My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Let's go outside: Art in Amsterdam

Deze rubriek heb ik natuurlijk vernoemd naar George Michael, gewoon omdat deze goede man één van de mooiste zangstemmen ooit had en mijn jeugd in de jaren '80 en '90 bol staat van herinneringen in combinatie met Wham! en George Michael liedjes. Maar ik verzon deze rubriek ook, omdat ik in 2017 eens wat meer 'erop uit wil', niet per se op reis, maar gewoon eens even de deur uit. De creativiteit gaat immers niet vloeien achter de computer. Daarom stapte ik in de trein naar Amsterdam voor een tentoonstelling en een ijs- en ijskoude wandeling, die per ongeluk (maar niet heus) eindigde in een wolwinkel.

Let's go outside: Art in Amsterdam | Happy in Red

Let's go outside: Art in Amsterdam | Happy in Red

It was time for a new series, and this one is of course named after George Michael, just because he had one of the most lovely singing voices ever (in my humble opinion) and because the soundtrack of my childhood basically is a Wham! and George Michael sing-a-long. But I also came up with this because I really 'want to get out' more. And I don't mean travel per se (though I never mind), but just get away from the computer more. Seriously, being stuck behind a computer never gets the creative juices flowing. And being somewhere new is always so inspirational. That's why I got on the train to Amsterdam for an art exhibit and an ice and ice cold walk, only to accidentally (yeah right) end in a yarn shop.


Als je mijn reiswebsite volgt (en dat moet je voor de gein gewoon doen), dan weet je dat ik best geïnteresseerd ben in street art. Zowel in Gent als Porto ging ik mee met heuse street art wandelingen, maar altijd als ik op reis ben, ga ik op zoek naar werken op straat. Kunst hoeft immers niet in een museum te hangen. Dus toen ik hoorde dat Banksy, één van de meest bekende street-artiesten ter wereld, een tentoonstelling van zijn werk had in de Beurs van Berlage, moest ik toch even een kijkje gaan nemen. Daarna toog ik, gewapend met een Google maps kaartje als gids, door de straten van Amsterdam op zoek naar nog meer street art. Ik zag eigenlijk best wat mooie werken, maar kwam ook nog wel wat bijzondere architectuur tegen, gebouwen die me eerder nog niet waren opgevallen. Bijvoorbeeld het Bungehuis en De Bazel.

Bungehuis, Amsterdam architecture | Happy in Red

De Bazel, Amsterdam Architecture | Happy in Red

De Bazel, Amsterdam Architecture | Happy in Red

Street art in Amsterdam | Happy in Red

If you've ever read my travel website (I even have a little corner with English articles), you know that I have a thing for street art. When visited Ghent in Belgium and Porto in Portugal I even went on street art walks to learn more about the local art works, but wherever I go, I always tend to look for public art. I like the fact that you can see these works without paying for them or going to a museum, and having to be all quiet and resepctful. Street art is part of every day life, and it's for everyone to see. So when I heard that Banksy, a British artist and one of the most famous street artists out there, had his work and thoughts exhibited in Amsterdam, I simply had to go and take a look. After that I strolled around Amsterdam, with just Google maps as my guide, looking for some more public art. I did fine some pieces, but also noticed some early 20th century buildings that quite stand out next to all the Golden Age architecture. I really loved De Bazel and the Bungehuis. 

Ik had besloten mijzelf eens op een hippe lunch te trakteren en pakte de tram richting De Pijp, om wat te gaan eten bij Bakers & Roasters, maar ik bleek verschrikkelijk provinciaal te zijn (zoals altijd wanneer ik eens in Amsterdam ben) want deze plek is hip en happening en daarom afgeladen vol, zelfs al om kwart over 12! Gelukkig zit De Pijp vol leuke eetplekkies en ik vond een tafeltje bij het eetcafé van Blond Amsterdam, erg grappig om een keer te zijn.

Blond Amsterdam | Happy in Red

Blond Amsterdam | Happy in Red

I decided to treat myself to a hip luncheon in a cool neighborhood of Amsterdam and head over to Bakers and Roasters, but I turned out to be such a provincial (gah, I am always such a tourist whenever I visit Amsterdam), because this place turned out to be completely hyped (as with many new places in Amsterdam) and the people were literally waiting ouside, and it was only just after noon! So I ended up in a cute place around the corner, called Blond Amsterdam. Originally this is a store with typically Dutch ceramics design, but they have a lunch room now too, and lunch was good. 

Terwijl ik in mijn broodje gerookte zalm zat te zagen, bedacht ik me ineens: hey, zat er niet een heel mooie wolwinkel in het centrum van Amsterdam? Ik ben behoorlijk slecht met namen, maar Dr. Google is altijd mijn vriend en nadat mijn bordje schoon leeg was, spoedde ik mij met de tram richting Rokin en wandelde naar Stephen & Penelope, oooh wat een mooie winkel! Vooral veel handgeverfde wol van onafhankelijke ontwerpers (en nee, zeker niet goedkoop), maar ik hou toch weleens van wat bijzonders. Ik ging naar buiten met twee strengen grijs en groen (zelfde ontwerper) en een streng grijze wol met vlekjes petrol, paars en roze erin. Hartje! Die ga ik een keer combineren met effen petrol, paars en roze denk ik. Maar ik heb natuurlijk geen flauw idee wat ik met dit garen ga maken. Maar ik deel hier natuurlijk nog wel even wat mooie plaatjes.

Yarn shop in Amsterdam, Stephen & Penelope | Happy in Red

Yarn shop in Amsterdam, Stephen & Penelope | Happy in Red
Yarn shop in Amsterdam, Stephen & Penelope | Happy in Red

Wolwinkel in Amsterdam, Stephen & Penelope | Happy in Red

Yarn shop in Amsterdam, Stephen & Penelope | Happy in Red

While I was chewing on my sandwich with smoked salmon I suddenly realised that there is a fabulous yarn shop, smack bang in the center of Amsterdam. Of course I couldn't remember the name, but Doc Google was, as always, my friend. So after clearing my plate, I jumped on a tram and went to Stephen and Penelope, at the edge of the Red Light District and gah what a beautiful yarn shop this is. Lots of hand dyed yarns from indie designers, not cheap, but definately special. I (finally) left the premises with two large skeins of grey and green yarn, to be used together. And a skein of grey yarn speckled with teal, purple and pink, to be used with solid pink, purple or teal I think in the future. But who knows, as I have absolutely no clue what I'll be making yet. 


Amsterdam Red Light District | Happy in Red

Amsterdam Red Light District | Happy in Red

En zo liep ik aan het einde van de middag, met een tasje vol wol over De Wallen terug naar het station. Hoe typisch Amsterdams hè. Ben jij er al op uit geweest dit jaar?

And so, at the end of the afternoon I carried my yarn through the Red Light District to Amsterdam central station. Isn't that lovely. Have you been outside somewhere special this year?

5 opmerkingen

  1. Mooie dag, zo in Amsterdam en wat heb je prachtige wol gekocht Esther :-)

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke blog! Ik zag je foto's al voorbij komen op IG, bij die van het Bungehuis krijg ik een beetje een Gotham City gevoel ;-) ... Geen idee dat we zoiets in Amsterdam hebben! En je wolletjes... Heerlijk! Ik heb op vakantie ook wat van Hedgehog fibers gekocht, zo mooi! Groeten, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dat zegt Judith. Die stijl uit de jaren '30 was ongeveer in dezelfde periode dat die grote comics als Batman etc uitkwamen, dus dat gevoel klopt wel ongeveer. Amsterdam heeft zo veel 'echte Hollandsche grachtenhuisjes' dat aan dit soort gebouwen voorbij wordt gegaan. Iedereen kent de Beurs van Berlage natuurlijk wel, maar dat soort beauties zijn er nog veel meer. Leuk hè!

      Verwijderen
  3. Mooie wol uit een mooie winkel. Grappig dat ik als Amsterdammer moet lezen dat er in de Nieuwe Hoogstraat weer zo'n leuke winkel zit. Ik heb daar vlakbij gewoond en wist niet dat er weer en wolwinkel was bijgekomen. Ga ik gauw eens kijken. Als je nog eens in Amsterdam bent dan zit er in de Oude Leliestraat, dat is achter het Magna Plaza, ook een hele leuke winkel. Net aan de rand van de Jordaan. De Afstap.
    Heb je naar aanleiding van je bezoek nog leuke creatieve ideeën op gedaan?
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die garens van Hedgehog yarns zijn zo mooi en oh zo duur! Ik mag van mezelf dus niet te vaak bij Stephen & Penelope langs gaan.

    Een andere mooie garenwinkel in het centrum van Amsterdam is Weldraad, die zit aan de Haarlemmerdijk (als ik de straatnaam goed onthouden heb). Ik kom uit Utrecht maar werk in Amsterdam, dus heb daar ook mijn favoriete stekjes voor wol en boeken. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.