My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Crochet Japanese flower scarf in Alpaca Rythm

In oktober kocht ik een jas en ik zei tegen mijn man: die ga ik niet dragen, voordat ik daar een nieuwe sjaal bij hebt gehaakt. Ik vond het perfecte garen en ging aan de slag. Maar de klad kwam erin. Ik moest weer een paar keer op reis, had het druk op het werk en had meer zin in andere haakprojecten. Die jas droeg ik inmiddels met een andere sjaal. Maar nu is mijn sjaal klaar. Ik haakte hem van Japanse bloemen met Alpaca Rythm.

Crochet Japanese flower scarf in Alpaca Rythm | Happy in Red

Crochet Japanese flower scarf in Alpaca Rythm | Happy in Red

So, I bought this brand new coat back in October and I remember saying to my husband: I am not gonna wear my new coat, unless my new scarf is finished. I found the perfect yarn and I started my scarf. But I got busy, way too busy. I was traveling, was busy working and I felt like making other crochet my project. And my new coat? I wore it with another scarf. But now, my new crochet scarf is finished. It's made with crochet Japanese flowers and I've used Scheepjes Alpaca Rythm


Toen ik Alpaca Rythm ontdekte was ik eigenlijk meteen verliefd. Je kent dat wel: je pakt een bolletje op en je zou er meteen wel mee tegen je wang willen wrijven, zo zacht. Nou, dat is dit garen dus ook. Ik koos zeven kleuren met geweldige swingende namen: Robotic, Hip Hop, Polka, Vogue, Paso, Qucikstep en Bop. Ik hoefde maar één bolletje van elke kleur te kopen en ik heb nu, na het maken van deze enorme sjaal, van elke bol nog een halve over. Economisch, dus.

Scheepjes Alpaca Rythm | Happy in Red

Crochet Japanese Flowers, Scheepjes Alpaca Rythm | Happy in Red

When I first laid eyes on Alpaca Rythm, it was love at first sight, or feel to be nore precise. Do you know the feeling that you grab a ball of yarn and it's so soft you immediately want to rub it against your cheek? Well, that's how soft Alpaca Rythm is. All colors are names after dances (isn't that fun? I think so!) and I picked 7 colors with cute names like Robotic, Hip Hop, Polka, Vogue, Paso, Qucikstep en Bop. I only needed one ball of each colours and even after finisishing this enurmous scarf I still have half a ball of each colour left. Isn't that economical?

Ik haakte deze sjaal met Japanse bloemen. Het originele patroon komt officieel uit het boekje Motif Book vol 4 van Nihon Vogue Sha, maar dat is slecht verkrijgbaar. Als gaat Googelen op Crochet Japanese Flower kom je vanzelf op tutorials en graphics terecht. Ik haakte maar liefst 58 bloemen en haakte ze 3 om 2 aan elkaar vast (as you go methode).

Crochet Japanese Flowers | Happy in Red

Crochet Japanese Flowers | Happy in Red

This scarf is made with crochet Japanese flowers. Officially this pattern is from the book Motif Book vol 4, by Nihon Vogue Sha, but you can hardly buy it (maybe some second hand issue on Amazon?), but if you Google 'Crochet Japanese Flower' you'll find all kinds of tutorials and explenations. I crocheted no less than 58 Japanese Flowers and I joined them as I went along, 3 by 2.

Dit resulteerde in een gehaakte sjaal van precies 2 meter lang en 25 centimeter breed. Lang een skinny, daar houd ik zo van. Ik kan hem twee keer ruim omslaan en dan hangt hij nog steeds lekker lang om. Echt superfijn, want dan kan ik er helemaal inkruipen.

Crochet Japanese Flowers | Happy in Red

This resulted in a crochet scarf of 2 meters long and 25 centimeters wide. Long and skinny, just the way I like it. I can wrap it wround wtice and then it still hangs very losely. It's so fabulous. And since the scarf is so very soft, I can really hide against the early spring cold in it. Lovely.

Ik haakte deze sjaal met haaknaald 3,5 mm. Werken met Alpaca Rythm was wel even wennen, want het is 'lace garen', ofwel: kant garen en het is echt een heel fijn draadje, waarvoor naald 2,5 wordt aangeraden. Dat zorgt ervoor dat je niet keihard door kunt haken, zoals je dat misschien met katoen of acryl gewend bent, maar het resultaat is echt om op te vreten. Kijk, zo'n draadje is vreselijk zacht en mooi en daar moet je wat voor over hebben. Mooi hè. Gelukkig heb ik ook nog een colbertje waar dezes sjaal komend voorjaar perfect op past.

Crochet Japanese flower scarf in Alpaca Rythm | Happy in Red

Crochet Japanese Flowers | Happy in Red

I used a 3.5 mm hook. It took a little getting used to this yarn as it's a lace yarn and meant for hook 2.5 mm, whoch I hardly had any experience with. You really have to pay attention when you work with this yarn, but the result is just so fabulous that I don't mind paying some extra attention while I crochet. Such a fine looking thread, right? Lucky for me, I also have a jacket that this scarf will be a perfect match to this spring. Can't wait to wear it.

Ik hoop dat jullie mijn nieuwe sjaal leuk vinden (altijd nieuwsgierig wat jullie ervan vinden) en misschien hebben jullie ook al eens met alpaca gehaakt?

I hope you guys like my new scarf (I'm alwys so curious of what you guys think of my work) and I was wondering if any of you ever made something using alpaca yarn?

12 opmerkingen

  1. Prachtig Esther!
    Staat je ook enorm goed deze kleuren.
    En ja toevallig heb ik ook net een bloemensjaal gehaakt,
    in een combo mohair en alpaca.
    Dus ik weet waar je het over hebt als je zegt: zo superzacht......zucht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love this! That motif was one of the first "adventurous" things I tried to crochet back in the day. All with the wrong hook and yarn, obviously. The alpaca is perfect for this motif, I think I'm going to make one of these!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige sjaal die je bijna het hele jaar door kunt dragen. Mooie kleuren. Zelf heb ik nooit met dit garen gehaakt. Bij alpaca ben ik altijd bang dat het een kriebelig garen is.

    Groetjes en veel plezier met dragen, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar was ik ook bang voor Margaret. Ik heb een extreem gevoelige huid, dus moet altijd erg oppassen. Maar het is echt knuffel-garen, ik kan niet anders zeggen.

      Verwijderen
  4. Hey Esther,

    Wat een prachtige sjaal is het geworden zeg. Heel erg mooi. Mooi die kleuren. Ik heb toevallig net een aantal bollen Drops Alpaca gekocht en wist eigenlijk nog niet wat ik ermee ging doen. Bedankt voor de inspiratie, ik ga misschien ook wel zo'n leuke bloemen sjaal maken :-). Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige sjaal! Zo leuk geworden met dit bloemmotief. Daar zul je veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sjaal is prachtig.
    Heb er ook mee gehaakt, maar ik kan de sjaal niet dragen, ws. toch allergisch ervoor.
    Maar heb hem kado kunnen doen, en die persoon is er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een werk zeg, maar wat een mooi resultaat! Deze kleuren staan je heel goed ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie harmonieuze kleuren en een schitterende bloemen'waterval'...
    Héél knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello, I love your crochet, it is beauty, I love this colors, I follow your blog, I have a blog about crochet with free patterns and free crochet diagrams, visit me , hugs from Brazil.
    Visite meu blog - Tita Carré - Crochet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. It's beautiful. I love the pattern and colors. Great work!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is there any tutorial how to "join the flowers as I crochet along 3:2", please???

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!