My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Creative travel guide: a day in Deventer

Follow my blog with Bloglovin

Als er toch één voordeel is van het voor mijzelf beginnen, een paar jaar terug inmiddels, is dat ik zo veel nieuwe mensen ontmoet. Toen ik nog op kantoor zat, bewoog ik me toch in een relatief klein kringetje van dezelfde mensen. Maar nu leer ik elke week wel nieuwe, leuke mensen kennen. Geweldig. En één van de aardige en leuke mensen die ik een tijd geleden ontmoetten zei tegen me: kom nou eens naar Deventer, dat is zo leuk en dat zal ik je rondleiden. Kijk, zo'n kans laat ik niet lopen.

Creative travel guide: een dagje Deventer, tips en hotspots | Happy in Red

If there's one big advantage of having my own business, it's the fact that I get to meet so many new people. When I was still working in an offive fulltime the circle of people I knew was relatively small, but now theres new people every week. I love that. And one of the new people I met last year said; why don't you come to my town, Deventer, it's so pretty and I'd love to show you around. I could hardly pass on the opportunity.

Jaren geleden was ik al eens in Deventer, op een grauwe zondag toen alles dicht was. Wat een verschil was dat mijn huidige bezoek. De zon scheen, de terrasjes zaten vol en Deventer was maar wat kleurrijk. Ik werd er meteen blij van. We startten ons bezoek met een kop koffie en wat lekkers bij Brood van Joop, een bakkerij en café in één. Ik vind het leuk als winkels niet alleen maar één ding zijn. Dus kletsten we lekker bij, tot het tijd was om nog meer hotspots te ontdekken.

Dagje Deventer, tips! Brood van Joop | Happy in Red

Dagje Deventer, tips! Brood van Joop | Happy in Red

Dagje Deventer, tips! Brood van Joop | Happy in Red

Dagje Deventer, tips! Brood van Joop | Happy in Red

It was years ago that I visited Deventer, in the east of The Netherlands, for the first time. It had been a grey and dreary day, and most shops were closed, like in most small cities in The Netherlands. But not during my last visit. The sun was shining, there wasn't a free seat on the sidewalk cafés and the city looked so colourful. We started with coffee at Brood van Joop, a bakery and café. I like shops that have more than one function. It makes me linger, that's for sure.




We wandelen door de smalle straatjes van Deventer en ik ontdek hofjes, mooie tuinen en staar me scheel aan alle mooie geveltjes. Niet zo gek ook, want Deventer is eeuwenoud. Zo stamt de naam al uit de 8ste eeuw en beleefde de stad een bloeitijd als Hanzestad vanaf de 12de eeuw. Ondanks dat het centrum het tijdens de Tweede Wereldoorlog goed te verduren kreeg, is het nog steeds een genot om er doorheen te wandelen.

Een weekendje Deventer, tips en leuke adresjes | Happy in Red

When walking through the ancient streets I discover pretty court yards and gardens and the façades of all the buildings are just so pretty. Deventer is a rather old city, the name dates back to the 8th century and Deventer was an important city in the 12th century when its location next to the river made it a capital of trade. During the 2nd World War the center of town was severely bombed and damaged, but the city is still an extremely beautiful place.  

Ik houd helemaal niet van winkelen, maar in Deventer krijg ik er echt zin in. Ik struin op mijn gemakje langs de onafhankelijke winkels in de Grote en Kleine Overstraat en de Spijkerboogstraat. Ga bij Hoge Ramen of Holy Cow langs voor retro kleding en leuke hebbedingetjes, of snuffel bij Alternote tussen de papierwaren.

Een dagje Deventer: tips en hotspots | Happy in Red

Een dagje Deventer: tips en hotspots | Happy in Red

To be honest, I don't like shopping. But in Deventer I don't mind, because there are so many independent shops in town. Especially in the Grote en Kleine Overstraat en de Spijkerboogstraat. There's pretty retro clothes to be found at Hoge Ramen and Holy Cow, and I love the pretty papers and notebooks at Alternote

En natuurlijk vond ik ook een leuke wolwinkel. Ik volg Dol op Wol al tijden op Facebook, maar was er nog nooit geweest. Maar echt, wat een ontzettend mooie zaak zeg. En de eigenaresse is zo ontzettend vriendelijk. We praatten uitgebreid over allerlei soorten wol en ze laat me allerlei mooie nieuwe garens zien. Met een beetje pijn in mijn hart ga ik zonder aankopen naar buiten, want mijn tas met cameraspullen is al zwaar genoeg.

Leuke wolwinkel in Deventer: Dol op Wol | Happy in Red

Leuke wolwinkel in Deventer: Dol op Wol | Happy in Red

Leuke wolwinkel in Deventer: Dol op Wol | Happy in Red

And of course I had to do a little yarn shopping. I have been a follower of Dol op Wol now for quite a bit, but I had never visited. It's such a pretty shop and the owner is such a nice person. We talk and talk about new yarns, and she shows me the new collection. I leave with a heavy heart, without buying anything, as my bag with my camera stuff in it, is quite heavy enough as it is.

Mocht je trouwens een weekendje in Deventer willen blijven, dan is dat ook helemaal geen punt. Er is genoeg te doen in de stad zelf, maar ook in de omgeving. Je kunt ook bijvoorbeeld naar de Achterhoek of Zutphen. Supermooi. Ik liep tegen een heel sfeervol hotel aan tijdens mijn wandeling en ben even gaan kijken. Het is het Hotel Gilde en alleen op de rustige en lommerrijke tuin werd ik al een beetje verliefd. De kamers zijn wat simpeler, maar wel héél netjes en sommige hebben mooie balken of een balkon. Het hotel ligt in een schitterend historisch pand. Mooi hoor.

Leuk adresje in Deventer, Hotel Gilde | Happy in Red

If you'd like to explore this part of The Netherlands, I highly recommend it. There is lots to do in town, but you can also explore the gorgeous nature of the nearby Achterhoek, or neighbor town Zutphen which I have visited a couple of times. While walking through Deventer I came across Hotel Gilde in an amazing old building, the garden immediately made me fall in love with the place. The rooms are note quite as lush, but clean and comfortabel. Some have olds beams, and others have a small terrace. Very, very cosy, 

Ik heb trouwens nog veel, véél meer gezien in Deventer en daarover schrijf ik in het artikel Mini-break in Nederland: Deventer, dat deel uitmaakt van een serie mooie steden in Nederland. Kom jij uit Deventer of ken je de stad goed, dan denk ik dat je mijn verhaal (en dat op mijn andere website) wel herkent. Ben je er nog niet geweest, dan heb je er misschien nu wel zin in (echt een aanrader hoor!). Houd je van kleurrijke weekendjes of dagjes weg, kijk dan onder 'Creative Guides' voor meer leuke tips.

Anyway, maybe you have visited this part of The Netherlands when you were here, but maybe you haven't and really feel like hopping over now. Well, all I can say is: you really should. If you like creative traveling and colourful places, check out all my creative travel guides

7 opmerkingen

  1. Wat gaaf zeg, dat jij Deventer net zo leuk vind als ik. En je bent bij al mijn favo winkels geweest :D Als ik er ben móet ik altijd een crêpe met Nutella en banaan kopen bij Crêpes & Smoothies in de Walstraat :)

    Fijne dag.
    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat vind ik juist een héle vieze combi! (Ik snap sowieso niet zo wat er zo bijzonder is aan Nutella). Maar een yoghurt ijsje, yes please!!

      Verwijderen
    2. Whahaha, ik eet het altijd als ik in Frankrijk ben, dus het doet me aan de vakantie denken :) Maar yoghurt-ijs is ook héérlijk :D

      Verwijderen
  2. What's the deal with the umbrellas? I love that!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No idea! They're all around European cities for the last couple of years. They're often hun up in summer, I guess to shade our pale European complections ;-)

      Verwijderen
  3. Helemaal leuk dit verslag van mijn stadje!! Zelf jarenlang in de Grote Overstraat gewoond. Heerlijk he? Nu verhuisd naar buiten het centrum omdat het huisje te klein werd voor ons gezin. Maar ooit hopen we weer in het centrum te gaan wonen! En dol-op-wol is een heerlijke winkel waar ik graag (en vaak) kom : ) Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deventer, superleuk! En je was ook nog in mijn woonplaats, ook al zo'n mooie stad. Ook hier hebben we superleuke winkelstraatjes met leuke niet alledaagse winkels, de moeite van het bekijken zeker waard ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.