donderdag 2 februari 2012

Reversible 2 coloured tote bag tutorial!

Scroll down for the tote bag pattern in both Dutch ánd English!

Jullie weten hoeveel ik van Tote Bags houd, toch? Ik maak ze graag en veel. Ik zag al heel wat exemplaren voorbij komen online. Dus nu een tutorial van mij. Een omkeerbare tas in twee kleuren. Probeer het maar, het is echt gemakkelijk.

Reversible tote bag tutorial

You guys know I love tote bags, right? I love to make them. I've seen loads of tutorials around on the world wide web and thought it would be fun to show you guys how I make my reversible 2 coloured tote bag. Just sew along with me okay?

Reversible 2 coloured tote bag tutorial

 Note to everyone!! The ITALIC is the pattern in ENGLISH!

Wat heb je nodig?
3 verschillende stoffen, ik gebruik de termen A, B en C.
Gebruik het liefst gewoon katoen of canvas. Is je katoen erg dun? Verstevig het dan met vlieseline.
Bijpassend garen
Al je standaard naaigerei

What do you need?
3 different fabrics, let’s call them A, B and C
You best chose cotton, if the cotton you use is very light better put some fusing in it.
Matching thread
Your usual sewing gear

Knip je stof
2 maal 31 cm x 32 cm (A)
2 maal 31 cm x 32 cm (B)
4 maal 11 cm x 32 (C)
2 maal 10 x 52 (C)

Cutting your fabric
2 times 31 cm x 32 cm (A)
2 times 31 cm x 32 cm (B)
4 times 11 cm x 32 (C)
2 times 10 x 52 (C)

Maak de schouderbanden
Vouw de reep in de lengte door tweeën en strijk hem even goed. Vouw de reep weer open, zodat je de vouw in het midden goed ziet. Vouw de twee zijkanten van de reep naar het midden en strijk weer. Vouw nu de reep weer dubbel. Je hebt nu een smalle band van ongeveer 2,5 cm. Stik langs beide kanten van de schouderband.
Herhaal dit voor de andere schouderband.

Tote bag tutorial - making straps

Tote bag tutorial - sewing straps

Making the straps
Fold the strap in half, length wise. Open it up again and press both sides to the middle of the strap. Now fold in half again and press. You now have a small strap of about 2,5 cm wide. Stitch closely along both sides of the strap.
Repeat for the other strap.

De binnen- en buitentas maken
Plaats de bovenkant van C op de bovenkant van A en B, goede kanten van de stof tegen elkaar aan. Stik deze vast. Vouw de stof open en strijk de naden open, zodat de stof aan beide zijden mooi plat is. Je hebt nu de voor- en achterkant van de buitenkant en de voor- en achterkant van de binnentas.

Plaats de voor- en achterkant van de buitentas met de goede kant op elkaar. Zorg dan de naden van A en C precies op elkaar liggen. Speld de twee stukken stof op elkaar en stik vast, laat de bovenkant van de tas natuurlijk open.

Herhaal dit voor de binnentas, maar vergeet niet een gat van een paar centimeter in de bodem open te laten. Dit keergat heb je later nog nodig!

Als je stof gebruik die gemakkelijk rafelt, zoals ik heb gedaan, kun je het beste ook nog even langs de naden zigzaggen (of de overlocker gebruiken natuurlijk). Dit zorgt ervoor dat de stof niet verder uitrafelt en de tas zit steviger in elkaar.

Tote bag tutorial - making the body of the bag

Making the body
Put the small strips (C) on the top of parts A and B, right sides together. Stitch together. Open them up and press/iron open the seams. You now have a front and back for the outer and lining part of the bag.

Put the front and back of the outer bag on top of each other (make sure the seam you just made is exactly on top of the other) and pin the pieces together. Now stitch! Leave the top of the bag open of course.

Repeat this for the lining, but remember to leave a whole in the bottom of the lining, you’ll need this later for turning the bag.

If you use fabric that easily frays, like I did, it’s best to zig zag along the edges too (or use your serger for this, even better!). This will keep your fabric from fraying and it will be more sturdy. 

De tassenbodem maken
Trek de onderste hoeken van de buitentas in een driehoek met de naden op elkaar. Meet ongeveer 3,5 centimeter af en stik langs deze lijn. Knip de driehoeken nu af. Voorde zekerheid kun je nog even zigzaggen, maar het hoeft niet.
Herhaal voor de binnentas.

Tote bag tutorial - making the bottom of the bag


Making the bottom
Pull the bottom corners of your outer bag into a triangle. Measure about 3,5 cm and stitch. Cut off the access fabric. You could zigzag this edge to for extra sturdiness.
Repeat this for the lining part of your bag.

De tas in elkaar zetten/ Assembling the bag
Draai de binnentas met de goede kant naar buiten en plaats hem in de buitentas. Deze zitten nu met de goede kanten tegen elkaar aan.

Turn the lining bag inside out, so the right side is out. Leave your outer bag wrong side out. Now put the lining bag into the outside bag. 

Tote bag tutorial - assembling the bag

Pak de schouderbanden en plaats er een tussen de binnen- en de buitentas aan de voorkant (met ongeveer 8 cm aan weerszijden) en zorg dat er ongeveer een centimeter boven de rand uitsteekt. Plaats op dezelfde manier de schouderband aan de achterkant tussen de binnen- en buitentas.

Take your handles and place one on the front side of the bag between the lining and outer bag, upside down. So the ends of the handles should be sticking out. Take about 8 cm out both sides of the bag. Turn the bag around and put an handle also between the lining and outer bag, keeping the same distance from the side. Pin the straps. 

Tote bag tutorial - happy in red

Speld alles goed vast en stik nu op ongeveer 1 cm van het randje.
Je bent bijna klaar, nog een paar stapjes!

Pin the top edges of the outer and lining bag together and stitch.
Now, you’re almost done. Just a few more steps!

Nu komt het spannendste deel (vind ik altijd): draai de tas binnenstebuiten door de binnentas door het keergat in de binnentas te trekken. Naai het keergat dicht (kan ook met de hand met een blinde steek) en plaats de binnentas in de buitentas. Druk alle naden lekker goed naar buiten, zo zie je de echte vorm van de tas tevoorschijn komen.

It’s time to turn it all inside out, so pull the outer bag through the turning hole that you left in the bottom of the lining. Stitch the hole closed (or you can hand stitch with an invisible stitch) and put the lining bag in the outer bag. Poke out all the edges.

Reversible tote bag tutorial - inside out!

Laatste stap, stik nog even langs de bovenrand van de tas en… KLAAR is je tas. Super toch?

Last step: top stitch around the edge…. And your done. There’s your lined tote bag!

Reversible tote bag tutorial - top stitch

Je omkeerbare tas, goed gelukt hoor!

It's there: youre reversible two coloured tote bag! You should be proud.
Reversible tote bag tutorial - your bag is finished!

En hoezo omkeerbaar? Heb je geen zin in dat buitenstofje (omdat dat zo maandag is, en het is dinsdag…) en wil je het binnenenstofje...

So what's reversible? Well, if you feel like using the other side....

Reversible tote bags - tote bag tutorial

...trek de binnenstof dan naar buiten en plaats de buitentas erin. Naden weer een beetje in model drukken en daar heb je hem dus: je omkeerbare tas!

 ...just pull the lining bag outside and push the outer bag in the lining bag. That’s right, it’s a reversible tote bag!!

Reversible tote bag tutorial by Happy in Red

Gelukt? Laat het me weten, ik wil het wel zien hoor! En vragen? Die kun je natuurlijk ook bij me kwijt!

So, is your tote bag finished? I wanna see! And if you have any questions, you can ask them here!

This pattern is for personal use only!!

You can see ALL of my bags on Pinterest!!  

Have you made a 2 coloured reversible tote bag? Share yours on my Flickr Group!


93 opmerkingen:

  1. Mooi stofje, dat blokje in rood, wit, blauw. Ik kon maar nooit onthouden hoe het ook al weer moest met de voering, tot ik ergens las "laat de goede kanten naar elkaar kijken" en dat ben ik vervolgens nooit vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Ziet er een enorm handige tas uit, ik ga hem dus heel zeker maken, bedankt voor de tuto!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke tassen ga ze op mijn tot do lijstje zetten.

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gorgeous totes! Love your photography too, nice and clear and bright!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. These are amazing - such a fab idea and a wonderful tutorial!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh leuk!! Een collega is bereid me binnenkort mijn eerste naailes te geven, maar ik moest zelf nadenken over een project. Misschien ga ik deze wel proberen, ja leuk, als jij zegt dat het niet zo moeilijk is...? Wordt vervolgd...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel, altijd fijn als iemand het duidelijk en helder uitlegt!
    Nog even zoeken nar wat tijd en dan ga ik hem zeker maken.
    Fijn weekend!
    x
    else

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Danjewel voor de handleiding ,ben juist beginnen eperimenteren met de naaimachine dus komt dit goed van pas,fijn WE
    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat leuk! Dank je wel voor de uitleg! Deze ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great tutorial and a fabulous bag. Looks good with the two colours on the outside of the bag...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Great tutorial. I need a tote for my crocheting stuff. I should try this!! I would love it if you would share this at our Link It Up Thursday party. http://thesepeastastefunny.blogspot.com/2012/01/crochet-valentine-hearts.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ga ik zeker ook eens maken !!Dank u..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love it! The light blue one with flowers is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hartstikke leuk zeg!
    Nu kom ik tijd te kort maar ik ga jouw tutorial bewaren...ik ga hem ècht een keertje maken...ooit.

    Groetjes,
    Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You made it - thanks for sharing at our Link It Up Thursday party. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Great tutorial!
    You should join me for Handmade 52! http://raisingoranges.blogspot.com/ -Katie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Awesome tutorial! Looking forward to making one and digging out my sewing supplies :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben een kluns met een naaimachine, maar met die uitleg, wie weet.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow! awesome bag.
    I'm your follower and love your blog. I'm hosting valentine giveaway. please take time to visit my blog and leave comment.
    http://www.daffysdream.blogspot.in/2012/02/valentine-days-giveaway.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I love the shape of this bag! I'm going to have to make this one this week. I need a quick project and I love totes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super!
    Duidelijke uitleg, knap gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Great job and Wonderful tutorial, I'm off to become a follower !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuke tas en wat een geweldige tutorial heb je er bij gemaakt ! Super! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank je, ik ga hem zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. It is gorgeous! Great tutorial too, thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Great tutorial! I love the colors used.

    ~Mrs. Delightful
    ourdelightfulhome.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. This is an adorable tote. And what a great tutorial. Would be delighted for you to link this up to Mop It Up Mondays at: http://www.ishouldbemoppingthefloor.com/2012/02/mop-it-up-mondays-party-2.html

    {HUGS},
    kristi

    BeantwoordenVerwijderen
  29. This is a great-lookig tutorial. Can't wait to make one.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. GREAT tutorial Esther! such lovely clear instructions and photos! Thanks for sharing your secrets!! :)
    Thanks for linking to a Round Tuit!
    Hope you have a fabulous week!
    Jill @ Creating my way to Success
    http://www.jembellish.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldige handleiding! Het ziet er zo mooi uit, ik ben onder de indruk! :) Dank je wel dat je het met ons allemaal deelt.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Beautiful bag, thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I love totes!! These are darling and your tutorial is so helpful!! Thanks so much for joining us on "Strut Your Stuff Saturday." We loved having you and hope to see you back next Saturday with more great ideas! -The Sisters

    BeantwoordenVerwijderen
  34. really great, love the plain color option! thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday and hope spring is on the way for you! We were listening to the weather report on the phone and there was an option for Amsterdam, so my kids pushed the button! all the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Beautiful tote and so functional being reversible. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hi Red!! I love your tote bags and hope you will link them up to my Show-It Off Thursdays party at:

    http://ornamentplace.com/?p=2127

    Thanks, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. hij is leuk en bedankt voor je uitleg, ga hem zeker eens maken. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wanted to let you know that you were featured at our Link It Up Thursday party. Come on over and grab a featured button if you like. :) http://thesepeastastefunny.blogspot.com/2012/02/link-it-up-thursday-6.html

    BeantwoordenVerwijderen
  39. WOW.. I love reversible bags, your fabric choices are amazing..
    Thanks for linking up at friday fun party.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Still loving this! Thanks so much for linking up!!
    ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ziet er super uit!
    Ik heb deze gepind op Pinterest, zo gaaf vind ik dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. I love these bags! You've got some great skills Esther! Thanks for sharing with us and linking up to Eat, Grow, Sew!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Super cute! I so wish I could sew! I would definitely make about 100 of these! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. En hoppa ... staat mee op het to-do-lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mooi tasje, zegt mij lief. Deze maak ik dus zeker binnenkort eens. Ik zal je linken.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. heb hem zopas gemaakt........leuk om te doen en mooi resultaat....
    dank u wel

    linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Linda, wat super!! Ik ben wel héél benieuwd naar je tassen! Als je het leuk vindt: plaats een fotootje van je tassen op de Flickr pagina die ik ervoor heb aangemaakt: http://www.flickr.com/groups/reversible_tote_bags/

      Verwijderen
  47. Proficiat, Happy in Red. Wat een mooi tasje. Hij staat op mijn to-do lijstje om te maken in de voorjaarsvakantie. Dank je voor de tutorial.
    Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  48. En ik heb jouw link op mijn FB gezet.

    Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik heb het tasje vanavond gemaakt en hij is super geworden! Bedankt voor de uitleg!
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Great tutorial, and a really fun bag! I'd be thrilled if you'd share it here:

    http://oneartmama.blogspot.com/2012/02/shine-on-fridays-14-and-some-fabulous.html

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Featuring you this morning over on my blog! Thank you so much for sharing at {wow me} wednesday!

    Ginger @ gingersnapcrafts.com

    http://www.gingersnapcrafts.com/2012/02/take-look-at-you-my-favorites_16.html

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Love this! We just posted our 2nd Kitchen Fun and Crafty Friday Link Party and would love for you to share this! http://kitchenfunwithmy3sons.blogspot.com/2012/02/kitchen-fun-and-crafty-friday-link_16.html

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Maakte, blogde en flickerde. Tof model!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Fantastisch patroon! Leuk idee de omkeerbare tas!Dank je voor de tutorial! groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik heb hem gemaakt! Ging echt heel makkelijk.
    Flickr wil even niet mee, maar ik probeer nog een foto op te laden.
    Bedankt voor de tuto!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Just featured this on our Kitchen Fun and Crafty Friday Link Party...great tutorial! http://kitchenfunwithmy3sons.blogspot.com/2012/02/kitchen-fun-and-crafty-friday-link_23.html

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Wat een leuke tas en geweldig dat je deelt hoe die gemaakt wordt. Ik heb hem nog niet gemaakt, maar ga dat zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Vanavond een gemaakt, er liggen er nog 2 geknipt klaar, wat een super tutorial, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas lukt het niet om op de Flickr groep te komen, probeer het van de week nog een keer

      Verwijderen
  59. ik ga hem ook maken voor mijn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik deed mee aan je give away maar heb helaas niet gewonnen dus nu moest ik zelf aan de slag! Mijn eerste 'echte' project (maakte hiervoor alleen uit de losse pols en klein tasje van enkele stof).... Ik gebruikte 2 lapjes in plaats van 3 (achteraf was effen rood of roze erbij beter geweest misschien, nu wel ERG druk) maar het is gelukt!! Inclusief vlieseline plakken en al. Een kleine ochtend prutsen en mijn tas is een feit, dank dank dank! Ik zal m'n foto's in de Flickr groep zetten.

    Liefs, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hoi, ik maakte een paar tasjes door je tutorial en je kan ze op mijn blog zien:
    http://abilysecretly.blogspot.com/2012/03/pierwsze-koty-za-poty.html
    Gr,

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Dziękuję za pokazową lekcję. Na pewno skorzystam ze wskazówek. Pozdrawiam z Polski.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Bedankt!

    Ik heb m ondertussen al 2 keer gemaakt, eenvoudig, maar leuk en ontzettend veel variaties mee mogelijk!!

    http://wp.me/pK2DW-Bp

    http://wp.me/pK2DW-Au

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Oeps, verkeerd linkje... de tweede moet deze zijn, sorry!

    http://creadientje.wordpress.com/2012/03/14/a-tote-and-a-note/

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Dankjewel voor de tutorial.
    Ik moet alleen zeggen dat ik die van jou veeeel mooier vind als die van mij.. Zal wel aan de ervaring liggen;)

    http://liza-no37.blogspot.com/2012/04/tas-bag.html

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Ik maakte mijn moeder ook blij met 'jouw' tas voor moederdag!

    http://wp.me/pK2DW-Dl

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Que bellos!!! Yo acabo de hacer unos bolsos en tela para el día de las madres. Te felicito. Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Oh lovely. Another bag. I love them.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Schat, vandaag is het een bijzondere dag... Het is vandaag 1 juni ;)

    Nee gekheid, ik heb vandaag mijn eerste (maar zeker niet mijn laatste) reversible tote bag gemaakt! Foto's plaats ik zo snel mogelijk op m'n blog, maar dat stel ik even uit tot maandag. Eerst mama even zover zien te krijgen dat ze dat laatste stukje handwerk doet;)

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Wat leuk, een link te volgen en dan bij jou terecht te komen!
    Ik ga de tas voor mijn moeder maken. Erg leuk!
    Bedankt voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Hallo! Héél mooie tutorial en uiteraard knappe tassen die ervan komen ;-) Als het mag wou ik een klein ideetje delen dat ik persoonlijk makkelijker vindt?: Keergat onderaan de voering is niet nodig als je een keergat laat bij hat vastnaaien van de binnentas aan de buitentas, aan de zijkant naast de schouderbandjes...
    Daardoor keren, de onafgewerkte randjes naar binnen duwen en plat wrijven of eventueel strijken, en dan nog topstitch... meteen sluiten en afwerking in één... Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk en heeft iemand er nog wat aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  72. I'll keep this for later. I know what to do with my waste fabric ;) Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Please add google translator to your site. I love your work and your blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Hoi,

    Ik wil je graag laten weten dat ik je blog hartstikke leuk vind. De reversable totebag heeft echt een plekje in mijn hart veroverd. Ik heb er al heel veel gemaakt en ik denk dat ik er ook nog heel veel zal maken. Ik maak meestal geen blokbodem, maar het patroon is super!

    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Ik heb 'em gemaakt....mooi maar ik moest natuurlijk de stofjes verkeerd aaneenzeten dus nu zijn binnen en buitennkant identiek;-) Je uitleg is duidelijk hoor, daar ligt het niet aan;-). Bedankt voor je patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Howdy! I simply want to give a huge thumbs up for the nice information you’ve gotten right here on
    this post. I will be coming again to your weblog for extra soon.


    My web page british d-day landings

    BeantwoordenVerwijderen
  77. I was recommended this blog by my cousin.

    I am not sure whether this post is written by him as nobody else
    know such detailed about my trouble. You're incredible! Thanks!

    Feel free to surf to my web blog - Louis Vuitton Outlet Online

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Heb net ook "even" je tas gemaakt..fantastisch patroon! Ik maak er nog maar eens 1 (of meer...)dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Nog maar eens je tas gemaakt!
    Leuke tas en zeer goed uitgelegd!
    Dank je wel...

    http://querida-jotixa.blogspot.be/2013/06/afscheid-van-de-juf.html

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Ik heb uw tas gemaakt en op mn blog gezet, uw blog staat ook vermeld :)
    Dank je voor de tutorial :)
    http://sarinatjesblog.blogspot.be/2014/01/reversible-tote-bag.html

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Bedankt voor de superheldere tutorial! Ik heb hem gebruikt om een kant-en-klaar-naaipakket tas in elkaar te zetten, waar wel een handleiding bij zat, maar die ik niet begreep ;). Ik heb de tip die EmmeLiesje hierboven schreef gebruikt, en een keergat bovenaan de tas open gelaten, zodat ik niets met de hand hoefde dicht te naaien. Werkte prima. Hier het resultaat: http://lapjevoorlapje.blogspot.nl/2014/02/de-tchibotas-met-extras.html

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Dikke merci voor deze tutorial, lukte van de eerste keer perfect! http://www.pinterest.com/pin/368028600771841005/

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...