My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Flower granny spring blanket

Beter had ik het eigenlijk niet kunnen uitzoeken. Want afgelopen zondag, toen de zon warm op onze ruggen scheen, legde ik de laatste hand aan mijn zonnige deken in lentekleuren. Vol bloemen in vierkantjes en met bloemblaadjes als rand. Dus de deken ging mee de zon in, op de foto!

I couldn't have picked a better timing if I tried. 'Cause last Sunday, the very first warm and sunny day of the year, I crocheted the last stitch of my spring blanket. Filled with flowers in squares in fresh and happy spring colours and leaves as edges. So I took the blanket with me into the sun to take some pics.


Flower in square crochet blanket


Flower in square crochet blanket

Uiteindelijk gingen er 96 vierkantjes in deze deken in de kleuren: felgroen, zachtgroen, geel, lichtgeel, felblauw, zachtblauw, paars, donkerroze, lichtroze en koraalrood. Aan elkaar gehaakt met wit. Ik gebruikte Softfun van Scheepjeswol, van elke kleur ongeveer een bolletje en van het wit had ik bijna 10 bolletjes nodig. Softfun is voor de helft katoen en acryl, wat echt een geweldige combinatie is! Het geeft de prachtige steken van katoen, maar de zachtheid en duurzaamheid van acryl.

In the end I made this blanket of 96 flower in square granny's using the colours light green, bright green, yellow, soft yellow, fuchsia, pink, bright blue, light blue, purple and coral. Joined together by white. I used Softfun, by the Dutch brand Scheepjeswol. This yarn is half cotton and half acrylic, which is a fabulous combo if you ask me. The stitches are gorgious like they are using cotton, but the yarn is soft and durable like acrylic.

Flower in square crochet blanket

Flower in square crochet blanket

Ik haakte met haaknaald 4,5. Softfun moet eigenlijk met naald 4 mm, maar omdat ik wilde dat dit een lekker luchtige deken zou worden, pakte ik een maatje groter. Bovendien was ik bang dat het patroon (van de bloem in het vierkantje) te veel zou gaan trekken of opbollen als ik een wat kleine naald zou pakken. En volgens mij werkte dat goed. Bovendien werkt het bij dit garen heel goed als je de vierkantjes even opspant.

I used hook 4.5 mm. You're supposed to crochet Softfun with hook 4mm, but because I wanted this blanket to be nice, lacy and airy I took a hook that was a little bigger. Also, I was a little afraid that the flower in squares would get a bit too tight if I'd use a hook that was a little too small. This worked out pretty well. And these squares and this yarn really benefits from wet blocking. 


Flower in square crochet blanket

Flower in square crochet blanket

Flower in square crochet blanket

Voor de rand verzon ik een patroontje dat me deed denken aan bloemblaadjes. De steek van de rand komt ook terug in het patroon van de bloemen, dat vond ik wel zo leuk bij elkaar passen. Ik ben zowel het patroon van het vierkantje, de deken én de rand aan het uitwerken. Maar ik hoop dat jullie daar nog even geduld voor hebben (is best een hoop werk) en dat jullie je in de tussentijd genoeg zullen vermaken met het kijken naar mijn nieuwe deken. Ik kijk er in ieder geval héél graag naar.

For the edging I made up a pattern that reminded me of petals. The stitch I used for the eding I also used for the flowers in the squares, so I think they go together very nicely. I am working on the pattern of the flower in squares, the blanket ánd the edging. But I hope you'll have a little patience for this (working out crochet patterns takes time!) and I hope that, in the meantime, you will enjoy looking at my new blanket. I know I will.

37 opmerkingen

  1. Hij is prachtig geworden! Echt heel mooi, Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love that!!!! What fabulous colors!! I was wondering how you made it so I'd be excited for a pattern. Don't worry, I'm patient :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Prachtige kleuren en mooi patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke lentedeken! De kleuren knallen van mijn scherm af. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful blanket and beautiful photos! I love the feeling of Spring in this post!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat straalt je deken mooi eigenwijs in de zon.

    Volgende week wordt het weer kouder en zal het regenen,
    je gaat het 's avonds goed kunnen gebruiken

    Ik ben aan de mijne bezig met haaknaald 2,5, zopas uitgeteld, ik zal ongeveer 400 vierkantjes moeten haken. Zou ik nog van haaknaaldnummer kunnen verhogen naar 3,5 of gaat dat opvallen? Ondertussen zit ik al op 80 vakjes. Kijk maar:
    http://homeiswherethedachshundis.blogspot.be/2014/03/granny-flowers-la-brigitte.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige deken en prachtige foto's, vooral de foto's die je buiten gemaakt hebt. Heerlijk, die blauwe (lente) lucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. You really did get a jump on Spring! It's lovely and what great colors after a long drab, cold Winter. I love your edging on it and was going to ask you about it. Thanks for the info on the yarn also as I love good stitch definition but the acrylic is great for washability and wear. Great job as usual!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Es preciosa me gustan mucho los colores .
    Besos !!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a beautiful blanket! I love the flowers and the border. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig mooie deken is het geworden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel goed gelukt met die iets dikkere naald. De kleuren zijn lekker vrolijk. Mooi gemaakt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Very pretty and I'm lovin' that edging!
    Sheila
    http://sheilazachariae.blogspot.com/2014/03/crocodile-stitch-scarf.html

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, wat is ie mooi geworden! Hij staat nog niet in je shop, is ie wel te koop? En hoe groot is ie?
    Hoor graag van je.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,
      Hij komt wel in de shop denk ik (wel met een beetje pijn in het hart!), in één van de komende dagen. Afmetingen zijn ca. 1.00 x 1.50.
      Mocht je nog vragen hebben, laat het me gerust weten!
      Esther.

      Verwijderen
  15. Prachtig al die kleuren in combinatie met dat wit!!! Heb laatst ook een hele grote granny square gemaakt met allemaal gekleurde bloemetjes er boven op gehaakt. Ook nog een wit met ook allemaal gekleurde vakjes voor het poppenbed van mijn kleindochter. Super leuk dat haken:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi, en fijn dat garen he? Ik haak nu ook met Miami van Annell, is vergelijkbaar garen, ook in hele mooie kleuren verkrijgbaar. Lekker genieten van deze deken!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige kleuren, helemaal met die mooie strak blauwe lucht....Heerlijk die zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, wat is-ie leuk geworden! En wat goed getimed, zo in deze heerlijke voorjaarsweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I don't think this could be more pretty if it tried! It's lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Eine wunderschöne Decke, wie herrlich die Farben leuchten :-)
    LG, Gudrun

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Looks great!!!
    Katrin

    If u have time, come and have a look.
    liebste-schwester.blogspot.de

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lovely blanket and flowers !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  23. This blanket is beautiful! I love the colors you used! Thank you for the inspiration!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. this is so very gorgeous! I am loving the flowers rather than the squares. Such festive and fun colors too!!!
    Have a wonderful Wednesday!! :)
    x Crystelle
    Crystelle Boutique

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!