My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

10 pretty crochet edges for crochet blankets

Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe gehaakte deken voor mijzelf. Dat levert echt enorme hoofdbrekers op. Ga ik weer voor vierkantjes? Maak ik mij er gemakkelijk vanaf met een ripple stitch of ga ik mijzelf eens uitdagen met een nieuw patroon? En dan de vraag: maar welke rand komt er dan nog omheen? Een rand kan een gehaakte deken echt maken of breken, vind ik. Dus nu ben ik ook op zoek naar mooie gehaakte randen voor een deken. Ik kwam al wat prachtexemplaren tegen!

10 pretty crochet edges for crochet blankets | Happy in Red

For a while now I've been thinking about making myself a new crochet blanket. A lot of thinking and pondering goes into this. It's been months now. Will I go for squares again? Will I make it easy for myself and make a ripple stitch blanket? Or do I challenge myself with a new pattern? The edge to pick for that, still imaginary, blanket is another bog questionmark. I think an edhe can really make or break a crochet blanket. So I've been looking for some inspiration and came across some wonderful crochet edges for blankets.



Mooi hoeft wat mij betreft niet moeilijk te zijn. Mijn eerste gehaakte granny square deken maakte ik af met een double V edge, met de tutorial van Bunny Mummy. Simpel, maar mooi.

Pretty doesn't mean difficult, in my honest opinion. My first granny square blanket I finished with a double V edge, using the tutorial of Bunny Mummy. Simpel, but classy.



Helemaal mooi is het als een randje er héél lastig uit zien, maar het eigenlijk hele gemakkelijk is om te maken, zoals randjes met picots. Ontzettend gemakkelijk en het maakt een deken echt af. Ik vond een beauty bij Bella Coco en een eenvoudigere versie op een Russische website.

It's just as nice when a crochet edge looks particularly tricky, but is actually really easy. Picots are the way to go for this. They are easy peasy and really give a pretty finish to a crochet blanket. I found a beaty over at Bella Coco and an easy version on a Russian website

Boarder crochet blanket (photo by Bella Coco) | Happy in Red

Picot edge, crochet blanket (photo source: domi hobby) | Happy in Red

Nog zo gemakkelijk is de 'pumpkin patch' rand van Fibre flux, vooral heel mooi als je deze rand maakt na een randje vasten. Volgens mij leuk in een dikker garen, voor een warme deken.

Another easy and beautiful edge is the one designed by Fibre flux, especially nice if you make it after a row of SC's I think and when using a bulkier yarn. The perfect edge for a warm blanket. 

Edge crochet blanket, tutorial (photo bt Fibre Flux) | Happy in Red

Wat ook grappig is... dat je gaat zoeken naar gehaakte randen voor een deken, op Google en Pinterest, en dat je dan jezelf terug vindt! Ik maakte namelijk 2 tutorials voor gehaakte deken. Eentje voor rondom een granny stripe deken en eentje voor rondom een vierkantjes deken. Even schandalig op mijn eigen toeter blazen, maar je kunt er maar net mee geholpen zijn.

Very funny, when I was searching Google and browsing on Pinterest looking for crochet edges for blanket, I ran into... myself! I've made 2 tutorial for crochet edgings, one for a granny stripe blanket and one for a granny square blanket. Hopefully you don't mind me sharing them here, I just hope they inspire people.

Granny stripe blanket: crochet egde tutorial | Happy in Red


Van de deken van Coco Rose Textiles sloeg ik stijl achterover. Het is maar een 'gewone' granny square deken, maar door de heftige kleuren en de waanzinnige rand is het echt een kunstwerk geworden. Voor de rand word je doorverwezen naar Ellen Bloom.

The blanket of Coco Rose Textiles made me gasp for air. It's amazing. Even though it's just a 'simple' granny square blanket, the bold colors and awesome edging make it a true work of art. For the edge she used the tutorial of Ellen Bloom


Crochet edge granny square blanket (photo by Coco Rose Textiles) | Happy in Red

Als je met een idee speelt om een deken in één kleur te maken is deze rand misschien wel héél erg mooi. Ik liep er tegenaan op een Japanse website, maar er staat een diagram bij, dus volgens mij is hij zo wel te volgen.

If you're toying with the idea to make a crochet blanket in one color I think this edge could be really beautiful for it. I found in on a Japanese website, but there is a graphic so you should be able to work it out. 


Crochet edge, crochet blanket | Happy in Red

Deze rand kan eigenlijk rond elke deken wel, prachtig in al zijn eenvoud. Het is de cathedral edge en ik vond hem op Ravelry. Het patroon is van Leonie Morgan.

Less is definitely more when it comes to this beautiful cathedral edge. It works with every kind of crochet blanket probably. I found the pattern on Ravelry, it's by Leonie Morgan.

Cathedral edge, crochet blanket (photo by Leonie Morgan) | Happy in Red

Een gevalletje 'wow'!! Vooral mooi bij een streepjes deken denk ik! Je haakt een randje stokjes om de deken heen en gaat dan aan de slag met het mooie ripple randje Mim Knits heeft het randje bedacht en legt uit hoe het werkt in haar berichtje op Ravelry.
Trouwens.... deze deken + rand zou weleens de winnaar kunnen zijn van mijn nieuw te maken deken... hij staat in de top 3....

This is an edge that makes me go: wow!! I think it would go perfect with a simple stripey blanket. Just crochet a round of DC's around your blanket and then get started with this ripple edge. Mim Knits was the clever lady that thought this up and explains how to make the boarder in her Ravelry message. Love love love.
BTW... this blanket + edge could be the winner of my crochet blanker-to make... it's in my shortlist!


Crochet ripple edge, tutorial (photo by Mim Knits) | Happy in Red


Hebben jullie een favoriete gehaakte rand voor je dekens?
Ik ben benieuwd!

Do you have a favorite edge pattern for your crochet blanket?
Don't be afraid to share it with me!

8 opmerkingen

  1. niet voor dekens want ik maakte er nog geen maar ik gebruik wel graag pomponrandjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk al die randjes, het is altijd lastig om de juiste te kiezen, maar wel heel bepalend voor je werk. Ik ben ook bezig met me te oriënteren voor een nieuwe deken, heb er net ook een stukje over geschreven
    Groet Manon
    haakpen.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben helemaal fan van dat laatste dekentje en randje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's amazing how a decorative crochet edge could take a blanket from terrific to new heights to the wow category.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het juiste randje bij de juiste deken, het blijft lastig maar oh zo leuk. Hier zitten hele mooie tussen, leuk.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor de scheepjes CAL 2014 deken gebruikte ik een pompom randje volgens dit patroon: http://beesandappletrees.blogspot.nl/2014/01/pop-pom-randje-haken-pom-pom-edge.html (mijn resulaat: http://dekawear.blogspot.com/2015/03/scheepjes-cal-2014-de-deken-blanket.html)
    Ik ben nu bezig met een riple deken en twijfel of ik er een rand om zou doen of niet en zo ja welke. De laatste uit je rijtje lijkt me wel wat....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! De randjes zijn minstens zo belangrijk om je deken mooi af te werken. Ik denk dat kleurgebruik ook van invloed is....mijn cal-2015 deken was zo hysterisch....deze moest dus ook een hysterische rand gaan krijgen...het is de pompoenrand geworden. Maar soms kan juist een eenvoudige rand ook mooi zijn.
    Het zal mij benieuwen welke deken en randje je gaat maken, veel succes met je haakreisje
    Lieve Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These are great - I love a nice edge to a crocheted blanket and am always looking for ideas. Usually a simple edging is just right.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!