My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

The Merhaba Shawl, featured in Simply Crochet

Terwijl iedereen lekker in de achtertuin zat (met een drankje met een parasolletje erin en een haakwerkje erbij, stel ik me zo voor), of op vakantie was, of met de (klein)kinderen de hort op was, was ik aan het werk. De zomer is voorbij gevlogen. Geeft niks, ik vind het heerlijk zo. Maar ik was dus wel effe helemaal vergeten te vermelden dat er een nieuw patroon van mij in (de Engelse) Simply Crochet heeft gestaan, en dat ik daar toch stiekem wel heul blij mee was.

Crochet pattern: The Merhaba Shawl | Happy in Red

While everyone was spending their summer sitting in their backyard or on their balcony (a drink with an umbrella and some crochet at hand, or so I imagine), maybe enjoying time abroad or spending time with family and (grand)kids, my summer whooshed by in a haze of work and work travel. I don't mind, not at all actually. I've had a lovely summer. But I completely forgot to tell you guys about a new crochet pattern of mind that was featured in Simply Crochet. And I am actually quite chuffed about that.


In het magazine mocht ik uitleggen waardoor ik was geïnspireerd bij het haken van deze sjaal. Normaal gesproken had ik dan wat wazigs moeten mompelen, want meestal denk ik gewoon iets als 'oeh, leuke steken, laat ik daar eens wat gezelligs mee doen'. Maar nu kon ik daadwerkelijk wat zinnigs vermelden. Want bij het maken van deze sjaal was ik geïnspireerd door het reizen door Marokko en de kleurrijke tegels die ik er zag in Riads, paleizen en (aan de buitenkant van) moskeeën. De sjaal noemde ik daarom de Merhaba Sjaal (de welkom sjaal). En daar heeft het tijdschrift dan 'Work of Art' sjaal van gemaakt, hahaha. Dus.

Crochet pattern: The Merhaba Shawl (Simply Crochet) | Happy in Red

Crochet pattern: The Merhaba Shawl | Happy in Red

In the magazine, I was allowed to explain what inspired me when I was making this shawl. Normally I would have mumbled something incoherent, as I am often like 'Oooh, I like these stitches, let's make a pattern with it', but now I was actually able to tell something as I was thinking of my travels through Morocco when I was making this shawl. The colours and tiles of palaces, riads and mosques in Morocco were what inspired me to baptise this shawl The Merhaba Shawl (the welcome shawl), and of course, that's why the magazine turned it into the Work of Art shawl. Haha. Well, I tried, right?

De Merhaba sjaal is gemaakt met Scheepjes Softfun (1 bal), Softfun Aquarel (4 bollen) en Softfun Denim (4 bollen). Het felle middenstuk is gemaakt met de de Softfun Denim in een felblauwe kleur en ik werd echt zo vrolijk toen het motief langzaam zichtbaar werd. Ik ben echt zelden in zo'n goede bui geweest tijdens het haken van een sjaal (en over het algemeen is mijn gemoedsrust vrij top tijdens het haken).

Crochet pattern: The Merhaba Shawl (Simply Crochet) | Happy in Red


The Merhaba Shawl was made with Scheepjes Softfun (colour 2489, 1 ball), Softfun Aquarel (colour 804, 4 balls) and Softfun Denim (colour 517, 4 balls). The bright middle part was made with the bright blue Softfun Denim and I was smiling from ear to ear when the pattern slowly unfolded. I honestly have never had so much fun making a shawl (and that says something, as crochet makes me in general feel quite good). 

Maar in het nummer staan nog meer mooie patronen! Ik was bijvoorbeeld heel erg onder de indruk van het ontwerp van Rachele Carmona, die de Coastal Garden sjaal haakte, een combinatie van vierkantjes en stokjes, superleuk. Gemaakt met Alpaca Rythm. Echt een plaatje hè!

But the issue has more pretty crochet patterns. I was so, so impressed by Rachele Carmona's design: the Coastal Garden shawl. A combination of squares and double crochets. It's made with Alpaca Rythm (1 ball of the colours Twist, Polka, Quick Step, 2 balls of the colours Robotic and Vogue, 3 balls of the colour Bop). 


Coastal Garden shawl, Rachele Carmone (Simply Crochet) | Happy in Red


Eerlijk is eerlijk: ik heb het nummer opgestuurd gekregen van een héél lieve bloglezer, want in NL kon ik het nummer niet vinden. Je kunt nummer 60 van Simply Crochet ook nog via hun website nabestellen. Maar ik ben ook bezig met een vertaling van het patroon, in het Nederlands en in het Engels met US haaktermen en als deze klaar zijn, laat ik het natuurlijk even weten. Als je een account op Ravelry hebt, kun je het patroon in ieder geval toevoegen aan je bibliotheek.

It was rather hard (if not impossible) to get the issue in The Netherlands, thank heavens one sweet reader of my blog sent it to me (kudos!). But you can back order Simply Crochet issue 60 through their website. I am working on translating this crochet pattern into Dutch and English with US crochet terms, so you can just add the crochet pattern to your Ravelry library if you like. 

9 opmerkingen

  1. Prachtige sjaal...de kleuren bij elkaar zijn idd top! Leuk dat het zo heeft uitgepakt. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wow!!! That's fun!! I love those colors together.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It's beautiful. Congratulations on having it printed.
    xx Beca

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie sjaal, net ff weer wat anders dan gewoon. Ook de sjaal van je haakcollega die je laat zien is erg mooi met de vierkantjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf dat jouw patroon van deze prachtige sjaal in de Siply Crochet staat. Jammer dat de Engelse versie van dit magazine niet gewoon in Nederland in de winkel te koop is.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ooit voor een tijdschrift geinterviewd, en kreeg toen een paar exemplaren van het tijdschrift gratis thuisgestuurd door de uitgever. Krijg jij niet een exemplaar van het blad waar jij ontwerp in staat? Of krijg je op een andere manier een vergoeding misschien? Ik vind dat je een erg leuk ontwerp heb gemaakt, mooie combinatie van mooie garens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ja natuurlijk kreeg ik een paar weken later wel een exemplaar van de uitgever, maar dat duurde mij natuurlijk veeeeel te lang ;-)

      Verwijderen
  7. Wat een prachtige sjaal! Gaaf dat het is gepubliceerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!