My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Boek review: Uit één stuk

De naaimachine is hier zwaar verwaarloosd. Daar baal ik stiekem wel een beetje van, want ik vind naaien nog steeds heel erg leuk. Het ontbreekt me helaas toch een beetje aan tijd en ik heb me voorgenomen om, als ik dan toch achter de naaimachine kruip, ik graag iets voor mezelf wil maken. Om te dragen. Maar dat mag niet te moeilijk zijn, want zo veel ervaring heb ik nu eigenlijk ook weer niet met kleding naaien. Vandaar dat Uit één stuk me wel een goede oplossing lijkt.

Review: Uit één stuk | Happy in Red

Pieke Stuvel is de auteur van het boek en heeft een flinke carrière als illustrator en ontwerpster van kleding en naaipatronen. Ze is ook dol op recyclen.

In haar boek Uit één stuk staan prachtige zwart-wit illustraties, afgewisseld met foto's van modellen (waarvan er één haar dochter is, zo heb ik begrepen). Juist die combinatie vind ik erg leuk in naaiboeken (ik vond dat ook zo'n dikke plus aan Allemaal rokjes van Mme ZsaZsa uit welk boek ik twee rokjes maakte). De werkbeschrijvingen staan ook getekend en dat is allemaal behoorlijk duidelijk.

Uit één stuk (illustratie): Pieke Stuvel) | Happy in Red

Het idee achter dit boek is dat je een kledingstuk uit één lap stof maakt, de ene lap wat groter dan de ander natuurlijk. Als ik aan kleding uit één stuk denk, denk ik toch altijd aan wat vormeloze gevallen. Maar niets daarvan in dit boek. Vooral het jurkje uit gebreide stof vind ik een snoepje, maar er staat ook een patroon in van een mini-jurkje dat ik helemaal zie zitten. Dit jurkje zou ik wel wat langer maken, maar dat is nu juist helemaal geen probleem bij dit boek. Want bij elk patroon staat uitgebreid uitgelegd hoe je je eigen maten moet opmeten, zodat je het patroon zo kunt tekenen dat het helemaal op je eigen lijf past. Een soort maatwerk dus. Leuk!

Uit één stuk (foto: Pieke Stuvel) | Happy in Red

Uit één stuk (foto: Pieke Stuvel) | Happy in Red
Als je het nog niet aandurft, staan er ook wat gemakkelijkere patronen in, zoals een poncho en een rechte trui. Het enige dat je dus moet kunnen, is het fatsoenlijk (laten) opmeten van jezelf, stikken, zigzaggen en zoompjes leggen. Dus dat moet wel lukken.

De patronen in het boek doen me een beetje denken aan de rubriek Raderloos in Knipmode en omdat die eruit zagen 'alsof ik dat zelfs zou kunnen', vind ik dit boek ook wel fijn. Geen doodenge patroondelen en grote papieren vellen waarop je eerst zelf nog moet puzzelen. Hoewel ik niet elk patroon even leuk vind, het enorme gewaad hoeft van mij bijvoorbeeld niet zo, te vormeloos toch.

Review: Uit één stuk | Happy in Red

Ik ben dus eens in mijn stoffenvoorraad gedoken en heb best wat liggen waarvan ik denk: yes, hiermee kan ik wel aan de slag. Nu nog een beetje tijd vinden. Uit één stuk is als boek en als e-book verkrijgbaar.

3 opmerkingen

  1. Misschien moeet ik dit boek eens bekijken. Want ondanks jouw review kan ik me er toch nog geen voorstelling van maken. Het klinkt als handig en iets simpel op maat maken. Dat lijkt me geweldig, want bij veel patronen is uitgegaan van allerlei 'standaard'maten, terwijl de meeste mensen geen standaard figuur hebben.
    Ik ben benieuwd naar jouw eerste naaiproject uit dit boek.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er een veelbelovend boek uit. Hier zijn de naaimachines ook even aan de kant gezet met de verbouwingen. Hoop dat ik snel terug aan de slag kan hiermee want mis dat wel.

    Succes alvast, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt handig en niet al te moeilijk. Succes. Ik ben benieuwd wat je gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.