My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

A hidden gem in Germany: Osnabrück

Mijn werk heeft zo zijn voordelen. Omdat ik af en toe eens voor mijn werk op reis mag, kom ik nog eens op plekken, waar ik zelf niet zo snel naartoe zou gaan. Zo kreeg ik de vraag om eens op ontdekkingstocht te gaan in Osnabrück in Duitsland. Ja, Osnabrück. Ik was er ooit eens langs gekomen op weg naar Hamburg, maar verder had ik er ook nooit bij nagedacht. En ik werd aangenaam verrast. Wat een ontzettend creatieve stad.

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

My work has its advantages. Because I get to travel for work I sometimes go places where I wouldn't think of to go myself. I was asked to check out Osnabrück in Germany. Yes, Osnabrück. I hadn't heard from it either. I once passed the city on my way to Hamburg, but that's it. So I was in for a lovely surprise as Osnabrück turned out to be quite a creative and beautiful small German city.





Zal ik maar gewoon meteen met de deur in huis vallen en vertellen over wol? Ik ging namelijk heus wel langs allerlei historische bezienswaardigheden en musea. Maar het centrum van Osnabrück zit verrassend vol kleine boetieks en winkels en ik wandelde zo tegen een prachtige wolwinkel aan. Daar kan ik toch niets aan doen?

So why don't I just fast forward and start talking about yarn? Yes of course, I did check out all the sights and museums has to offer. But Osnabrück turned out to be a great place for shopping with an old town full of small shops and boutiques. So cute. And while exploring, I happened to walk into a yarnstore. Like that's my fault?


Yarn shop in Osnabrück, Germany | Happy in Red

Yarn shop in Osnabrück, Germany | Happy in Red

Wolwinkel in Osnabrück, Duitsland | Happy in Red

Wolwinkel in Osnabrück, Duitsland | Happy in Red

In een schattig straatje, middenin de Altstadt vind je Wollperle in een al even schattig vakwerkhuis. Deze winkel is echt verrassend groot voor een wolwinkel. Althans, in zo'n kleine plaats ben ik nog nooit een wolwinkel tegengekomen van maar liefst 3 verdiepingen. Zelfs hier in Utrecht is onze enige wolwinkel maar een pijpenlaatje. Maar goed, 3 verdiepingen dus! De lol begint buiten al met flinke manden vol met bolletjes in de aanbieding. Overal staan mooie gehaakte beestjes door de winkel verspreid, zowel gehaakt als gebreid. En de collectie wol is ontzettend uitgebreid. Vooral de losse strengen aan de muur maakte indruk.

In the cutest street, in the middle of the old town, in just as cute a half timbered house you find Wollperle (Yarn Pearls). I was suprised to find such a huge yarn store in a small town. Even here in Utrecht, the only yarn store is just a one room shop. But Wollperle has three floors of yummy yarn, and some lovely yarns for sale outside in baskets. There are stuffed animals, both knitted and crochetet allover the shop and I was especially taken with the skeins on the wall in their bright colors.


A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

Maar zoals ik al zei: Osnabrück is dus echt een plaatje. Vooral het oude centrum heeft me echt echt verrast. Leuke straatjes vol terrassen, historische panden, bakkerijetjes en handenvol met geweldige eetwinkels, wijnwinkels en delicatesse zaken. Maar ook een leuke overdekte markt waar je allemaal lekkernijen kunt kopen en de zaterdagmarkt met niet alleen de dagelijkse boodschappen, maar ook specialiteiten uit de regio. Ik heb vooral prachtige potten honing en jam gezien.

But like I said: Osnabrück is absolutely stunning. I was so pleasantly surprised by the beauty of the old town that was filled with lovely cafés and bakeries, food shops, a covered market, half timbered house, wine shops and nice bars. I also went to the Saturday market near the Dom where I spotted many local farmers and producers selling their seasonal goods. Lots of yummy honey and jams, all looking good and for very reasonable prices.


A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red

Mijn favoriete spot voor een drankje was Lieblings kaffee, een ontzettend leuk café tegenover de Dom van Osnabrück. Je kunt er heerlijk buiten op het terras zitten, maar binnen is het ook gezellig. Je bestelt hier de lekkerste koffie en thee of biologische frisdrank en je kunt meteen even shoppen, want er worden leuke woonaccessoires van Rivièra Maison verkocht.

One of my favorite hotspots was Lieblings Kaffee, just across from the Dom. There asre some tables and chairs outside, but it's just as much fun staying in. They sell the best coffee and tea and organic lemonades. You can also shop for pretty things for your house, as Lieblings Kaffee also sells accessories of Rivièra Maison. 


Steigenberger Hotel Osnabrück | Happy in Red

Steigenberger Hotel Osnabrück | Happy in Red

Logeren deed ik in het Steigenberger Hotel, net aan de rand van het centrum. Super handig, want ik liep zo naar alle bezienswaardigheden. Het hotel heeft een enorm aantal kamers, maar omdat het allemaal erg ruim is opgezet, had ik totaal niet door hoeveel mensen er in het hotel logeerde. 's Ochtends was het ontbijt echt waanzinnig goed trouwens en heel uitgebreid, ik trok er rustig een uurtje voor uit. Het restaurant van het hotel is niet alleen bij gasten heel populair, maar ook bij de locals. Het was zo druk dat het me in 2 dagen niet is gelukt om er 's avonds een tafeltje te bemachtigen. Gelukkig was het op het terras ook prima toeven met een wijntje.

I stayed at the Steigenberger hotel, on the edge of town. Really convenient as it was so close to all the sights. The hotel is huge, but since it's so spacious I didn't notice the big number of guests staying there. In the morning the breakfast buffet was just amazing, and I spent an hour each morning taking my sweet time. The restaurant of the hotel is so popular with both guests as locals that I didn't manage to book a table for the both nights I was at the hotel. Lucky for me, sitting outside in the sun ejoying a glass of wine was just as good. 


A hidden gem in Germany: Osnabrück | Happy in Red


Je bent trouwens zo in Osnabrück, het is maar een uurtje rijden vanaf de grens met Hengelo. Ik ging met de trein naar Osnabrück en was er binnen 3 uur en hoefde alleen maar even over te stappen in Amersfoort. Je koopt een treinkaartje vanaf €19, als je zo'n 3 maanden van te voren reserveert. Op mijn reiswebsite deel ik nog veel meer tips voor een weekend in Osnabrück.

Check out the easiest way to get to Osnabrück.


Ben jij weleens in Osnabrück geweest?

Have you ever been to Osnabrück in Germany?

9 opmerkingen

  1. Dank je wel voor de tip, wij zijn Duitsland een beetje aan het ontdekken, na er jaren doorheen te hebben gereden op weg naar Denemarken. En het is zo verrassend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een paar jaar geleden naar de kerstmarkt in Osnabrück geweest, en was ook erg gecharmeerd van dit stadje! Zeker een bezoek waard, en je foto's smaken naar meer. Leuk ideetje voor een weekendje weg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit geweest maar ziet er super leuk uit. Leuk en interessant bericht. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er echt aantrekkelijk uit. Vooral de wolwinkel, maar ja ik ben nu eenmaal weg van wol.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a lovely town. You are so lucky to be able to travel for work and explore. The yarn store was awesome. I loved that crocheted horse with its moving limbs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I've never been to Osnabruck. It looks really nice.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Esther,

    Wat leuk zo'n bericht over Osnabrück. Ik woon in Hengelo dus ik ga er wel eens vaker heen met mijn ouders enzo. Vorig jaar hebben we daar een leuke kerstmarkt ontdekt en zijn daar toen best een aantal keren geweest. Alleen die wolwinkel ben ik nog nooit tegen gekomen, wellicht gaan we daar toch een keer rondneuzen. Hopelijk heb je veel plezier gehad daar. Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke blogje! ik zag u via andere blogster, zo gaat het hier op blogland
    ik volg meestal blogjes die dezelfde hobby,s hebben als ik
    ik vind het inspirerend , hoe een ieder iets apart heeft te delen

    Groetjes ♥

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.