Crochet and sewing tutorial, peacock butterfly bag

Oké! Zitten jullie er klaar voor? Warming-up gedaan? Gestretcht? Haaknaalden en naaimachine in de aanslag? Mooi. Want ik ga jullie niet alleen uitleggen hoe je deze geweldige bloemen kunt haken, maar ook hoe je er een stevige tas van kunt maken. Hier komt de tutorial!

Peacock butterfly, crochet bag. Free crochet pattern by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Alright my beauties! Are you ready? Did you do a warm-up, have you stretched? Got your hook and sewing machine on hand? Great, so let's get started. Not only will I tell you how to crochet these lovely flowers, I'll also explain how to make them into a fabulous bag.

Om te beginnen: wat heb je nodig?
Linnen haakkatoen, zoals Linen Soft van Scheepjes
Ik gebruikte hiervan
1 bol van nrs: 601, 609, 612, 603, 608 en 610
2 bollen van nr: 613
Haaknaald 4 mm

Voor de binnenkant van de tas:
1/2 meter effen canvas stof voor de buitenkant (ik kocht dat van mij bij Ikea)
1/2 meter effen of passende stof, canvas of stevig katoen, ik koos voor witte canvas. Gekocht op de Utrechtse stoffenmarkt.
Houten handvatten. Deze kun je bij de meeste naai- en wolwinkels wel kopen, ik maakte op Etsy een inspiratiebordje.

Je standaard naai- en haakspullen.

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

To start, what do you need?
Linen yarn, I used Scheepjes Linen Soft, which is availavle at Wool Warehouse.
1 ball of the following colors: 601, 609, 612, 603, 608 en 610
2 balls of: 613
4 mm crochet hook

For the inside bag:
1/2 yard solid colored canvas for the outside, I bought mine at Ikea
1/2 yard medium weight cotton or canvas that matches the outer bag, for the lining.
Wooden bag handles. You can buy these at most DIY shops and yarn shops. I have made an inspiration board on Etsy so you can see what kinds you can use.

You sewing and crochet gear.

NOTE! I have gotten some e-mails asking if I used the Hawaiian Flower patter by Sarah London. I have tried these to start with, but they didn't work with this pattern. With this yarn those flowers turned out floppy and wobbly. I needed strong flowers to make the bag. Therefore, I have designed my own flower in the same style, using more stitches in the ring, less big loops and HDC and DC in the petals instead of TripleCrochets. 

 Tutorial: de bloem haken

De bloem haak je als volgende:
Met kleur 1: haak 8 losse, maak vast met een halve vaste, zodat je een cirkel hebt.
Tour 1: Haak 1 losse (telt als 1 vaste), haak 15 vaste in de ring, maak de laatste vast aan de eerste met een halve vaste (hv). Hecht af.
Tour 2: Met kleur 2 haak 1 losse (telt als 1 vaste), haak 1 vaste in de volgende steek, haak een vaste in de volgende steek, dan 9 losse en een vaste in de volgende steek. Herhaal **2 vasten, 1 vaste, 9 losse, 1 vaste** 3x en maak de laatste steek aan de eerste vast met een hv.
Tour 3: *Haak 2 halve stokjes, 13 stokjes en 2 halve stokjes in de 9-losse boog van de vorige tour, maak een halve vaste in de middelste steek tussen de bloemblaadjes.* Herhaal dit 3x en maak de laatste steek aan de eerste vast met een hv. Hecht af.
Tour 4: Met kleur 3 hecht je aan op de eerste steek van een bloemblaadje. Haak 1 losse (telt als 1 vaste), haak 7 vasten, 3 losse - sla een steek over, 8 vasten in het bloemblaadje. Haak een halve vaste in de middelste steek tussen de bloemblaadjes van de tweede tour. Herhaal 3x **Haak 8 vaste, 3 losse - sla een steek over, 8 vasten in het bloemblaadje Haak een halve vaste in de middelste steek tussen de bloemblaadjes van de tweede tour** Maak de laatste aan de eerste steek vast met een hv. Hecht af.

De bloemen samenhaken doe je door in de 3 losse boogjes een halve vaste te haken, bovenlangs, zoals je dat in de hoekjes van granny squares doet.

Maak een lap van 3 bloemetjes breed en 9 bloemetjes lang en zorg dat je alle bloempuntjes die tegen elkaar komen met een halve vaste met elkaar vastmaakt. Deze lap block je alvast, hoe je dat doet lees je hier.

Peacock butterfly, crochet flower pattern. Tutorial by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Turorial, crochet flower:

With color 1: chain 8, slip stitch into first ch to make a cricle.
Round 1: Chain 1 (1 SC), crochet 15 SC into the circle, slst into the first SC. Cast off.
Round 2: start with a new color. Chain 1 (counts as 1 SC), SC in the next stitch, SC in the next stitch, chain 9 and SC in the next stitch. Repeat **2 SC, SC ch 9 SC** 3 times and slstch into the first SC.
Round 3: **Crochet 2 HDC 13 DC and 2 HDC into the ch9 loop, slipsitch into the middle stitch between the petals** Repeat 3 times, slstch into the first stitch. Cast off.
Round 4: start a new color, cast on in the first stitch of a petal. Chain 1 (counts as one SC), 7 SC, chain 3 and skip a stitch, 8 SC, slipstitch into the middle stitch of the second round between the petals. Repeat **8 SC, chain 3 skip a stitch, 8 SC, slipstitch into the middle stitch of the second round between the petals** 3 times, slipstitch into the first stitch and cast off.

You join the flowers by slipstitching into the chain3 loops on the tips of the petals. 

Crochet a piece of 3 flowers wide and 9 flowers long and make sure you have joined all the petal tips that match up. After you finish this piece wetblock it, you can see how to do this in this tutorial.

De gehaakte tas maken

Je hebt een lap van 3 bloemen breed en 9 bloemen lang gehaakt. Houd de 5de rij bloemen plat en klap 2 zijkanten (van 4 bloemen hoog) omhoog. De 5de rij wordt de bomen. Haak 4 bloemen in de ene zijkant (haak per bloem alle puntjes van de blaadjes vast. Daarna haak je 4 bloemen in de andere zijkant. Block beide zijdes, voordat je verder gaat met het maken van de tas.

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. The tutorial by Happy in Red

Make the crochet bag

You have a piece of 3 flowers wide and 9 long. Keep row 5 of the flowers flat and set the two 4 flower long pieces up. The 5th row will become the bottom of your bag. Crochet 4 flowers into one side of the bag, don't forget to join all petal tips. Repeat this for the other side. Wetblock the sides of your bag before you continue. 

Voor je kunt gaan naaien

- Je hebt de afmetingen van je gehaakte tas nodig voordat je stof kunt gaan knippen voor je binnentas. Pak je gehaakte tas van je blocking board en vouw hem plat.
- Meet vervolgens de totale lengte, breedte en het hoekje bij de bodem
- Teken de omtrek van je tas op een stuk papier en schrijf de afmetingen in de binnenkant van de tas.
- We gaan een naadwaarde van 1 cm aanhouden, dus tel aan elke zijkant 1 centimeter erbij en schrijf je optelsom aan de buitenkant van je tas. Je weet nu welke afmetingen je moet gaan knippen.

- In mijn voorbeeld de lengte is 38 cm, breedte 34 cm, hoekje 4 cm. Ik knip dus 2 stukken van 36 cm x 40 cm van mijn buitenstof, en 2 stukken van  36 cm x 40 cm van de voering.

Peacock butterfly, crochet bag. Measure the bag, by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. Measure the bag, by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. Measure the bag, by Happy in Red
Peacock butterfly, crochet bag. Measure the bag, by Happy in Red

Before you can start to sew

- You need the measurements of your crochet bag before we can start cutting any fabric for your inner bag. Take your crochet bag from your blocking mat and fold flat.
- Measure the total length, width and the bottom corner.
- Draw the outlining of your bag on a piece of paper and write your measurements on the inside of the bag. 
- We'll have a 1cm seam allowance, so add 1 cm to every side and write the additions on the outside of the bag. Now you know how much fabric you'll be cutting.

- In my example the length is 38 cm, width 34 cm and corner 4 cm. So I cut 40 x 36 cm (two pieces) from my outer fabric and two pieces of 40 x 36 cm from my lining fabric.

Maak je handvatten in orde

- Knip van je hoofdstof 2 strips van 15 cm x 4 cm.
- Strijk de zijkanten naar het midden, en vouw weer dubbel. Strijk plat en stik langs de open zijkant.
- Herhaal bovenstaande stap voor de andere strip.
- Haal je strips door de openingen in je handvatten.
- LET OP: De openingen in mijn handvatten zijn 1 cm breed. Als jouw handvatten andere openingen hebben, kun je de afmetingen van de strips aanpassen.

Peacock butterfly, crochet bag. Making bag handles, by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. Making bag handles, by Happy in Red

Making your bag handles

- Cut 2 strips of 15 cm x 4 cm from your outer fabric.
- Iron the sides of the strips to the middle (lengthwise), fold in half lengthwise again. Iron flat and stitch along the open side. Do this for both strips.
- Pull the strips through the openings in your handle
- BEWARE The openings of my handles are about 1 cm. If yours have a different size opening, you may want to change the size of your strips.

Maak je tas
- Speld de twee buitenstukken op elkaar, goede kant op elkaar. Stik de zijkanten en de onderkant.
- Zigzag de zijkanten en de onderkant.
- Knip twee vierkantjes van 4.5 cm x 4.5 cm, één uit de linker onderhoek, één uit de rechter onderhoek.
- Maak de bodem door de naad van de onderkant en de zijnaden tegen elkaar de leggen. De vierkantjes die je net knipte zijn nu plat. Stik zo'n 0,5 cm langs en zigzag nog even, doe dit voor beide hoeken.
- Herhaal bovenstaande stappen met je voeringstof, maar laat een opening van zo'n 20-25 cm in de bodem, anders kunnen je handvatten straks niet door dit keergat.

Peacock butterfly, crochet bag. Making the lining bag, by Happy in Red

Peacock butterfly, crochet bag. Making the lining bag, by Happy in Red

Make your bag
- Pin the two pieves of outer fabric together, right side together. Stitch along the sides and bottom.
- Zigzag along the sides and bottom. 
- Cut two pieces of 4.5 cm x 4.5 cm from the fabric, one from the left bottom corner, one from the right bottom corner. 
- Make the bottom by pinching the corner pieces together, matching up the bottom seam and the side seams. Stitch at 0.5 cm, zigzag the edge. Do this for both corners.

Peacock butterfly, crochet bag. Making the bag, by Happy in Red

- Draai je voeringtas binnenstebuiten (dus met de goeie kant naar buiten) en steek deze in de buitentas.
- Schuif de handvatten, voor en achter, tussen de binnen en buitentas. Zorg dat 1 cm boven de tas uit blijft piepen.
- Speld de bovenkanten goed vast en stik rondom.
- Verwijder de speldjes en zigzag langs de randjes.
- Trek de buitentas door de binnentas via het keergat.
- Controleer of alle naden goed gesloten zijn.
- Naai het keergat dicht met de hand, gebruik een blinde steek.
- Stop de voeringtas in de buitentas en stik nog even langs de bovenkant.

- Turn your lining bag inside out (right sides out) and put it inside the outer bag.
- Put the handles between the lining and outer bag, front and back. Make sure 1 cm of the strips peep out above the fabric. 
- Pin the top and stitch all along the top.
- Remove the pins and zigzag along the edges.
- Pull your outerbag through the lining bag, through the turninng gap.
- Check if all the seams are firmly stitched.
- Close the turning gap with a whipstitch.
- Tuck the lining bag inside the outerbag and topstitch along the top of the bag.

Peacock butterfly, crochet bag. Making the bag, by Happy in Red

Je gehaakte tas aan de genaaide tas maken:
- Pak je gehaakte tas erbij
- Steek de genaaide tas erin.
- Je krijgt hem mooi recht erin, door de bodem goed te laten uitlijnen met de bloemen op de bodem van de gehaakte tas.
- Speld de bloemen aan de bovenkant vast, precies tegen het randje van je genaaide tas.

Joining your crochet bag with your tote bag:
- Take your crochet bag
- Place your tote bag inside the crochet bag
- The best way to line them up is to line up the bottom corners of the totebag with the flowers on the bottom of the crochet bag.
- Pin the top row of flowers exactly to the ridge of your tote bag.

Peacock butterfly crochet bag, tutorial | by Happy in Red

Peacock butterfly crochet bag, tutorial | by Happy in Red

- Maak de bloemen aan de top vast met kleine stiksels op de plek waar twee bloemen zijn samen gehaakt. Dit is lekker stevig.
- Doe dit voor alle bloemen aan de bovenkant van je tas.
- Voor extra stevigheid kun je de bloemen in de hoeken van de bodem van de tas ook met een paar steekjes vast zetten (maar hoeft niet).

- Attach the flowers by handstitching them to the tote bag. Stitch small stitches on the spot where two flowers are joined together.
- Do this for every flower on the top tow of your bag.
- For extra security you can also stitch the two bottom flowers to the bottom of the tote bag, but this isn't required.

Het is veel werk om deze tas te maken, maar toch is het niet super moeilijk. Gewoon stapje, voor stapje  en dan komt het zeker goed. Probeer dit patroon gewoon en ik hoop dat het jullie gaat lukken. Alvast héél veel plezier.

It's quite a bit of work to make this bag, but don't worry. It's not really all that hard. Just take it one step at the time and you'll be fine. I hope you'll be trying this pattern and I really hop to see your creations online soon. Have fun!

This pattern is free to use, download or print strictly for personal use only.
I apologize for having to be akward here, but sometimes my patterns are shared and copied a without my permission and without me being named as the source... so here it goes!
It is not allowed to copy the pattern, nor the photos without permission!! 

For commercial use (including printing for shops in part or in full to sell or give for free, or making of kits using this pattern) I must be contacted in writing to arrange a copyright agreement.

26 opmerkingen

  1. Prachtig, dank je wel voor de uitleg, ik pin deze tas !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf!! Ik krijg al helemaal zin om mijn naaimachine af te stoffen en eraan te beginnen :) Met zo'n uitgebreide beschrijving moet zelfs ik het kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaaw, wat een mega tut maakte je! Ik ga het opslaan, je idee, wie weet in de toekomst, want de tas vind ik bére mooi zeg! -- bij ons wil dat heeeeeeeeeeeeeeeel mooi, zeggen ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooie tas. Dank je voor het ontwerpen en het maken en delen van de tutorial.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Super leuke coole tas. Bedankt voor uitleg en patroon! Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een professionele afbeeldingen in 3D! Ik heb een grote hekel aan eindjes wegwerken en dingen in elkaar zetten, dus dit is niet echt een project voor mij :D Maar het resultaat mag er zeker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, die eer gaat naar mijn man. Hij luisterde vol geduld naar mijn gewauwel en heeft toen de 3D tekeningen gemaakt. Ik vind dat wel gaaf :-)

      Verwijderen
  7. geweldig,zo'niet uitleg. prachtige tas. TOP

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige tas. Dank je voor het delen van deze tutorial.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie tas heb je gemaakt. De kleuren die je hebt gebruikt, zijn ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een superknappe tas! En bovendien een tot in de detail uitgewerkte tutorial, waaauw! Je hebt talent!
    Ik heb daarnet een eerst bloem geprobeerd en het lukt supergoed.
    Nen hele dikke merci uit België!
    Groetjes
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief zeg. Ik ben benieuwd hoe het gaat lukken bij je :-)

      Verwijderen
  11. Ik vind hem prachtig! Mooie kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow really gorgeous Esther and great tutorial! Thanks so much for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi there
    Just stopped by to let you know that I featured this on my Round Tuit post this week!
    A Round Tuit 272
    Thanks again for linking up! Hope you have a great week!
    Jill @ Creating my way to Success

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lovely bag & fabulous tutorial! You are a great teacher as well as designer! Thank you for this project :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow! Wonderful! Thanks for this gorgeous tutorial! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi! I am brazilian (Rio de Janeiro). Just loved that bag! You´re very talented! Thanks for the tutorial! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I want to echo comments and compliments from other users of this site: This is by far the most comprehensive and reader-friendly tutorial ever posted Esther!! Thank you for taking the time and effort (=
    Danke schon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke tas, dank je wel voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb vandaag stof gehaald op de markt en heb intussen alle vlinders gehaakt, maar moet ze nog allemaal aan elkaar vast maken (dat heb ik helaas niet gedaan tijdens het haken zelf), en ik heb handvatten gevonden bij de plaatselijke naai-winkel. Als ik het patroon af heb, vind ik het leuk een foto aan je te sturen, en als ik het op Facebook plaats vernoem ik uiteraard deze blog. Hoe kan ik je de foto sturen van mijn tas, geïnspireerd door "the Butterfly bag" van "Happy in Red".blogspot?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Well, I don't think it's awkward at all to claim this pattern as yours while you are so generous to share it! I am sometimes astounded by how much people share for free, because it's a lot of work to put it 'black on white.'