My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Funky fifties crochet blanket

Gehaakte retro dekens. Ik ben er gek op. Nu is 'retro gehaakte deken' eigenlijk een pleonasme, want ik vind gehaakte dekens sowieso een geweldige 'dagen van weleer' uitstraling hebben. Maar, de ene deken is gewoon wat meer retro dan de ander. Nou goed, zijn jullie er nog? Fijn, want ik maakte dus een heerlijke retro gehaakte deken.

Funky fifties, crochet blanket: pattern | Happy in Red

Crochet retro blankets, I just love them. Though 'retro crochet blanket' is quite the pleonasm, as most crochet blankets have this 'ghosts of days gone by' vibes, which I adore. And, it has to be sad: some crochet blankets are more retro than others. Anyway, are you still here? Phew, lucky me! 'Cause I've made me a lovely retro crochet blanket. 



Toen ik mijn 'Call the midwife' dekentje haakte was ik helemaal gek op van die gaatjes in de deken, zo her en der. Dat heet vast officieel 'filet haken' of zoiets, maar 'leuke gaatjes' doen het ook prima voor mij. Ik vond het patroon wel een beetje braaf en was meteen van plan om met een stoerdere variant op de proppen te komen. En na heel veel tellen en overnieuw beginnen, was ik eindelijk tevreden.

When I was making the 'Call the midwife' blanket I just loved the retro pattern repeat for this blanket. I know that the official term must be something like filet crochet or something, but to me the pattern looked like 'open little flowers'. Though honestly, the pattern was also a little too 'boarding school' for me and I was thinking about making something a little more bold. And after counting a lot and unraveling my pattern quite a few times, I was finally able to get it right. 


Funky fifties, crochet blanket: pattern | Happy in Red

Het hele euvel was eigenlijk gewoon de haaknaald. Ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald om deze stoere deken te haken met een combinatie van Drops Paris en Rico Creative Cotton, en dat is natuurlijk best zwaar katoen. Ik besloot daarom voor een extra grote haaknaald te gaan, maar kwam er al snel achter: dat ziet er niet uit. Uithalen en overnieuw beginnen was de enige oplossing. Een maatje kleiner was nog steeds te vreselijk, maar uiteindelijk kon ik mij prima vinden in haaknaald 4.5mm.

The whole problem was the crochet hook really. I really wanted to make this crochet blanket using a bold and cool yarn, so I used a mix of Rico Creative Cotton and Drops Paris. These are quite heavy, so I thought I pick a rather big hook. Which turned out to look horrible. So I had to unravel quite a few rows, and I had to do this all again after picking a hooksize smaller, as this too wasn't the success I hoped for. Finally, I thought hook 4.5 mm (US7) gave the best result and kept the blanket quite light and airy at the same time. 

Het patroontje staat niet keurig onder elkaar, want dat vond ik toch een beetje braaf, maar verspringt per kleur. Dat was even tellen en uitmikken, maar uiteindelijk is het gelukt. Ik koos expres voor stoere kleuren: geel, oranje, grenadine, paars en groen. Kleuren die me deden denken aan zomerfruit. Maar je kunt natuurlijk gaan voor welke kleur je maar wilt! Ik zit me trouwens te bedenken dat een winterversie van deze deken ook supergaaf en stoer zou zijn in StonewashedXL. Opties opties.

Funky fifties, retro crochet blanket: color inspiration | Happy in Red

The lacy flowers are not completely lined up, as I thought it was a little too cutesy. Now, they alternate with every block. I picked bold and cool colors, just because I could. Colors that made me think of summer fruit: yellow, orange, green, purple and pink. But honestly, you can pick any color you like. Oh, and I just thought of how cool a winter version would look in StonewashedXL. Options options!

Het patroon voor deze deken werkte ik uit, samen met een grafische weergave van het patroon en 3 opties voor een leuke rand. Ik maakte geen rand aan deze deken, maar ik kan met zo maar voorstellen dat dat echt nog wat toevoegt. Je vindt het haakpatroon en deze deken in mijn Etsy shop of op Ravelry.

The pattern for this blanket is completely written out and I have also made a chart for the pattern. I have also created 3 possibilities for edges, for which I made patterns as well. For this blanket I chose not to make an edge, but I definatly see how it can be lots of fun to add one. All of this is joined in the crochet pattern and for sale, along with the crochet blanket, in my Etsy shop or on Ravelry

27 opmerkingen

  1. Wat een mooie deken! De kleurtjes zijn lekker fris en het patroontje is echt leuk! Lekker speels :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :-) Ja, het was echt een klein feestje met die kleuren!!

      Verwijderen
  2. Wauw hij is echt super! Retro en hip! Oh ja duh, retro is hip ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk geworden! En respect dat je 'm met Drops Paris hebt gehaakt. Dat heb ik ook ooit (als beginner) gedaan, en vond het een kleine ramp... Ik heb nog wel wat bollen liggen als je interesse hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, om mee te beginnen is het heftig hè. Dan splijt het heel erg. Maar met een grotere is het echt wel te doen.

      Verwijderen
  4. Wat heb je dat weer steengoed gedaan zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo goed gevonden! Héél mooi met die leuke 'gaatjes'.
    Hup, wéér een idee bij voor op de haaklijst... Bedankt :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke deken, ook mooi voor een picknick in de zomerzon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is ook een goed idee! Dan zou je hem bijvoorbeeld vierkant kunnen maken. Moet lukken :-)

      Verwijderen
  7. Prachtige deken. Door het garen dat je gebruikte ziet het dekentje er lekker stoer uit.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik hoopte inderdaad precies dit te bereiken, dat de deken stoer zou worden door het garen. Voor een 'lievere' uitstraling kun je natuurlijk gewoon kiezen voor zachtere kleuren, zoals pastels.

      Verwijderen
  8. Heel erg leuk! Heb meteen je etsy-shop even geliked, want die had ik gek genoeg nog nooit bezocht.
    Groetjes Maaike | www.gekkiggeitje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk hoor met die filet gehaakte retro gaatjes ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Terrific outcome. I like how a retro vibe can be vintage modern via yarn and colors.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gorgeous! I love the pattern and the colors.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. in Canada, we would call this a hudson bay blanket...those colours are what they style it as ....this is stunning as I am just learning to crochet this appeals to me 100%...so I would love to make this...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hudson Bay Blanket, that sounds awesome! If you know how to crochet DC and SC you'll be able to make this blanket. Thank you for stopping by.

      Verwijderen
  13. Love this, that open flower has always been a favourite of mine as it's one my nan liked, I love how you've given it a modern, retro feel and a chunky but airy look. FAB!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gorgeous, love that the flowers are alternating, and so happy to see you on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. What a beautiful Blanket. I love the colors.
    Thank you for sharing with the Clever Chicks Blog Hop! I hope you’ll join us again next week!

    Cheers,
    Kathy Shea Mormino
    The Chicken Chick
    http://www.The-Chicken-Chick.com

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!