My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Crazy #crochetonthego, back from France

Als ik aan wat mensen in mijn omgeving vertelde hoe de afgelopen dagen eruit zagen, kreeg ik vaak een 'is dat niet wat veel van het goede' terug. Meestal negeer ik dat soort opmerkingen stelselmatig, omdat ik het heerlijk vind om mijn schrijfwerk thuis of op kantoor te combineren met reizen en bloggen. Maar dit keer verzuchtte ik: ja inderdaad, het was gekkenwerk.

#crochetonthego on the Thalys | Happy in Red

When I told some people close to me how I spent the last few days, I mostly got the 'don't you think that's a little too much on your plate' back. Most of the time I ignore responses like that to the way I live my life. I love combining my writing at home and for clients with travel and blogging. But this time I just had to agree: oh, it was madness.

Donderdagochtend vroeg vertrekken, om na een reis van 5 uur in Noord-Frankrijk aan te komen en vervolgens de volgende dag om 5 uur 's middags weer naar Nederland te vertrekken, via Parijs. En in nauwelijks 24 uur bezocht ik 2 Franse steden, waarover ik ook nog eens wat zinnigs zal gaan schrijven. Gekkenwerk.

Thursday I left the house very early, and arrived in the north of France about 5 hours laters, the next day at 5 o'clock I already started my home journey through a crazy train journey via Paris. In hardly 24 hours I visited 2 French cities and actually have to write something interesting and sensible about them. Oh yes, madness.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat de twee steden niet ontzettend mooi waren, want echt: wat een verrassingen! Ik bezocht Metz en Nancy, twee steden die jullie waarschijnlijk wel kennen van de autosnelweg, als jullie er voorbij razen op weg naar Zuid-Frankrijk of Spanje. Maar echt, trap op de rem!

I am not saying though that I was dissapointed by the two cities I visited, 'cause I absolutely wasn't/ I visited Metz and Nancy, in the north of France and oh my, aren't these two cities gorgeous. If you ever have the chance to visit either or both of them, you should absolutely grab the chance.

Metz, France | Happy in Red

Metz, France | Happy in Red

Metz, France | Happy in Red

Metz ligt, net als Nancy, in de regio Lorraine (Lotharingen) en was door de eeuwen heen dan weer Duits, dan weer Frans. En dat is wel te merken! De Middeleeuwse stad is typisch Frans met een schitterende kathedraal (oh, de glas-in-lood ramen van Chagall, wat mooi!) en de wijken eromheen zijn Duits met heel, veel Jugendstil. Ik weet niet, het heeft wel wat.

Metz, as well as Nancy, is situated in the Lorraine region. The region was independant for centuries, but was also swopped between Germany and France quite a lot before finally being added to France again after the war. You can really see this in the architecture. The old Medival town is oh so French with an amazing cathedral (check out those stained glass windows by Marc Chagall, stunning!) and the areas around the old town are German with lots of Jugendstil. Pretty!

Nancy, France | Happy in Red

Nancy, France | Happy in Red

Nancy, France | Happy in Red

Nancy is wat dat betreft veel Franser, maar deed me ook een beetje denken aan Italië vanwege de kleine pleintjes met fonteintjes, omzoomd door gezellige cafés waar de terrassen altijd bomvol lijken te zitten. En de Art Nouveau, oh de Art Nouveau! Ik ben vreselijke fan van deze stroming en aangezien Nancy min of meer de geboorteplaats van de Art Nouveau is, kon ik mijn hart ophalen aan mooie gevels.

Nancy is really a lot more French and wasn't occupied as much as Metz, thouhg Nancy also reminded me of Italy with small squares with lovely cafés and terraces that always seem to be full. And the Art Nouveau, oh the Art Nouveau! I am such a fan of this style and since Nancy is more or less the birth place of Art Nouveau I was simply stunned by all the gorgeous façades.


Maar de terugreis... die ging dus vanaf Nancy naar Gare du L'Est in Parijs, daar moest ik wandelend naar Gare du Nord met weinig overstaptijd (en man, wat staat het slecht aangegeven hoe je moet lopen!) en vanaf Gare du Nord naar Rotterdam en zo naar Utrecht. Dus ja, met nog 10 minuten over maakte ik snel een foto als bewijs dat ik werkelijk in Parijs was die dag en vervolgens plofte ik in de Thalys, waar ik meteen mijn haakwerk tot mij nam. Je had trouwens de typische Parisienne (zo'n eindeloos slank type in een designer jurkje, die alleen op koffie en Marlboro Lights leeft) tegenover me moeten zien kijken: zit dat mens nu écht te háken. Oh, jazeker! En tijdens het haken luisterde ik gewoon naar Muse en The Police. Zo rock 'n roll ben ik dan weer wel.

#crochetonthego on the Thalys | Happy in Red

#crochetonthego on the Thalys | Happy in Red

But the return journey... I jumped on a train in Nancy, going to Gare du L'Est in Paris. There I had to walk to Gare du Nord, with little time to change trains. There are hardly any signs and it was a busy Friday night, which made it slightly stressful. But hey, I managed to get to the station with 10 minutes to spare, so I just had to take a picture as proof that I had actually been in Paris that day. Then I jumped on the Thalys taking me to The Netherlands in a little over 2 hours and I grabbed my hook and yarn. You should've seen the typical Parisian women across from me (skinny, designer dress, probably living on coffee and Marlboro lights) staring: is she really crocheting now? Oh yes I was, whilst listening to Muse and The Police. I am that rock 'n roll. 

Overigens had ik een ontzettend voorspoedige reis en viel ik 's avonds om 11 uur thuis binnen... maar we zijn aan het verbouwen, dus je kunt wel raden hoe ons huis eruit ziet. Ofwel: gekkenwerk.

Honestly, the journey home went smoorthly and I opened the door to our house a little after 11 pm, so that wasn't too bad. But since we are doing some home renovations, you can imagine what our house looks like at the moment. So yes, I must be mad.


Maar vertel me, voor ik me vreselijk slecht over mezelf ga voelen, wanneer jij voor het laatst iets deed waarvan iedereen zei: zou je dat nou wel doen?

So please tell me, before I start feeling terribly guilty about all this, when was the last time you did something that made people say: are you sure that's a wise thing to do?

9 opmerkingen

  1. 'when was the last time you did something that made people say: are you sure that's a wise thing to do?'
    Every time i headed off ALONE to travel in a 'questionable' second or third world country.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I've heard that! But you were a brave woman doing that by yourself in 'those times' Ms Elain!

      Verwijderen
  2. Metz is zeker leuk. Voor ons een vast punt om in de vakantie heen te gaan. We staan op de camping op vijf minuten lopen van het centrum. De kathedraal, met schitterende glas in lood ramen( hele mooie van Chagall) is een bezoek waard. Leuke winkels, terrasjes, goede restaurants, kortom, een hele leuke stad die idd vaak voorbij gereden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij Metz kent Mieke, ja mooi is die kathedraal hè. Ik ben een enorme fan van Chagall en mijn hart maakte echt een sprongetje.

      Verwijderen
  3. These look like great places to visit. If you wait for the perfect time to go away then you'll always be at home.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als leuke dagen maar wel heel veel in korte tijd. Overkomt mij te vaak;) en dan zegt mn man, zie j wel, ik zei het toch dat je niet alles kan... Hmmmm ontken dat graag maar een beetje gelijk heeft hij wel. Daarom vandaag lkkr niks gedaan. Is af en toe heerlijk;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, ja onze mannen hebben vaak gelijk (maar dat hoeven ze niet te weten!!) Ik houd het vandaag ook rustig en ga een dagje met een vriendin naar Deventer.

      Verwijderen
  5. Je hoeft je helemaal niet slecht te voelen , geniet van alles wat op je afkomt ,
    en post alles op je blog ;) , daar geniet ik dan van ! groetjes uit belgie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, lief Caroline! Ik doe mijn best :-)

      Verwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!