My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Crochet espadrilles, a love affair

Espadrilles. Ik vind ze geweldig. Tijdens de Franse les op de middelbare school kwam ik ermee in aanraking. Aan de lerares vroeg ik wat espadrilles nu eigenlijk waren en ze zei tegen me 'Tsja, daar is niet echt een vertaling voor. Gewoon van die 'slappe-touw' schoentjes.' Dus daar moet ik nu altijd aan denken als ik espadrilles zie. Suf eigenlijk, want met 'slappe touw schoentjes' doe je espadrilles echt te kort. Vorig jaar kocht ik espadrilles bij Veritas in Luxemburg en ik heb nu al een paar espadrille sleehakken gekocht bij Van Haren. Ze zitten zo lekker! En kijk nou toch, naar deze gehaakte exemplaren... wat een plaatjes hè!

Crochet espadrilles, crochet patterns | Happy in Red

Espadrilles. I just love them. During French class in high school I was introduced to espadrilles, by my teacher. When I asked her for a proper translation, she said that there is no other translation or word for espadrilles. 'They're just summery, ropey shoes', she said. So that's what I think of whenever I see espadrilles. Shame on me really, because they're just too cute. Last year I bought some flat espadrilles and just a few weeks back I bought some espadrilles wedge heels. They're just so comfy. And just last week I discovered some amazing crochet patterns for espadrilles! Aren't they all too cute?


Ik kwam op het fenomeen 'gehaakte espadrilles' toen ik op Facebook op een haakpagina een geweldige foto van gehaakte espadrilles tegen kwam. Het waren de espadrilles van Phildar en er is zelfs een boekje van Phildar uit met 7 verschillende gehaakte espadrille patronen. Er is ook een haakpakket te koop met het boekje, het garen én de espadrille zolen in je maat. Ik vind het echt schatjes. En daarna ben ik dus eigenlijk als een dolle gaan zoeken naar allemaal leuke haakpatroontjes voor espadrilles.

Crochet espadrilles, crochet patterns by Phildar | Happy in Red

The whole 'crochet espadrille' came to me because of a picture of these Phildar espdrilles, then I found out there's actually a small (and cheap) booklet with 7 patterns for espadrilles from Phildar too. So, so just buy some yatn and soles, pick one of the patterns and crochet some really cute espadrilles. How lovely!

Toen ik deze gehaakte espadrilles van Catania langs zag komen, en ik meteen in zwijm viel (want ik hou-ou van die kleur groen), dacht ik: die komen me bekend voor... niet zo gek, want ik blogde er al eens eerder over (ja euh, het geheugen is niet meer wat het was). Maar écht, ze zijn leuk hè. Dus echt de moeite om nog een keer te delen. Je vindt het patroon op de Catania website.

Crochet espadrilles, free crochet pattern (picture by Catania) | Happy in Red

When I saw these crochet espadrilles in Catania yarn I was swooning immediately, cause I love this shade of green so much. And then I thought: huh, don't they look familiar. Well they do, as I have blogged about them last summer! Well, that's my memory for you. But hey, they're so pretty they really deserve to be blogged about again, don't you agree? You can find the free pattern on the Catania website. 

Als je wel zin hebt in kleurrijke gehaakte espadrilles, dan hoef je voor een Nederlandstalig patroon niet ver te zoeken. Op de website van Wolplein staat een leuk patroon van Saskia Laan. Je haakt ze met Phil Cotton 4 en haaknaald 3,5 mm.

Gratis haakpatroon espadrilles, door Saskia Laan (foto: Wolplein) | Happy in Red

If you love colorful designs then you should really try the free crochet pattern by Saskia Laan. She designed such lovely red and aqua espadrilles. You use Phil Cotton 4 and a 3.5 mm hook. 

Natuurlijk heb je voor het haken van espadrilles wel zooltjes nodig en die zijn gelukkig behoorlijk goed te krijgen online, en ook zeker bij je plaatselijke wolwinkel. In Nederland kun je Prym espadrille zolen erg goed krijgen, ze zijn verkrijgbaar in alle maten, ook kindermaten. Ook op Etsy vond ik mooie zolen en zelfs espadrille zolen met een sleehak! Die vind ik echt geweldig!! Overigens kun je die zolen niet alleen gebruiken voor het haken van espadrilles, maar ook voor het naaien van espadrilles als je dat liever doet. Als je een afwijkende maat hebt, of liever gewoon zelf je espadrille zolen maakt, dan kun je dit haakpatroon daar goed voor gebruiken.



Of course you'll be needing espadrille soles when you want to crochet some espadrilles. I have found some great espadrille soles on Etsy, this lady even sells espadrille soles with a wedged heel. I so love them! You can use espadrille soles for sewing espadrilles too by the way, nt just crochet projects. If you have odd sized feet, or if you're in between regular sizes, or if you just like making things better than buying things I highly recommend making espadrille soles using this crochet pattern


Vorig jaar kocht ik in Luxemburg donkerblauwe espadrilles en de sleehakken die ik kocht zijn donkerblauw en beige. Maar als ik deze witte espadrilles zie, denk ik ook: wat een plaatjes zeg! Natuurlijk kun je elke kleur gebruiken die je maar wilt, een leuk design is het in ieder geval wel. Er is ook nog een wat meer open haakpatroon verkrijgbaar, dat ik ook heel erg mooi en stijlvol vind.


Crochet pattern espadrilles, slippers (photo and pattern by Sophie and me | Happy in Red

Crochet pattern espadrilles, slippers (photo and pattern by Sophie and me | Happy in Red

Last year, when I was in Luxemburg I bought myself some navy blue espadrilles and the wedge heeled espadrilles that I have just bought are navy blue and beige. But when I see these white espadrilles (crochet pattern here) I think they are just adorable. Of course you can make them in any color you like, but in white or beige they look so stylish. The open pattern also looks like a great crochet pattern, a bit more suit for summer days maybe. 

En deze koraalrode espadrilles vind ik ook echt plaatjes. Wat een geweldig haakpatroon op de neus en ook het detail met het koordje door de bovenkant met de kralen aan de achterkant vind ik echt zo ontzettend gaaf. Ik zeg op de website de espadrille met dit haakpatroon in meerdere kleuren voorbij komen, maar dat koraalrood... daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen. 

Crochet pattern espadrilles, slippers (photo and pattern by Sophie and me | Happy in Red

And these crochet espadrilles in coral are just so pretty. I am in love with the stitch pattern on the nose and just adore the coard through the top and the beads on the back. On the website I saw espadrilles using this crochet pattern in many colors, but the coral red just warms my heart. 

Dus ja, ik heb nu al wel twee paar. Maar ik zit eraan te denken om het er misschien toch eens op te wagen en zelf nog een paar te haken. Ik bedoel: hoe gaaf zou het zijn om van de zomer op een paar zelfgemaakte espadrilles te lopen! Welke zouden jullie graag willen maken?

So now I am thorn. Because, even though I do have 2 pairs already I am really thinking about crocheting a pair of espadrilles myself. I think it would be so cool to just walk around this summer, wearing handmade shoes! Anyway, which ones would you like to make?

10 opmerkingen

  1. Supersupersuperleukkkkk ;)
    Wat een heerlijk blogbericht om te lezen, I love it ❤️
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou de op één na laatste wel willen maken. Maar dan zonder zolen.
    Ik ben nl. bang dat ik ze heel snel uitloop. Zonder zolen kun je ze een keer wassen en in vorm brengen.
    Inlegzooltjes lijken me dan wel handig. En misschien wat anti-slip nopjes eronder plakken?
    De espadrilles die ik als kind in Spanje kocht (stof, met wikkelbandjes rond de enkels) waren super schattig, maar zaten eigenlijk voor geen meter :-))) Heeft er misschien ook mee te maken dat ik een hoge wreef heb...
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke plaatjes allemaal. Ik houd wel van leuke kleurtjes. Helaas kan ik echt niet lopen espadrilles, anders had ik al een paar gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lovely espadrilles! Thanks for sharing them at Annemarie's Haakblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk,zeker voor iemand zoals ik die in de zomer verzot ben op het dragen van espadrilles. Heel hartelijk bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful !!!! All of them !!!
    Have a nice week !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. These espandrilles are so beautiful, I wish I had a pair of soles tight here to start with one pattern. Thanks for sharing. Viola

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thank you so very much for pointing us in so many interesting directions concerning espadrilles. They all look very beautiful and my fingers have startet itching. I must get some soles and see how it works! Thanks a million!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I want to try this. I love the idea of making shoes that would fit me perfectly. please consider sharing your post with Creatively Crafty http://tryit-likeit.com/link-party-it

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I'm in love with these cute shoes. Thanks for sharing the possibilities with us at Creatively Crafty :) #ccbg

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!