My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

10 clever crochet gadgets every crocheter needs (or wants)

Natuurlijk ruim ik mijn wolvoorraad weleens op en ook mijn doosje 'haakbenodigdheden' komt dan aan de beurt. Dat doosje zit inmiddels behoorlijk vol leuke handigheidjes en hebbedingetjes en ik dacht: kom, ik laat jullie eens zien wat ik regelmatig al hakende gebruik. En ik ben natuurlijk ook benieuwd waar jullie niet zonder kunnen.

10 clever crochet gadgets every crocheter needs (or wants) | Happy in Red

Of course I have to clean out my yarn stash every once in a while. It's inevitable. And while I am at it I also clean out my box with crochet gadget. Over the years this box has filled up with all kinds of fun and nifty gadgets and trinkets. So I thought I'd show you which crochet gadgets I'd like to use when I'm crocheting, and of course I'd also like to know which crochet gadgets you can't live without. 

1) Blocking board

Een blocking board. Deze heb ik nog niet zo lang en hij heeft eerlijk gezegd lang in het plastic gezeten. Eigenlijk gebruik ik hem pas sinds ik bezig ben met de CAL (waarmee ik vreselijk achterloop, ik zou willen dat ik ook wat extra tijd kon kopen!), want dit board is heel handig als je vierkantjes maakt. Je kunt op dit board namelijk meerdere vierkantjes tegelijk opspannen, volgens mij kun je er wel 10 op kwijt. Je draait de staafjes in het bord, doet je gehaakte vierkantje eroverheen en klaar. Je kunt trouwens ook zeshoeken, achthoeken en driehoeken opspannen. Je kunt deze blocking board bij veel wolwinkels kopen, ik zag hem bijvoorbeeld hier online. (Tip: Google ook op granny blok spanner).

Grannyblokstation Wooden Blocking Board | Happy in Red

Grannyblokstation Wooden Blocking Board

Grannyblokstation Wooden Blocking Board

A blocking board. I have only got this blocking board for a short while and it has been in plastic for most of the time. Actually, I've only started using this blocking board when I started the CAL (Oh, I am so behind on the CAL, I wish I could buy some extra time to catch up). However, when you're making squares, this board is so nifty. You screw the pins into position, put on the squares one by one and that's it. You can put on maybe even 10 at the same time, and the board doesn't take up so much space. You can also position the pins into hexagons, octagons or triangles. 

2) Blocking mat

Maak je echter niet zo vaak vierkantjes, maar haak je vooral grote projecten zoals dekens, kleding of sjaals, dan heb je eigenlijk niet zo veel aan zo'n board als hierboven. Ik heb twee sets blocking matten (in één set zitten 9 stukken die je aan elkaar kunt leggen). Handig als ik dekens of sjaals op moet spannen, omdat je de vorm heel gemakkelijk kunt aanpassen. In deze tutorial leg ik uit hoe je je werk moet opspannen. Je kunt blockmatten onder andere kopen van het merk Knitpro.

Blocking mats for blocking your crochet and knitting | Happy in Red

If you're not into making squares, but you like crocheting bigger projects like blankets or garments, a blocking board won't be of much use to you and you're much better of with blocking mats. I have two packs of these mats, there's 9 blocks in one pack. I love that you can put them together like a puzzle and change the shape into any shape I need. I like them a lot for blocking blankets and shawls. In this tutorial I explain how to wet block your work. 

3) Pins

Naalden, het lijkt zon inkoppertje. Maar opspelden zonder spelden gaat zo lastig. Als je een werk hebt waarbij alle randjes heel netjes moeten blijven, dan kun je T- spelden gebruiken. Maar eerlijk, ik gebruik eigenlijk altijd kopspelden van de Hema, omdat ze er zo vrolijk uit zien. 

Pins to use for blocking your crochet | Happy in Red

I know, what a super boring gadget. But there's no blocking without pins, unfortunately. When you're blocking delicate work, or a project that has straight edges it's a good plan to work with T-pins. The 'heads' of these pins are a bit easier to 'grasp' than the heads of pins you'd use for sewing, but if you have lots of sewing pins, those work too of course. 

4) Stitch markers

Steekmarkeerders. Toen ik net begon met haken, dacht ik altijd: ach, dat kan toch ook best met veiligheidsspelden. En inderdaad, dat kan hoor. Maar steekmarkeerders haal je net iets gemakkelijker los, en ze zien er vrolijker uit. Ze zijn erg handig als je in het rond haakt en je moet weten waar de eerste steek zit, of als je een héle lange ketting moet opzetten (dan plaats ik elke 25 steken een markeerder). Ik heb hele simpele steekmarkeerders van KnitPro, maar je koopt er ook al voor €1 en ik hoorde pas dat je ze bij de Action en Boekenvoordeel ook kunt halen? Vind je die plastic dingen maar stom? Zoek dan eens op Etsy, daar vind je héél mooie exemplaren. Ik vind deze bijvoorbeeld echt heel mooi.

Crochet gadgets: stitch markers | Happy in Red

Stitch markers. When I started to crochet I always thought: pff, safety pins work just as well. And they do, though stitch markers are a little easier to hook and unhook. You use stitch markers for example, when you're working in the round and you need to remember what your first stitch is. When I have to make a long foundation chain I put in a stitch marker at every 25th chain or so. I use very simple and cheap stitch markers, to be honest. If you'd like something a little more fancy, check on Etsy as there are some real beauties to be found on there. I have a crush on these stitch markers!

5) Pompon maker

Vroeger knipte ik twee kartonnen cirkels uit, knipte daar een gat in en dan: wol winden maar. En als het midden vol zat, knipte je langs het randje van de 2 kartonnetjes. Met een touwtje samenbinden en klaar is je pompom. Heel gemakkelijk eigenlijk. Een tijdje geleden kreeg ik een pom pom maker en die werkt eigenlijk hetzelfde. Behalve dan dat je niet meer hoeft te rotzooien met karton en dat de maat altijd hetzelfde is. Mijn pom pom maker kan ook hartjes, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. In dit filmpje zie je hoe zo'n ding werkt.

Pom pon maker | Happy in Red

Making pom poms the old skool way (well, the way I did it): cut two circles of cardboard, cut two circles from the middle of them. Wind yarn around until the middle is closed, cut along the side, tie with some yarn and tadaah, the pom pon is ready. Well, using a pom pon maker works quite the same, except for the cardboard cutting business. Oh, and your pom pons will all be the same size. It goes pretty quikcly too. Mine also makes hearts, but I haven't tried it. In this video you can see how this gadget works.

6) Pretty scissors

Nee, dit schaartje heb je echt niet nodig. Echt niet. Belachelijk eigenlijk zo'n schaartje, want een hobbyschaartje van de Hema of Blokker is ook prima. En dit is nog een borduurschaartje ook. Maar wat istie mooi hè. En heel scherp ook, dus nooit rafelige eindjes als ik ze moet wegwerken. Het schaartje maakt ook echt zo'n venijnig 'snip' geluidje. Heel kordaat. 

Pretty scissors | Happy in Red

Nope, you don't need a pair of scissors like this. Honestly, these scissors are silly and aren't any better than you're average small pair of kitchen scissors. So a must-have? Nope, not at all. But this pair of scissors sure is pretty, isn't it? And, because I feel like justifying myself here, it's very sharp so np more fraying ends to weave in. And these scissors make a dedicated 'snap' sound, as to say: there, you're done. I like that. 

7) Tape measure

Eén van de meest saaie must-haves, maar iets wat ik bij élk haakproject weer gebruik. Mijn meetlint. Ik kocht het op de stoffenmarkt in Utrecht en ik heb een heel saai exemplaar. Bij wolwinkels kun je vast heel spannende exemplaren kopen, maar op de markt koop je dus al een fijn en cheap meetlint.

Tape measure | Happy in Red

One of the most boring crochet gadgets, but one that I use with every project: my tape measure. I bought mine at the Utrecht fabric market. And yes, it's extremely dull. I bet that you can buy very pretty ones at your local yarn shop, but just go for cheap and buy one at your local market.

8) Row counters

Een toerenteller. Ik ben een mens van woorden, zinnen en letters. Maar cijfers. Oh jongens. Wat een drama. Ik kan niet eens het telefoonnummer van mijn man onthouden, dat van mijzelf nog net. Als ik een ketting op moet zetten, tel ik dan ook altijd hardop, anders wordt het niks. Maar bij rondhaken vind ik een toerentellertje wel handig. Dit dingetje kun je om je vinger doen, dan kun je snel door tellen. Maar je kunt ook toerentellers kopen die je om je nek hangt, geloof ik. 

Crochet gadget: row counter | Happy in Red

A row counter. I am a peron of words, lines and characters. But numbers, oh jeez. I cannot even memorize my husbands telephone number, and I just about manage to remember my own number. So whenever I have to chain a foundation row I count out loud, or I'll forget instantly. When I crochet in the round I love using a row counter. There are small ones like these that you can put on your fngers, but also row counters that you can hang around your neck. 

9) Lint removal 

Weet je hoe ik vroeger pluisjes van stof haalde? Dan wond ik behang tape met de plakkant boven om mijn hand en dan over mijn kleding deppen maar. Nu werkt dat op t-shirts en katoen prima, maar op delicate stoffen en garens is het niet zo'n goed idee. Er zijn ook van die borstels te koop, maar die zitten op een gegeven moment vol pluis. Dit apparaatje is een gek ding, maar het werkt wel. Het heet een lint removal en is goed tegen pluisjes, maar legt ook vezeljes recht van wat pluiziger garen (zoals mohair garen, of Scheepjes Stonewashed ofzo). Raar ding hè. 

Lint removal | Happy in Red

You know how I used to remove lint from fabric? I'd wrap some tape around my hand, sticky side up and started to 'pat' the fabric. This works well on cotton and t-shirts. But on delcate fabrics one should never, ever do this. I found this 'lint remover' which also works on delicate structures like mohair, alpaca or merino yarn. Crazy littje thing, right?

10) Crochet hook set

Toen ik net begon met haken trok ik mijn haaknaalden overal vandaan. Van de markt, bij de wolwinkel, uit tijdschriften. Dit resulteerde in een allegaartje van naalden. Prima natuurlijk, maar niet zo heel overzichtelijk. Een tijdje geleden kreeg ik een mapje met KnitPro naalden, van 2,5 mm tot en met 6 mm. In een handig etuitje. Eerst haakte ik nog weleens met mijn losse naalden, maar nu neem ik eigenlijk overal dit etuitje mee naartoe (ja, met die gele van 5mm heb ik pas met rood garen zitten haken, oeps), want dan heb ik altijd de maat bij de hand die ik nodig heb, en ik ben nooit meer naalden kwijt. Er zijn ook goedkopere sets te koop hoor, maar ik vind deze echt heel fijn. 

KnitPro crochet hook set | Happy in Red

My crochet hook set. When I started to crochet, my hooks came from everywhere and nowhere. The market, magazines, the local yarn shop. It really was a mismatch of hooks of all kinds and sorts. Which is fine of course, as long as you have all sizes there are. Then someone gifted me a set of hooks, by Knitpro in this nifty case. At first I was all 'Oh, what's all the fuss about' and kept crocheting with the hooks I had. But now I find I find it easier to take this case wherever I go, the hooks cant get lost and I'll always have the size I need. 

Zo, dit was me het lijstje wel. Er zaten vast dingen bij waarvan je denkt: wat een dikke onzin. Geeft niks hoor, heb ik ook vaak gehad. En sommige dingen zijn gewoon echt 'voor de heb', maar ik vond het gewoon leuk om te laten zien. Heb jij nog wat handigs of leuks in je haakcollectie? 

Well well, that was my clever crochet gadget top 10. Some more clever than others, right? I must admit that some gadgets are actually just pretty things that I really just wanted to have. Greedy cow that I am! Buet hey, I just thought it would be fun to show you guys and maybe you can enlighten me and tell me about your crochet gadget must-haves. 

6 opmerkingen

  1. Heb sinds kort de blockingmatten en t spelden, erg handig! Leuk om te lezen welke handigheidjes jij hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te zien wat jij aan gadgets gebruikt. Mijn haak- (en brei-)naalden zijn nog steeds een allergaartje. En als blockingmat gebruik ik een matras. Tjsah, misschien tijd om er verandering in te brengen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik gebruik zo'n beetje alles wat jij ook gebruikt. Zouden we echte haaksters zijn? ;) Het enige wat ik mis is een leuk tasje waar je je projecten in opbergt en meeneemt. Ik gebruik voor kleine projectjes een (kinder)tasje, rood met witte stippen. En ik heb laatst een omkeerbare tas genaaid, in een supergave retrostof, die ik voor grotere projecten gebruik. Jammer dat ik geen foto's toe kan voegen...
    Groetjes Madhurya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uh, I have to admit, I'm kind of appalled you haven't made the heart-shaped pom poms yet....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Brilliant. Dankie - ek deel na nuwe hakers!

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!