Free crochet pattern: hot water bottle cosy

Inmiddels is de gehaakte kruikenzak een week in bedrijf en ik kan melden: geen koude voetjes meer. Zo ontzettend fijn zeg! Een ook mooi: ik heb ook eindelijk tijd gevonden om het haakpatroon uit te werken, dus vandaag krijgen jullie van mij de hele werkbeschrijving. Ik wens jullie alvast veel haakplezier.

My crochet hot water bottle cosy has been my best of friends for over a week now. And since you're all dying to know: yes, my feet have been nice and warm, thank you very much. There's more good news, as I've finally found the time to write down the crochet pattern, so you can all start the tutorial. Have fun!

Free crochet pattern: hot water bottle cosy | Happy in Red

Wat heb je nodig?
- 3 bollen StonewashedXL in één kleur. Ik koos voor de kleur Blue Apatite, maar er zijn nog veel meer kleuren beschikbaar.
- Haaknaald 5 en 4,5 mm
- 50-75 cm lint. Ik gebruikte 'handmade with love' lint, dat kun je bijvoorbeeld hier en hier kopen.
- Blockmat
- Spelden
- Meetlint

What do you need?
- 3 balls of Scheepjes StonewashedXL in one color. I picked Blue Apatite, but there are a lot of pretty colours available. 

- Crochet hook 5 and 4.5 mm
- 50-75 cm of pretty ribbon, I picked a ribbon that says 'Handmade wih love', isn't that cute?
- Blocking mat
- Pins
- Measuring tape

Scheepjes StonewashedXL, haakpatroon door Happy in Red

For the pattern in English: scroll down!!

Haakpatroon: gehaakte kruikenzak

Met haaknaald 5mm zet je 33 losse op
Tour 1 - Met haaknaald 4,5 mm: 3losse (telt als 1st), 2 st, in één steek: 1st-3l-1st, sla een steek over, *2 st in één steek: 1st-3l-1st, sla een steek over*, herhaal ** tot einde, 1 st in de laatste steek.

>> Meet nu je werk op. Het zou nu ongeveer zo'n 23 cm breed moeten zijn. Als het breder is, begin je even overnieuw. Zet dan op met 4,5 mm en haak verder met 4 mm. Is het smaller, neem dan je haaknaald een maatje groter.

Tour 2 - 3losse (telt als 1st), in het 3 losse-boogje maak je *3st - 3l - 1v*, herhaal ** in elk 3 losse boogje, 1st op de laatste steek.
Tour 3 t/m 17 - Herhaal Tour 2, dus 3 losse, in elk 3 losse boogje *3st - 3l - 1v* en 1st op de laatste steek.
Tour 18 - 3 losse, *1 v op de 3st van de vorige tour, 3 hst tussen de groepjes*, herhaal ** eindig met 1st op de laatste steek.
Tour 19 - 2 l (telt als 1hst), de rest van de tour hst.
Tour 20 - 3 losse (telt als 1st) 2st, 1l (sla een steek over), *3st, 1l (sla een steek over)*, herhaal **, je eindigt met 3st.
Tour 21 - 2 l (telt als 1hst), de rest van de tour hst.
Tour 22 t/m 27 - 2l (telt als 1 verlengde vaste), de rest van de tour haak je verlengde vasten. In dit filmpje zie je héél duidelijk uitgelegd hoe je een verlengde vaste haakt.

Hecht af en werk je eindjes weg. Haak bovenstaande nog een keer. Je hebt dan de voor- en achterkant van je kruikenzak. Block deze twee kanten allebei (ik leg hier uit hoe je je werk kunt blocken). Na het blocken, leg je de voor- en achterkant op elkaar en haak je de twee kanten met vasten aan elkaar. Het deel met de verlengde vasten is de bovenkant van je werk. Als je de twee lappen aan elkaar hebt genaaid, rijg je je lint door de tour met de 'gaatjes' erin (je kunt het begin en eind van het lint aan de zijkant laten hangen, ik koos voor de voorkant). Kruik erin, dichttrekken en warmen die voetjes!

Free crochet pattern: hot water bottle cosy | Happy in Red

FREE crochet pattern: hot water bottle cosy
US TERMS

Hook 5 mm: chain 33
Round 1 - Hook 4.5 mm: ch3 (telt als 1dc), 2dc, in one stitch: 1dc-ch3-1dc, skip a stitch, *2dc, in one stitch: 1dc-ch3-1dc, skip a stitch*, repeat ** until the end of the round, end with 1dc in the last stitch.

>> Measure your work, it should be about 23 cm wide. If it's wider, use hook 4mm and 4.5 mm instead. If your work is smaller, use larger hooks for this project. 

Round 2 - ch3 (counts as 1dc), in the ch3loop of the last round crochet: *3dc - ch3 - 1sc*, repeat ** for all 3ch loops, 1dc on the last stitch.
Round 3 t/m 17 - Repeat round 2: ch3 (counts as 1dc), in the ch3loop of the last round crochet: *3dc - ch3 - 1sc*, repeat ** for all 3ch loops, 1dc on the last stitch.
Round 18 - ch3, *1sc on the 3dc of the last round, 3hdc between groups*, repeat ** 1dc on the last stitch.
Round 19 - ch2 (counts as 1hdc), hdc for the entire round.
Round 20 - c3 (counts as 1dc) 2dc, ch1 (skip a stitch), *3dc, ch1 (skip a stitch)*, repeat **, end with 3dc. 
Round 21 - ch2 (counts as 1hdc), hdc for the entire round.
Tour 22 t/m 27 - ch2 (counts as an extended single crochet), crochet extended single crochets untill the end of the round. This youtube movie clearly shows how to crochet an extended-sc. 

Cast off, weave in your ends. Repeat all of the above steps, so you will have a front and a back for the hot water bottle cosy. Block both sides (in this tutorial I explain all about blocking). After blocking line up the front and back (the side with the extended-sc's are the tops) and crochet the sides and bottom together using sc's. Finish by stringing your ribbon through the round 'with the holes'. You can begin or end in the side seam, I decided to begin and and in the front of the cosy. Whatever you like! After this step: just fill your hot water bottle up, tuck it in, pull the ribbon closed and warm hose feet.

Free crochet pattern: hot water bottle cosy | Happy in Red

Ik ben zo benieuwd wat jullie hiermee gaan maken! Volgens mij is er zo veel variatie op te verzinnen, qua kleuren en linten enzo. Dus als je deze kruikenzak haak: laat je hem even zien op Facebook? Of tag me op Instagram met @happyinred. En dan vooral als je mooiere strikken kunt leggen als ik.... en dat is niet al te moeilijk dacht ik zo! (Ik moet echt eens op cursus...). Veel plezier allemaal!!

>>Ben je meer van het naaien? Hier vind je ook mijn naaipatroon voor een kruikenzak.

I can only imagine how all your crochet water bottle cosies will look. I mean, different colousr and ribbons will probably make a huge difference, don't you think? I'd love to see your version of my crochet hot water bottle cover. Come on over and show yours on my Facebook page, or tag me @happyinred in Instagram. Especially if you were able to make a prettier bow than me (and that shouldn't be too hard, hm... I really should take a course...). Anyway, have fun with this free crochet pattern, enjoy!

>>Do you like sewing better than crochet? I also have a sewing pattern for a hot water bottle cosy

7 opmerkingen

  1. Dankjewel voor het patroon!
    Hij blijft geweldig en fijn dat hij zo goed dienst doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke kruikenzak!
    Van dit garen haakte ik een XL-filetsjaal. Prachtig garen!
    De steek die jij gebruikte, ga ik zeker onthouden. Ook leuk voor een kussen of colsjaal.
    Bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is erg leuk, past hier een metalen kruik in, hij lijkt wat kort?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een metalen kruik gezien! Dus geen idee ;-) Ik heb gewoon zo'n rubberen geval dat je overal kunt kopen! Maar je kunt vanaf tour 17 natuurlijk altijd het patroon nog blijven door haken tot het lang genoeg is hè.

      Verwijderen
  4. Oke, dank je wel.
    In mijn geval zou het een kruikenzak moeten worden voor een metalen babykruik.
    Mogelijk kan ik hem aanpassen, want hij is erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful! I would love to learn how to crochet so this one is for the "one-day" list!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. You are very creative. Thank you for sharing on #TwinklyTuesday