blogjes vol foto's over :) . Mijn tip : de zoo ! En de witte pauwen in de tuin van het wallensteinpaleis ! ( http://mooisvanme.blogspot.be/search/label/praag )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was een dagje in een kasteel vlakbij Praag en daar hadden ze ook al prachtige pauwen! Die werden vroeger gegeten, door de adel. Hm...

      Verwijderen
  2. Praag staat op mijn lijstje om eens naar toe te gaan. En door deze foto's te zien zit hij momenteel in de top 3 :-)
    Bedankt om dit alles met ons te delen, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Praag is geweldig :-) Wij waren er voor een optreden met ons koor. Wat een schitterende stad, staat voor mij zelfs boven Barcelona. De verlichte burcht in de avond.... zo mooi. Ook Karlovy Vary (1,5 uur vanaf Praag) is een bezoek zeker waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad! Praag staat bij mij ook boven Barcelona. Ik ben nog een half dagje naar Kasteel Konopiště geweest (waar Franz Ferdinand heeft gewoond), was ook heel mooi.

      Verwijderen
  4. Wij gingen als pubers naar Praag op schoolreis!! Ik zal het nooit meer vergeten, het was geweldig! Alles wat we verfoeiden aan het hotel, maar ook de prachtige Burcht die diepe indruk maakte.
    We kwamen er terecht omdat onze leerkracht Duits een Tsjechische had leren kennen. Ik weet niet of hij er hard voor heeft moeten praten tijdens het leerkrachtenberaad, maar ik heb er nog steeds erg goede herinneringen aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor je foto tour door praag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Bedankt voor deze virtuele wandeling door Praag, ik heb ervan genoten (en zet Praag ook even op mijn to visit lijstje). ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Staat op mijn verlanglijstje en zo te zien echt de moeite waard dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I like Prague very much! Thank you for the photos.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!