Emma crochet square, Nederlands haakpatroon

Doen jullie mee met de Scheepjes CAL Ubuntu? Als dat zo is, heb je vast en zeker de Emma Crochet Square voorbij zien komen. Dit gehaakte vierkantje wordt gebruikt als proeflapje voor de deken. Maar stiekem vind ik dit gehaakte vierkantje gewoon heel erg mooi en zou ook prima kunnen dienen om een vierkantjesdeken van te maken, of iets anders leuks. Van de ontwerpster van de Ubuntu CAL Dedri Uys heb ik toestemming gekregen om een Nederlandse vertaling te maken van het patroon van de Emma Crochet Square.

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon | Happy in Red

Dus mocht je meedoen aan de CAL, kijk dan mee. Voor support en vragen kun je trouwens terecht in de Nederlandse Ubuntu Facebook groep. Wil je gewoon mooie gehaakte vierkantjes maken, haak dan lekker mee. Vind je bovenstaand pakket met allemaal kleine bolletjes ook zo leuk? Ze zijn onder andere hier te koop.

Hi guys, today I am publishing the Dutch version of the Emma Crochet Square by Dedri Uys. How annoying, a post completely in Dutch! Now, don't worry. You can see the original version of the Emma Crochet Square Pattern by Dedri Uys on her website!

Voor deelnemers aan de Ubuntu CAL

Doe je mee aan de Ubuntu CAL van Scheepjes? En maak je dit vierkantje als proeflapje? Maak dan dit vierkantje van tour 1 tot en met 7, niet tour 8. Waarom het erg belangrijk is om voor een CAL een proeflapje te maken kun je in dit artikel lezen. Lees meer tips en truuks voor de Ubuntu CAL.

Proeflapjes UBUNTU CAL
Meer informatie over de kleine, medium en grote haakkits voor de UBUNTU CAL lees je in dit artikel

(Je hoeft niet per se een proeflapje te haken als je niet meedoet met de CAL, maar dit vierkantje gewoon gebruikt om een sjaal, deken of kussenhoes van te haken)

Klein proeflapje (met Cotton8)
3mm haaknaald: de zijkanten van je vierkant moeten 9 cm lang zijn, je vierkantje moet 4gram wegen. Als je vierkantje kleiner is: geen probleem. Is je vierkantje groter: haak nogmaals een vierkantje, maar nu met haaknaald 2.75mm.

Medium proeflapje (met Stonewashed)
3.5mm haaknaald: de zijkanten van je vierkant moeten 10,5 cm lang zijn en 7gram wegen. Is je vierkant kleiner, geen probleem. Is je vierkant groter, haak nogmaals een vierkant met haaknaald 3.25 mm.

Groot proeflapje (met Riverwashed)
5mm haaknaals: de zijkanten van je vierkant moeten 14 cm zijn en 16gram wegen.  Is je verkantje kleiner, geen probleem. Valt je vierkantje groter uit, haak dan nog een vierkant met haaknaald 4.5 mm.

Emma crochet square, Nederlands patroon

Gebruikte haaksteken

Beg – Begin
L – Losse
St  – stokje
hst – Half-stokje
V – Vaste
Hv – halve vaste

Tour 1
In een magische ring:  1 losse (telt niet als een steek ook niet in de rest van het patroon.), *1v, 4 losse* x6. Maak vast met een hv in eerste v.

Je hebt nu:
6V en 6 4l-boogjes.

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 1 | Happy in Red

Tour 2
Hv in 4l-boogje. 3l (telt als st), 3 st in hetzelfde 4 losse-boogje. Maak 4 st in de overgebleven 4l-boogjes. Maak vast boven op de 3l van het begin, met een hv.

Je hebt nu:
24 st

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 2 | Happy in Red

Tour 3
1l, v in dezelde steek, *4l, sla de volgende stk over, v in de volgende stk* x11, 4l, sla de volgende stk over, hv in de eerste v. 

Je hebt nu:
12v, 12 4l-boogjes

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 3 en 4 | Happy in Red

Tour 4
Hv in het eerste 4l-boogje, 3l (telt als 1st), 3st in hetzelfde 4l-boogje, 4st in elk 4l-boogje, haak een hv bovenin de eerste 3l. 

Je hebt nu:
48 stokjes

Tour 51l, 1v in de eerste 6 stk (de laatste v valt in het tweede stokje van het tweede 4st groepje, zie foto), *5l, sla volgende stk over, v in volgende stk, 8l, v in de volgende stk >> dit is het eerste stokje van de volgende 4st-groepje >> 5l, sla volgende stk over, v in de volgende 8 stk, zie foto*, herhaal ** 3x >> de 6v van de laatste herhaling sla je over (zie foto), haak een hv in de eerste v (zie foto)

Je hebt nu:
10v, 2 5l-boogjes (exclusief de 8l-boogjes in de hoeken)

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 5 | Happy in Red

Tour 6
2l (telt als hst), v in volgende 2stk, hst in de volgende stk, st in volgende stk. 2l (zie foto), sla de laatste stk over, v in het 5l-boogje (zie foto). *3l, v-2l-v in 8l-boogje. 3l, v in 5l-boogje (zie foto). 2l, sla de eerste v over, st in volgende stk **. Hst in volgende stk, v in volgende stk, hst in volgende stk, st in volgende stk (zie foto). 2l, sla de laatste stk over, v in 5l-boogje*. 
Herhaal * tot * 2x en * tot ** één keer. Haak een hv bovenop de 2l van het begin (zie foto). 

Je hebt nu (per zijde):
6 v, 2 hv, 2 st, 2 2l-boogjes, en 2 3l-boogjes (exclusief de 2l-boogjes in de hoeken)

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 6 | Happy in Red

Tour 72l (telt als hst), hst in volgende 4 stk, 3 hst in 2lboogje. 4hst in 3l-boogje. 2st-2l-2st in het 2l-boogje in de hoek.
*4hst in 3l-boogje. 3hst in 2l-boogje. Sla de eerste (verstopte) stk over en haak een hst in de volgende 5 stk. 3hst in 2l-boogje. 4hst in 3l-boogje. 2st-2l-2st in het 2l-boogje in de hoek.*
Herhaal * tot * 2x.
4hst in 3l-boogje, 3hst in het laatste 2l-boogje. Haak een hv bovenin de eerste 2l. 

Je hebt nu (per zijde):
23 steken – 19 hst, 4st (exclusief de 2l-boogjes in de hoeken)

Emma crochet square, Nederlands haakpatroon tour 7 | Happy in Red

Tour 8 >> Optioneel voor Ubuntu CAL
3l (telt als 1st). 1st in volgende 13 stk.
* 2st-2l-2st in 2l-boogje in de hoek, st in volgende 23 stk*
Herhaal * tot * 2x, 2st-2l-2st in 2l-boogje in de hoek. St in de volgende 9 stk. Haak een hv bovenin de eerste 3l. 

Je hebt nu (per zijde):
27 st (exclusief de 2l-boogjes in de hoeken)

Hecht je draad af. 

Je vierkantje blocken

Als je meerder vierkantjes maakt (bijvoorbeeld om een sjaal, deken of kussenhoes te maken) is het aan te raden om je vierkantjes te blocken. En wel hierom:
- De zijdes van de vierkantjes worden zo prachtig gelijk en recht.
- Als je de vierkantjes aan elkaar gaat haken of naaien is blocken echt aan te raden. Als de zijden netjes recht en gelijk zijn, zie je meteen of het aan elkaar haken of naaien goed gaat.

Je leest in dit artikel hoe je kunt blocken. 

Emma crochet square, crochet pillow (photo by Look what I made) | Happy in Red

Wat je allemaal met je vierkantjes kunt doen, kun je lezen op de (Engelstalige) blog van Look what I made, waar ook het originele patroon van dit gehaakte vierkantje te lezen is en van wie ook de foto's afkomstig zijn. Je kunt hier ook stapels mooie voorbeelden van dit gehaakte viekantje zien. 

Leuk om te doen: zit jij ook op Instagram en heb je dit vierkantje gemaakt? Maak een foto, plaats op Instagram en gebruik #emmacrochetsquare dan zie je de mooiste exemplaren voorbij komen.

Geen opmerkingen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.