Crochet pineapple coin purse: free pattern

Als ik gehaakte ananassen zie moet ik altijd lachen. Wie haakt er nu een ananas? Maar als je erover nadenkt: welke vruchten zijn nu eigenlijk leuker, als je er dan toch eentje moet haken. Ik wilde al een hele tijd een ananas haken én een beursje haken, dus ik schoot van de week ineens middenin de nacht overeind (zoals dat gaat) en bedacht: dan maak ik toch gewoon een beursje in ananas vorm! En hier volgt ook een gratis haakpatroon van dit gehaakte ananas beursje.

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

When I see crochet pineapples, they always make me laugh. I mean, who in their right mind would crochet a pineapple. But then again, there is no better piece of fruit to crochet than a pineapple, or so I think. I wanted to crochet a coin purse for a while and I wanted to crochet a pineapple for a while, but it never occured to me to combine the two. Until I woke up in the middle of the night (as one does) and thought: I'll make a crochet pineapple coin purse. So there you go. And I will give you the free crochet pattern too.

Wat heb je nodig:
1 bol Softfun Denim (kleur 645/520)
1 bol Softfun Denim (kleur 506)
(Kun je niet aan Softfun Denim komen, dan 1x Softfun 2517 en 1x Softfun 2518)
Een frame voor een portemonneetje van 10cm
Steekmarkeerder
Haaknaald 4
Naald om eindjes weg te werken
Schaar
Meetlint

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

You'll be needing:
1 ball Softfun Denim (colour 520)
1 ball Softfun Denim (colour 506)
Or: normal Softfun, 1 ball colour 2517 1 ball colour 2518
One frame for a clutch purse (10 cm)
Stitchmarker
Crochet hook 4mm
Darning needle and sewing needle
Measuring tape
Scissors

To start
Plaats je steekmarkeerder telkens in de 1ste steek.

1) Haak 6 vasten in een magische ring
2) Haak in elke steek van de vorige ring 2 vasten (12V)
3) 1V, 2V op de tweede steek x 6 (18V)
4) 1V, 1V, 2V op de derde steek x 6 (24V)
5) 1V, 1V, 1V, 2V op de vierde steek x 6(30V)
6) 1V, 1V, 1V, 1V, 2V op de vijfde steek x 6 (36V)
7) 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 2V op de 6de steek x 6 (42V)
8) 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 2V op de 7de steek x 6 (48V)
9) 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 2V op de 8ste steek x 6 (54V)
10) 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V, 1V op de 9ste steek x 6 (60V)

Meet nu je cirkel even op. Hij moet ongeveer 10 - 10,5 cm in doorsnede zijn. Is hij kleiner, ga dan nog een tour door met meerderen, is hij groter, dan haal je een rij uit.

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Place your stitch marker in the first stitch of every row.

1) Crochet 6SC in a magic circle
2) 2SC in every stitch of the last round (12SC)
3) 1SC, 2SC on the 2nd stitch x 6 (18SC)
4) 1SC, 1SC, 2SC on the 3rd stitch x 6 (24SC)
5) 1SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 4th stitch x 6 (30SC)
6) 1SC, 1 SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 5th stitch x 6 (36SC)
7) 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 6th stitch x 6 (42SC)
8) 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 7th stitch x 6 (48SC)
9) 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 8th stitch x 6 (54SC)

10) 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 1SC, 2SC on the 9th stitch x 6 (60SC)

Now, measure your circle. The circle should be 10 - 10.5 cm wide. If it's smaller, keep increasing for another round. If it's larger unravel a round.

Touren met samengehaakte stokjes:

- Haak 2 losse (telt als 1 stokje) haak deze samen met de volgende 2 stokjes en 1 losse, haak de rest van de rij telkens 3 stokjes samen + 1 losse en maak het laatste 3stokjes-groepje vast aan de eerste met een hv.

- Haak door middel van 2hv naar de eerste opening tussen een 3ST-groepje (waar je deze moet plaatsen zie je bij de pijl op de foto), haak nu in de opening voor elk stokje van de vorige rij 2St-samen + losse, maak de laatste weer aan de eerste vast met een hv. Herhaal deze tour nog 4 keer.

- Hecht niet af, maar laat een lang stuk garen hangen.

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Rows with DC-together:

- Ch2 (=1DC) together with 2DC + ch1, the rest of the row: 3DC-tog + ch1, attach the last 3DC-group to the first 3DC-group wth a slipstitch.

- Slipstitch into the first opening before a 3DC group (the photo with the arrow shows you the right spot), in every one of those openings before a 3DC group you will crochet 3DC-tog + ch1. At the end you'll slipstitch into the first 3DC group. Repeat this row 4 times.

- Don't cast off, leave a long piece of thread.

Maak je haakwerk aan je frame vast

Open je frame en naai je haakwerk hieraan vast met het lang stuk garen dat je hebt laten hangen. Zorg dat je het werk gelijkmatig vast naait (dus niet naar één kant trekken), anders zit je beursje straks scheef.

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Sew your crochet to your clasp frame

Open up your frame and sew your work to the frame, using the long piece of thread you left hanging in the previous step. Make sure to attach the crochet evenly to the frame, so no pulling as your purse will be all askew in the end if you pull it too much at the start.

De blaadjes haken

- Haak 11 lossen
- Haak 1 losse + 2 vasten in de 2de losse van de naald (telt als 3V)
- Haak nu 2HST - 2ST - 2DST - 2ST - 1HST - 3V
- Draai je werk, dus werk verder aan de andere kant van de ketting en haak: 1HST - 2ST - 2DST - 2ST - 2HST, maak nu met een hv vast aan de eerste steek.
- Laat een lange draad hangen.

Maak in totaal 6 blaadjes

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Crochet pineapple coin purse: free pattern | Happy in Red

Crochet the leaves

- Chain 11
- Chain 1, 2SC in the 2nd stitch from the hook (=3SC)
- Crochet 2HDC, 2DC, 2 TC, 2DC, 1HDC, 3SC
- Turn your work, work on the other side of the chain: 1HDC, 2DC, 2TC, 2SC, 2HDC, slipstitch into the first stitch.

- Leave a long thread

Make 6 leaves in total.

Maak je blaadjes vast

Maak je 3 blaadjes vast aan de ene kant van je beursje en 3 aan de andere kant van je beursje. Maak je dichtbij de sluiting vast en een beetje over elkaar heen. Aan de binnenkant foefel je de draadjes weg onder het frame (ik ben dol op wegfoefelen).

En nu ben je KLAAR! Hoera!

Sew the leaves on

Sew on 3 leaves on one side of the purse, and 3 to the other side. Place them on top of the purse, near the closing and place the leaves a little on top of each other. On the inside you can hide the threads under the frame.

And.... you're DONE! Yeah!

Wat is ie leuk geworden hè. Ik vind het echt hilarisch en moet de hele tijd lachen als ik deze gehaakte ananas zie staan. Ik hoop dat jullie het ook redden, zo met de tutorial. Als je hem gemaakt hebt, laat je het dan even weten op Instagram of Facebook?

It's so hilarious isn't it. This crochet pineapple makes me smile whenever I see it. I hope you'll be okay making one of these pineapple coin purses yourself. If you've made one, please let me know on Facebook or Instagram.

This pattern is free to use, download or print strictly for personal use only.
I apologize for having to be akward here, but some of my free patterns have been shared and copied a couple of time online, without my permission and without me being named as source... so here it goes!
It is not allowed to copy the pattern, nor the photos without permission!! 
For commercial use (including printing for shops in part or in full to sell or give for free, or making of kits using this pattern) I must be contacted in writing to arrange a copyright agreement.

18 opmerkingen

  1. Supercute!
    Ik houd van die nachtelijke ideeën,
    ze leveren vaak van die originele dingen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha midden in de nacht wakker worden door een ananas. Het moet niet gekker worden. Ik moet zeggen het is wel een heel leuk portemonneetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gaaf idee :) Niet perse voor mij, ik weet nooit wat ik daarmee zou moeten, maar als je van haken houdt, ananassen en kleine tasjes is dit natuurlijk een topper!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, eerlijk: ik heb ook geen flauw idee wat ik hiermee moet. Maar ik had een onbedwingbare zin om dit te maken. Dus da's ook wat ;-)

      Verwijderen
  4. This is beyond cute! I have a friend who loves food crafts, so I'll have to show this to her.

    Navy Wifey Peters @ The Submarine Sunday Link Party

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, erg leuk. Misschien ook maar eens proberen. Bedankt voor het bedenken en delen van dit patroontje. Vrolijk begin van een sombere dinsdagochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk gemaakt zo'n ananas beursje! Voor de Goedgemutste Breicampagne van Innocent Smoothies had ik een ananas mutsje gehaakt met dezelfde steek (www.sophietjes.nl). Van ananassen maken word je instant blij! Is de ruimte naast de 3DC-tog steken niet te groot, dat muntjes eruit kunnen vallen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zulke kleine muntjes hebben we in NL niet meer hè. En je pinpas valt er niet uit, beloofd.

      Verwijderen
  7. Wat een leuk patroon! Ik moest erg lachen om de zin "dus ik schoot van de week ineens middenin de nacht overeind (zoals dat gaat)" want dat heb ik ook altijd haha ik ga je patroontje apart een keer vermelden op mijn blog, vind je het goed dat ik dan je foto leen? Met een link naar dit patroon natuurlijk. Een fijne zaterdag gewenst!
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemarie! Oh, wat leuk als je mijn patroontje zou delen. Foto's delen mag (mits met linkje en naam enzo, maar dat zit dus wel goed). Jij ook fijne dag!!

      Verwijderen
  8. I love this idea.I keep for myself. I like the fruit accesories for summer I'm coming from Annemarie's Party. If you want to visit my blog, looking for 30ypunto.blogspot.com :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Ga gelijk aan de gang met mijn zomer portemonnee 😊