My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Sunrise shawl: earth to sky (haakpatroon nu ook in het Nederlands!)

Zijn jullie ook al verkouden geweest? Ik dus wel, eigenlijk sinds we eind september terugkwamen van vakantie. Eerst zat ik uitgebreid in de lappenmand. En toen ik daar uitgekropen was, belandde mijn man erin. Die mij vervolgens weer aanstak. Lekker bezig hè. We hebben de tissuefabrikanten ieder geval al goed gesponsord! En ik had nog wel beloofd om het haakpatroon van de Sunrise shawl snel in het Nederlands te vertalen. En dat is nu eindelijk gebeurd, hè hè.

Haakpatroon gehaakte sjaal: sunrise shawl | Happy in Red

Have you been sniffling this autumn? Well, I really have. Ever since we came back from our trip in September I have been feeling under the weather. Bad head colds, lots of vitamin C, lots of tissues, you get the idea. Just when I was getting over it, my husband caught it and then I got sick again. Aren't we a lovely team? Trust me, we have sponsored the paper tissue industry more than I would have liked to. And I was working on another Sunrise shawl to make a Dutch translation for it and I have finally, finally finished it. 


De eerste versie van de sunrise shawl maakte ik met Scheepes Rhythm Alpaca. Dat is op dit moment één van mijn favoriete garen, want het is zo, zó zacht. Maar eerlijk is eerlijk: het is ook dun en dus duurt het allemaal wat langer voordat je werk af is. Dan heb je ook wel wat (namelijk een heel luxueuse en mooie gehaakte sjaal), maar ik snap ook wel dat je daar niet altijd zin in hebt of het geduld voor hebt. En daarom koos ik voor mijn tweede versie van deze gehaakte sjaal voor sokkenwol. Ook lekker fijn en zacht, maar het werkt net even wat sneller weg en (ook niet onbelangrijk), het pakt ook even goedkoper uit.

The first version of the sunrise shawl was made with Scheepjes Rhythm Alpaca. Currently, this is one of my favourite yarns. It's just SO soft. But to be honest, it's fine, lacy and fiddly too. So it can take quite long to work up a finished item. I personally feel it was worth the effort as the end result was a soft and luxurious shawl. But I also understand that sometimes you simply don't have the time and patience to work with such fine yarn. That's why I chose sock wool for this version of my shawl. Invicta Colour. It's still soft, it's still fine, but it works up a lot faster. And (not unimportant) it's quite a bit cheaper too.


Haakpatroon gehaakte sjaal: sunrise shawl | Happy in Red

Ik ging met Invicta Colour aan de slag. Een fijne sokkenwol waar lekker veel van op één bol zit. In één middag had ik de sjaal al voor een derde af, dus dat schoot lekker op. Ik kan wel begrijpen dat mensen deze kleur groen heel heftig vinden, maar echt: ik krijg er echt een glimlach van op mijn gezicht. Deze kleur groen doet me denken aan gras, lammetjes, basilicum, margrieten, allemaal dingen waar ik blij van word. En daarom koos ik juist voor een diepe kleur marine blauw als tegenhanger.

Just to prove how quickly this yarn works up. After one afternoon, this shawl was already one third done. Just perfect. I understand that this shade of green may have a bit of a 'jeeeeez' effect on you. Yes, it's a bold one, isn't it? But really, it made me smile. It reminds me of grass, newly born lambs, basil and daisies, all things that make me happy. But I have countered with a deep and soothing navy blue. 


Haakpatroon gehaakte sjaal: sunrise shawl | Happy in Red

En het haakpatroon is er nu ook in het Nederlands. In het patroon leg ik je uit (door middel van een geschreven haakpatroon, maar ook met haakschema's en met foto uitleg) hoe je een sunrise sjaal kunt maken. Maar ook hoe je exact deze sjaal of de sjaal uit mijn vorige blogbericht kunt maken. Het haakpatroon is te vinden op Etsy of op Ravelry. Ik hoop dat jullie het leuk vinden. Alvast een heel fijn weekend!

The pattern is available in Dutch and English (US terms). In the pattern, I explain how to make a crochet sunrise shawl. I use written pattern, graphics and photo tutorials to help you out. But I also explain how exactly you can make this shawl and the shawl of the last post. The crochet pattern for the sunrise pattern is available on Etsy and Ravelry. I hope you like it. Have a great weekend!

4 opmerkingen

  1. it is lovely, BTW your "ravelry" link is going to your Etsy shop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sjaal in mooie kleuren. Ik vind het leuk dat hij recht is en niet in een punt loopt.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!