Men's beanie: free crochet pattern

Wat heb ik een hoop leuke reacties gekregen op de nieuwe gehaakte muts van mijn man vorige week. Dat waardeer ik zeg. Top! Zo zie je maar: een leuk haakwerkje hoeft helemaal niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. Je hebt gewoon een paar avondjes nodig en een gewillig mannenhoofd. Deze week maakte ik voor mijn man nog een muts en schreef ik het haakpatroon uit voor zijn muts. Hieronder vind je het patroon en de uitleg. Veel plezier!

Men's beanie: free crochet pattern | Happy in Red

Men's beanie: free crochet pattern | Happy in Red

Thank you so much for the nice comments about the new crochet beanie I made for my husband. I really appreciate it. To me this proves that nice crochet needs to be hard nor complicated, all you need is a few evenings and a willing male head. This week I made another crochet beanie for the husbear and I wrote down the pattern and instructions to make this men's crochet beanie. Scroll down for the pattern in English and a photo tutorial. Have fun!

Wat heb je nodig?
Hoofdkleur: 2 bollen Scheepjes Merino Soft (ik koos voor kleur 604, Lowry)
Contrastkleur: 1 bol Scheepjes Merino Soft (ik koos voor kleur 619, Gaugin)
Bij deze winkels is Scheepjes Merino Soft verkrijgbaar.
Haaknaald 5 mm, maasnaald

What do you need?
Main colour: 2 balls of Scheepjes Merino Soft (I picked colour 604, Lowry)
Contrast colour: 1 ball of Scheepjes Merino Soft (I picked colour 619, Gaugin)
Crochet hook 5 mm, darning needle

Haakpatroon muts voor mannen

Met je hoofdkleur: haak 3 losse en sluit met hv om een ring te vormen (je kunt ook met een magische ring beginnen)

Tour 1. Haak 2 losse en haak 10 stokje in de ring, halve vaste in de 2 losse.
Tour 2. Haak 2 losse, een stokje in dezelfde steek en twee stokjes in elke volgende steek, sluit de tour met een halve vaste in de 2 losse.
Tour 3. 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot het einde van de tour, halve vaste om de tour te sluiten.
Tour 4. 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende 2 steken, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot je rond bent, halve vaste om de cirkel te sluiten.
Tour 5. 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende 2 steken, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende 3 steken, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot je rond bent, maak de cirkel rond met een halve vaste.
Tour 6. 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende 3 steken, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende 4 steken, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot je rond bent, maak de cirkel rond met de halve vaste.
Tour 7: 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende 4 steken, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende 5 steken, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot je rond bent, maak de cirkel rond met de halve vaste.
Tour 8: 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende 5 steken, 2 stokjes in de volgende steek, *1 stokje in de volgende 6 steken, 2 stokjes in de volgende steek*, ** tot je rond bent, maak de cirkel rond met de halve vaste.
Tour 9 t/m 17: 2 losse, een stokje in dezelfde steek, 1 stokje in elke steek van de vorige ronde, halve vaste om de tour te sluiten
Tour 18: 1l, hst in dezelfde steek, 1 hst in elke steek van de vorige ronde, hv om de tour te sluiten.
Hecht af.

Randjes reliëf haken: Je haakt in het rond in de opening tussen tour 16 en 17 en tussen tour 17 en 18. (In principe kun je in de openingen tussen elke tour haken, als je wil). Ik leg uit hoe je het doet in de foto tutorial verderop in dit artikel, scroll maar even verder.

Men's beanie: crochet pattern

US CROCHET TERMS 

With your main colour: chain 3 and close with slst to form a circle. You can also start with a magic circle

Round 1. Chain2, 10dc in the ring, slst on top of ch2.
Round 2. Chain2, dc in the same stitch, 2dc in each of the next stitches, close with a slst.
Round 3. Chain2, dc in the same stitch, 2 dc in the next stitch, *1dc in the next stitch, 2dc in te next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Round 4. Chain2, dc in the same stitch, 1 dc in the next stitch, 2dc in the next stitch *1 dc in the next 2 stitches, 2dc in the next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Round 5. Chain2, dc in the same stitch, 1 dc in the next 2 stitches, 2dc in the next stitch *1 dc in the next 3 stitches, 2dc in the next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Round 6. Chain2, dc in the same stitch, 1 dc in the next 3 stitches, 2 dc in the next stitch, *1 dc in the next 4 stitches, 2 dc in the next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Tour 7:  Chain2, dc in the same stitch, 1 dc in the next 4 stitches, 2 dc in the next stitch, *1 dc in the next 5 stitches, 2 dc in the next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Tour 8: Chain2, dc in the same stitch, 1 dc in the next 5 stitches, 2 dc in the next stitch, *1 dc in the next 6 stitches, 2 dc in the next stitch*, ** until the end of the round, slst.
Roud 9 - 17: Chain2, dc in the same stitch, 1in every stitch of the last round, close with a slst.
Round 18: Chain 2, hdc in the same stitch, 1 hdc in every stitch of the last round, close with a slst.
Cast off.

Surface crochet: crochet in the round into the opening between round 16 and 17, and between round 17 and 18. In theory you can crochet into the openings between every round, if you wish, I only crocheted two lines, but you can make as many as you like. I'll explain the surface crochet in the photo tutorial below

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Je haakt in de ruimte tussen twee touren stokjes, waar de stokjes 'op elkaar' staan zie je als het ware een keurige opening waar je haaknaald prima door past. Begin op de plek waar je met een hv elke tour sloot.

Crochet in the spaces between two rounds. Where two dc's are 'on top' of each other, you see a space where the crochet hook will fit nicely. This is where you will crochet. Start at the place where you closed your rounds with a slst.

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Houd je garen aan de verkeerde kant van je muts en haal nu een lusje op met je haaknaald. Houd dit lusje op je naald.

Keep your yarn on the wrong side of your beanie. Pull up a loop with your hook, keep this loop on your hook.

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Steek je haaknaald in de volgende opening en haal een lusje op. Haal nu dit lusje door de eerste lus op je naald, zoals je dit ook bij een halve vaste doet.

Put your hook in the next space and pull up another loop. Pull this loop through the first loop on your hook, like you would making a slipstitch.

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Haak nu door, dus: steek je naald in de volgende opening, haal een lusje op en trek deze door de eerste lus op je naald. LET OP: haak losjes, als je te strak haakt, haal je de rek uit je must of gaat je werk bobbelen (dit deed ik de eerste keer per ongeluk, oeps!). Dus: lekker relaxt haken ;-)

Keep crocheting like I explained in the last photo, so: pull up a loop, pull it through the first loop on the hook. BUT PLEASE: crochet very losely. If you crochet too tightly, the beanie will lose its flexibility or your work will start to bobble (the latter happened to me when I tried it first, oops!). So, keep it relaxt and loooose.

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Je laatste reliëf halve vaste haak je in de plek waar je je eerste lusje ophaalde, knip je draad af en laat een lang stuk hangen en trek deze door je laatste lusje. Neem je maasnaald en stop deze steek en het uiteinde weg onder je eerste steek. Je kunt aan de achterkant een knoopje maken met je begin- en einddraadje.

Your last surface stitch is made in the same place where you pulled up your first loop. Cut your yarn and leave a long end. Pull this end through your last stitch. Take your darning needle and tuck the end and the last stitch underneath your first stitch, pulling your thread to the back of your work. Now you can gently knot the beginning and ending end of your yarn. 

Surface crochet: photo tutorial | Happy in Red

Zo ziet te achterkant eruit. Ook best mooi hè. Werk nu al je eindjes af en je muts is af. Hoera!

This is what the back looks like. Pretty cool as well, isn't it? Now weave in all your ends and your beanie is done. Hurray!

Zwarte muts haken
Om te laten zien dat je erg kunt variëren met deze muts heb ik er nog één gehaakt. De zwarte must is gehaakt met 2 bollen Merino Soft als hoofdkleur (ik koos voor kleur 601, Pollock), de randjes zijn ook Merino Soft, het onderste randje Constable (629) en de bovenste randjes Van Gogh (641). Ik kan me zo voorstellen dat je nog meer randjes in de muts kan haken, kleuren kan afwisselen etc. Leuk bijvoorbeeld om een muts in de 'clubkleuren' van het favoriete voetbalteam van je lief te haken!

Men's beanie: free crochet pattern | Happy in Red

Men's beanie: free crochet pattern | Happy in Red

Make the black beanie
To show you that the possibilities are endless with this crochet beanie pattern, I have made another crochet beanie. One in black. I made it with 2 balls of Merino Soft colour 601 (Pollock) as main colour, and colour 629 (Constable) as the green bottom surface round, and colour 641 (Van Gogh) for the top two rounds. But basically you can make as many surface crochet rounds as you like around the beanie, you can alternate colours, whatever you like. I can only imagine maybe making a beanie for your man using the culours of his favourite sports team!

De maat van de muts aanpassen
Deze muts is gemaakt voor een hoofd met omtrek 59 cm. Wil je een kleinere muts maken, ga dan na tour 6 of na tour 7 verder met tour 9. Wil je de muts groter, ga dan na tour 8 nog een tour door met meerderen.

Altering the size of the beanie
This beanie is made for a head with a 59 cm circumference. I you need a smaller beanie, move from round 6 or round 7 immediately to round 9. If you need a larger beanie, after round 8 continue to increase for yet another round.

Ik hoop dat het haken zo gaat lukken! Kom je muts, als deze klaar is, vooral even aan me laten zien op Facebook of Instagram, en dan vooral de muts op het hoofd van je favoriete kerel hè, zou helemaal mooi zijn. Succes allemaal!

I hope this crochet pattern will help you create the perfect beanie for your favourite man. Come on over and show the beanie (preferably on the head of said favourite bloke) on Facebook or Instagram, it would absolutely delight me. Enjoy!

Please take notice

This pattern is free to use, download or print strictly for personal use only.

It is not allowed to copy the pattern, nor the photos without permission.

For commercial use (including printing for shops in part or in full to sell or give for free, or making of kits using this pattern) I must be contacted in writing to arrange a copyright agreement.

8 opmerkingen

  1. Love these Esther, thanks so much for sharing on craft schooling Sunday, great to see you!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice beanie! You're right, it's doesn't need to be a complicated pattern to have a nice result! I love that you write in two languages. I try to do the same but it takes a lot of time! Continue the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It looks so nice! I would love to have the patience and try it out!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you so much for the tutorial - it's just what I need right now!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great beanie! Thank you for sharing at Link It Up Wednesday!