Crochet play cube: crochet pattern for the Cactus Cube

Hopelijk vonden jullie de gehaakte speelkubus die ik in mijn vorige bericht liet zien leuk. Ik zit er in ieder geval nog met een glimlach naar te kijken bij het uitwerken van het haakpatroon. Het is namelijk ontzettend leuk en helemaal niet zo moeilijk om deze gehaakte speelkubus zelf te maken. Een leuk idee voor een kraamcadeautje of gewoon voor je eigen bloedje. Lees verder voor de uitleg en beschrijving.

Crochet play cube: crochet pattern for the Cactus Cube | Happy in Red

I hope you all liked the crochet play cube I showed you in my last blog post. It was almost impossible to wipe the grin off my face as I was writing up the crochet pattern. It's such a fun project to make, and not difficult at all once you get the hang of it. And a play cube like this makes for an excellent newborn gift. Just saying. So, go ahead and make this crochet play cube yourself using my crochet pattern and tutorial below. Have fun. 

Haakpatroon gehaakte speelkubus, dit heb je nodig

Ik haakte deze speelkubus met Scheepjes Cahlista. Van 100% katoen. Ik gebruikte de kleuren:
258 - Rosewood
281 - Tangerine
514 - Jade
523 - Sweet Mandarin
245 - Green yellow
106 - Snow White 

Je kunt Scheepjes Cahlista online kopen, of bij één van de winkeliers die Scheepjes verkoopt.
Als je liever zelf je kleuren kiest of helemaal loos wilt gaan, kun je ook een Cahlista Colourpack kopen, met amar liefst 109  (!) verschillende kleuren Cahlista. Het zijn bolletjes van 15 gram, dat is per bolletje genoeg voor wat ik met dit patroon van plan ben. Hoewel je van wit beter een grote bol kunt kopen. En Cahlista colour packs zijn bijvoorbeeld hier en hier te koop. 

Haaknaald 4 mm (of de maat die je nodig hebt voor het proeflapje)
Kubus vulling: ik kocht mijn vulkubus van 10 x 10 x 10 cm hier
Maasnaald, borduurnaald (stompe punt)
Blocking mat en spelden.

Scheepjes Cahlista | Happy in Red

Scheepjes Cahlista Colour Pack | Happy in Red

Crochet play cube: this is what you'll need

I made this crochet play cube using Scheepjes Cahlista, a 100% cotton Aran yarn. I used these colours:
258 - Rosewood
281 - Tangerine
514 - Jade
523 - Sweet Mandarin
245 - Green yellow
106 - Snow White 

Scheepjes Cahlista is available online, for example at:
Or you can go crazy and order a Cahlista Colour Pack which contains 109 colours (!) of 15 gram balls of Cahlista. Seriously, it's one awesome pack. And the 15 gram balls are enough for what I'm planning here, although you'll need a full-sized (50 gram) ball of the white. 

You can order the Cahlista Colour packs for example at:
Wool warehouse (worldwide shipping available)
Knotty House (ships to US and Canada)
Black Sheep Wools (ships within UK)

A 4 mm hook (or the size you need to obtain gauge)
Kube filling of 10 x 10 x 10 cm (or 4 x 4 x 4 inch), available at most craft stores
Darning needle and crochet needle (soft/blunt tip)
Blocking mat and pins

Crochet pattern: crochet play cube, cactus cube
PLEASE read the instructions very carefully

Crochet play cube: crochet pattern for the Cactus Cube | Happy in Red

NEDERLANDS
Om te beginnen haak je 6 lapjes van 10 x 10 centimeter.

Let op: keer je werk na elke tour

Het is belangrijk dat je lapje precies 10x10 cm meet. Kom je groter of kleiner uit met haaknaald 4mm, neem dan een maatje groter of kleiner om goed uit te komen. Meet het goed op.

Zo haak je een lapje:
Haak 18 lossen
Tour 1: 1 losse (telt niet als 1v), 1v in 2de van de naald, 16v
Tour 2 - 18: 1 losse (telt niet als 1v), 17 v.

Laat een lange draad hangen (ongeveer 30 cm), heb je die alvast om straks de lapjes aan elkaar te naaien.

Ik haakte 1 lapje in 258 - Rosewood, 1 lapje in 281 - Tangerine, 1 lapje in 514 - Jade en 3 lapjes in
106 - Snow White.

Voordat je gaat borduren is het belangrijk om je werk te blocken. Hoe je dit doet, lees je in mijn tutorial.

ENGLISH
Crochet 6 patches of 10 x 10 cm.

Turn your work after every row.

It's important that your patch measures exactly 10 x 10 cm (or 4 x 4 inch) when you're done. If it turns out larger or smaller on a 4 mm hook, try going up or down a hook size until you get it right. Measure this very precisely. 

This is how you hook a patch
Chain 18
Row 1: chain 1 (doesn't count as a sc), sc in 2nd stitch from the hook, 16sc.
Row 2 -18: chain 1 (doesn't count as a sc), 17 sc.

When casting off leave a long tail of thread, you can use this when assembling the cube.

Before starting your cross-stitch, it's important that you wet block all patches. You can read how to wet block in my online tutorial

NEDERLANDS
Borduren: ga je borduren op je haakwerk, houd dan eerst even je lapje tegen het licht. Naast de vaste steken zie je als het ware 4 gaatjes, je gaat dus kruissteken 'om' een vaste steek heen. De linker
bovenhoek heet A, de rechter bovenhoek B, de linker onderhoek C en de rechteronderhoek D.

Steek je garen van achter naar voor in B, ga voorlangs in C. Piep via de achterkant weer omhoog in A en maak je kruissteek af door voorlangs in D te borduren. Als je alle steken op deze manier doet, worden ze mooi hetzelfde. Werk per kleur, dat scheelt losse eindjes in de achterkant.

Ik haakte de drie verschillende cactussen op de witte gehaakte lapjes. Dit zijn de kruissteekpatronen.

Crochet play cube, cactus cube: cross stitch pattern | Happy in Red

Crochet play cube, cactus cube: cross stitch pattern | Happy in Red

Crochet play cube, cactus cube: cross stitch pattern | Happy in Red

ENGLISH
Cross-stitch the cacti on. f you're cross-stitching on crochet for the first time, hold your crochet patch to the light, you'll see 4 small holes next to every on every side of the V shape of your S stitch. You'll be working from these 'holes'. So, top left corner is A, top right corner is B, bottom left corner is C, bottom right corner is D.

Start cross-stitching by pulling up your thread through B, from back to front, to (on the front) to C. Through the back to go A and pull your thread to the right side, and (on the front) go to B to complete your cross stitch. Work all stitches this way and it will look nice and even. Work per colour, so you won't have so many loose ends in the back. 

I crocheted the 3 different cacti on the white patches. The cross-stitch patterns are above this paragraph. 

Crochet play cube: crochet pattern for the Cactus Cube | Happy in Red

NEDERLANDS
Je kubus in elkaar zetten.

Neem je zes lapjes en naai ze aan elkaar. Gebruik aan de zijkanten de onafgewerkte losse steken om de zijkanten netjes aan elkaar te naaien. Naai de lapjes aan elkaar, totdat je nog één lapje over hebt. Stop eerst de kubbus in je haakwerk, leg je lapje er bovenop en naai dan de vier zijdes van je laatste lapjes vast...
... KLAAR!

ENGLISH
Assembling the crochet play cube

Take your 6 patches and sew them together. Use the unworked chains on the sides to help you sew the patches together. Sew them together until you have one patch left. Put the foam cube inside, then sew the 4 sides of the last patch...
... DONE!

Scheepjes Cahlista | Happy in Red

Hopelijk lukt het zo met mijn beschrijving en heb jij ook in een paar avonden een leuke gehaakte speelkubus. Ik ben inmiddels een beetje verslaafd en aan nóg een gehaakte kubus begonnen, met weer een zomers patroontje erop. En dat patroon deel ik volgende week. Dus kom je dan nog even kijken?

Will this crochet pattern and tutorial work for you? If you read carefully, you'll be able to make a fun crochet play cube. I have to say, I've become a little addicted and I'm working on another crochet play cube, again with a fun summer pattern. I am sharing that particular pattern next week and I hope you'll come over and have a look here when I do. 

1 opmerking

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.