Crochet pattern: The Swan Tail Shawl

Zoals ik jullie had beloofd, zou het patroon van The Swan Tail Shawl met jullie delen. Een onzettend fijne sjaal, die je met een paar bollen kunt haken en waar je komende lente echt enorm veel plezier van zult hebben. Haak ze!

The Swan Tail Shawl, free crochet pattern Scheepjes Our Tribe. By: Happy in Red

As promised, I've written up the FREE crochet pattern for The Swan Tail Shawl. It's such a lovely crochet shawl that you can make with just a few balls of yarn. It's a perfect shawl for spring, autumn and chilly summer nights. I hope you enjoy the pattern. Hook away!

The Swan Tail Shawl: wat heb je nodig?

3 bollen Our Tribe van Scheepjes, 2 bollen met een effen kleur, en één bol in een verloopkleur.
Je kunt dit garen online kopen of kijken bij één van de (web)winkels die Scheepjes verkoopt.

Ik koos voor  silver birch (A), pistachio branch (B), en Cypress Textiles (C). Ik haakte met haaknaald 3.5 mm.

Je kunt uit deze kleuren kiezen!

Crochet pattern using Our Tribe by Scheepjes: The Swan Tail Shawl | Happy in Red
The Swan Tail Shawl: what do you need?

You need 3 balls of Scheepjes Our Tribe, this is a lovely soft yarn and gives the shawl a perfect drape. I picked the colours silver birch (A), pistachio branch (B) and Cypress Textiles (C), in the photo above you see all the available colours. Yummy huh!

I've used a 3.5 mm hook, but make a swatch before you decide.

Shop the yarn!
Scheepjes Our Tribe is available at Woolwarehouse (ships internationally) and Knotty House (ships to US and Canada).

The Swan Tail Shawl: crochet pattern

>> Scroll down for the pattern in English

Voor je begint: haak een proeflapje: 22 stokjes breed x 11 stokjes hoog

Kleur A: Je haak 5 lossen

Tour 1: (Kleur A): stokje in 4de l van de naald, 2 stokjes
Tour 2: (Kleur B): 3 lossen (telt als 1st), 1st in dezelfde steek, rest van de tour stokjes
Tour 3: (Kleur A), 3 lossen (telt als 1st), rest van de tour stokjes
Tour 4: (Kleur B), 3 lossen (telt als 1st), 1st in dezelfde steek, rest van de tour stokjes

Herhaal tour 3 en 4 tot en met tour 155 (ja, je leest het goed).
Tour 155 is met Kleur A.

Alleen als je kleur B aanhecht maak je 3l en een st in de eerste steek.

Je ziet dat je sjaal aan één kant 'groeit' en aan één kant recht blijft.

Als je geen zin hebt om constant eindjes weg te moeten werken, kun je ook over je eindjes heen haken. Mijn slimme tester wees me op deze techniek en ik zou willen dat ik er zelf aan gedacht had. Op deze website wordt uitgelegd hoe je dat doet.

Als je toch met eindjes zit, werk ze dan elke 15-20 toeren weg.

Met kleur C:

Tour 156: 1 losse (telt als 1 v), 1 v, *3 losse (sla 3 steken over), 3v*, herhaal ** tot einde, maar eindig met 2 v.
Tour 157: 1 losse (telt als 1 v), *5st in de 3l-boog, v op de 2de v*, herhaal ** tot einde, eindig met een v op de laatste steek.
Tour 158: 4l (telt als 1st + 1l), *v in 2de, 3de en 4de st van de vorige tour, 3l*, herhaal ** tot einde, eindig met 1l en een st op de laatste steek.
Tour 159: 3l (telt als 1st), 2st in dezelfde steek, *v op de 2de v van de vorige tour, 5st in de 3l-boog*, herhaal ** tot einde, eindig met 3st op de laatste steek.
Tour 160: 1l (telt als 1v), v in de volgende steek, *3l, v in 2de, 3de en 4de st van de vorige tour*, herhaal ** tot einde, eindig met een v op de laatste 2 steken.

Herhaal 157 t/m 160 tot je waaierpatroon tot je het lang genoeg vindt. Ik heb het op 35 centimeter gehouden, maar je kunt doorgaan zo lang je wil.

Even goed lezen!
Je waaierpatroon trekt een beetje naar binnen. Dat is normaal. Om het te voorkomen kun je het waaierpatroon met een haaknaald 0.5 mm groter haken dan je het eerste gedeelte deed. Maar ik raad je aan je werk sowieso op te spannen als je klaar bent, zodat je alle zijkanten goed recht kunt trekken. Je leest hier hoe je je werk het beste kunt opspannen.

The Swan Tail Shawl, free crochet pattern Scheepjes Our Tribe. By: Happy in Red

The Swan Tail Shawl, free crochet pattern Scheepjes Our Tribe. By: Happy in Red

The Swan Tail Shawl: free crochet pattern

Gauge:
22 dc wide and 11 dc high.

Colour A: Chain 5

Row 1: (Colour A): dc 4th ch from the hook, 2 dc
Row 2: (Colour B): ch3 (is 1dc), 1dc in the same stitch, dc's across the row
Row 3: (Colour A), ch3 (is 1dc), dc's across the row
Row 4: (Colour B), ch3 (is 1dc), 1dc in the same stitch, dc's across the row

Repeat row 3 and 4 until row 155 (yes, you've read that correctly)
Row 155 is with Colour A.

So, only when attaching colour B you crochet ch3 and 1 dc in the first stitch. 

So that's why your shawl will 'grow' on one side and stays straight on the other.

If you don't feel like weaving in tons of ends you may consider crocheting over your ends. My clever tested pointed me towards this technique and I wish I had known about it sooner. This website shows you how it's done. 

If you do have ends to weave in, do it every 15-20 rows or so. 

Join colour C:

Row156: ch1 (counts as 1 sc), 1 sc, *chain 3 (skip 3 stitches), 3sc*, repeat ** until the end, but end with 2 sc.
Row 157: ch1 (counts as 1sc), *5 dc in ch3-loop, sc on the second sc*, repeat ** until the ends, end with a sc on the last stitch.
Row 158: ch4 (counts as 1dc + 1ch), *sc in 2nd, 3rd and 4th dc of the last row, ch3*, repeat ** until end, end with ch1 and a dc on the last stitch.
Round159: ch3 (counts as 1 dct), 2 dc in the same stitch, *sc on the 2nd sc of the last row, 5 dc in the ch3-loop*, repeat ** until end, end with 3 dc on the last stitch.
Row 160: ch1 (counts as 1sc), sc in the nest stitch, *ch3, sc in 2nd, 3rd and 4th dc of the last round*, repeat ** until end, end with a sc on the last two stitches.

Repeat row 157 - 160 until you feel your fan pattern is long enough. Mine is 35 centimetres long, but you can keep going for as long as you like. 

PLEASE READ!!
The sides of your fan pattern will pull to the insides a little, that's normal fan behaviour ;-) To keep it from happening you can use a hook a size up to make the fan pattern (the pattern with yarn C). However, I feel for this shawl (I do with all my crochet projects, but this one especially) that it's vital to wet block it. This way you can straighten all the sides, and your work will have a professional finish. Read how to wet block your crochet.

The Swan Tail Shawl, free crochet pattern Scheepjes Our Tribe. By: Happy in Red

Ik hoop dat het je lukt, maar heb er alle vertrouwen in. En heb je je sjaal af, tag me dan vooral op Instagram. Vind ik leuk!

I hope you'll be able to make a lovely Swan Tail Shawl yourself, using my crochet pattern. But I am confident that you will. If you've finished your shawl, don't forget to tag me on Instagram. Enjoy!

3 opmerkingen

  1. Mooie sjaal die echt anders is dan andere sjaals. Dank je voor het delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Esther,
    Wat een gave sjaal. Heel erg bedankt voor het patroon.
    fijne dinsdag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.