Crochet play cube: crochet pattern. Let's have ice cream

Yay, mijn patroontje van de gehaakte speelkubus met cactussen werd al goed gelezen zeg. Leuk! De meesten van jullie waren natuurlijk aan het puffen en dan wil je helemaal niet haken. Maar nu is het koeler, én heb ik ook nog eens mijn nieuwe patroon af. Ook een gehaakte speelkubus, met ijsjes erop. Want een ijsje kan altijd.

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

Loads of you read about my crochet play cube with cacti. Yay, thanks, everyone! Most of you were probably in the midst of your summer holiday with no time to crochet, but now things are calming an cooling down. So you can just go ahead and try my new pattern, a crochet play cube with ice creams. Because there's always room for ice cream.

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

Dit heb je nodig

Ik haakte deze speelkubus met Scheepjes Cahlista. Van 100% katoen. Ik gebruikte de kleuren:
249 - Saffron
226 - Light orchid
254 - Moon rock
238 - Powder Pink
192 - Scarlet
516 - Candy Apple
106 - Snow white

Scheepjes Cahlista is online te koop of bij één van de winkeliers die Scheepjes verkoopt.
Als je liever zelf je kleuren kiest of helemaal loos wilt gaan, kun je ook een Cahlista Colourpack kopen, met maar liefst 109  (!) verschillende kleuren Cahlista. Dus 109 bolletjes van 15 gram. En Cahlista colour packs zijn bijvoorbeeld hier en hier te koop.

Haaknaald 4 mm (of de maat die je nodig hebt voor het proeflapje)
Kubus vulling: ik kocht mijn vulkubus van 10 x 10 x 10 cm hier.
Maasnaald, borduurnaald (stompe punt)
Blocking mat en spelden.

Scheepjes Cahlista | Happy in Red

Scheepjes Cahlista | Happy in Red

This is what you'll need

I made this crochet play cube using Scheepjes Cahlista, a 100% cotton Aran yarn. I used these colours:
249 - Saffron
226 - Light orchid
254 - Moon rock
238 - Powder Pink
192 - Scarlet
516 - Candy Apple
106 - Snow white

Scheepjes Cahlista is available online, for example at:
Or you can go crazy and order a Cahlista Colour Pack which contains 109 colours (!) of 15 gram balls of Cahlista. Seriously, it's one awesome pack. And the 15 gram balls are enough for what I'm planning here, although you'll need a full-sized (50 gram) ball of the white. 

You can order the Cahlista Colour packs for example at:
Wool warehouse (worldwide shipping available)
Knotty House (ships to US and Canada)
Black Sheep Wools (ships within UK)

A 4 mm hook (or the size you need to obtain gauge)
Kube filling of 10 x 10 x 10 cm (or 4 x 4 x 4 inch), available at most craft stores
Darning needle and crochet needle (soft/blunt tip)
Blocking mat and pins

PATROON, NEDERLANDSHaak 6 lapjes van 10 x 10 centimeter.
Let op: keer je werk na elke tour

Het is belangrijk dat je lapje precies 10x10 cm is. Kom je groter of kleiner uit met haaknaald 4mm, neem dan een maatje groter of kleiner om goed uit te komen. Meet het goed op.

Zo haak je een lapje:
Haak 18 lossen
Tour 1: 1 losse (telt niet als 1v), 1v in 2de van de naald, 16v
Tour 2 - 18: 1 losse (telt niet als 1v), 17 v.

Laat een lange draad hangen (ongeveer 30 cm), die gebruik je om straks de lapjes aan elkaar te naaien.

Ik haakte mijn lapjes in 249 Saffron, 226 Light orchid, 238 Powder Pink, 192 Scarlet, 516 Candy Apple, 106 Snow white.

Voordat je gaat borduren is het belangrijk om je werk te blocken. Hoe je dit doet, lees je in mijn tutorial.

CROCHET PATTERN, ENGLISH
Crochet 6 patches of 10 x 10 cm (4 inch x 4 inch)
Turn your work after every row.

It's important that your patch measures exactly 10 x 10 cm (or 4 x 4 inch) when you're done. If it turns out larger or smaller on a 4 mm hook, try going up or down a hook size until you get it right. Measure this very precisely. 

This is how you hook a patch
Chain 18
Row 1: chain 1 (doesn't count as a sc), sc in 2nd stitch from the hook, 16sc.
Row 2 -18: chain 1 (doesn't count as a sc), 17 sc.

When casting off leave a long tail of thread, you can use this when assembling the cube.

In crocheted 1 patch per colour: 249 Saffron, 226 Light orchid, 238 Powder Pink, 192 Scarlet, 516 Candy Apple, 106 Snow white.

Before starting your cross-stitch, it's important that you wet block all patches. You can read how to wet block in my online tutorial

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

NEDERLANDS
Borduren: ga je borduren op je haakwerk, houd dan eerst even je lapje tegen het licht. Naast de vaste steken zie je als het ware 4 gaatjes, je gaat dus kruissteken 'om' een vaste steek heen. De linker
bovenhoek heet A, de rechter bovenhoek B, de linker onderhoek C en de rechteronderhoek D.

Steek je garen van achter naar voor in B, ga voorlangs in C. Piep via de achterkant weer omhoog in A en maak je kruissteek af door voorlangs in D te borduren. Als je alle steken op deze manier doet, worden ze mooi hetzelfde. Werk per kleur, dat scheelt losse eindjes in de achterkant.

Ik haakte op elk lapje een ijsje, volgens dit patroon. Voor het hoorntje gebruikte ik telkens de kleur 254 Moon rock, voor het ijs combineerde ik wit en een constrastkleur. Behalve op het witte lapje, daarop combineerde ik 238 Powder Pink en 516 Candy Apple.

Cross stitch on crochet, ice cream | Happy in Red

ENGLISH
Cross-stitch the cacti on. f you're cross-stitching on crochet for the first time, hold your crochet patch to the light, you'll see 4 small holes next to every on every side of the V shape of your S stitch. You'll be working from these 'holes'. So, top left corner is A, top right corner is B, bottom left corner is C, bottom right corner is D.

Start cross-stitching by pulling up your thread through B, from back to front, to (on the front) to C. Through the back to go A and pull your thread to the right side, and (on the front) go to B to complete your cross stitch. Work all stitches this way and it will look nice and even. Work per colour, so you won't have so many loose ends in the back. 

I cross-stitched a little ice cream cone on every patch, according to the graph above. For the cone, I always used 254 Moon rock, for the cream I combined white and a colour. Except on the white patch, there I combined 238 Powder Pink en 516 Candy Apple.

NEDERLANDS
Je kubus in elkaar zetten.

Neem je zes lapjes en naai ze aan elkaar. Gebruik aan de zijkanten de onafgewerkte losse steken om de zijkanten netjes aan elkaar te naaien. Naai de lapjes aan elkaar, totdat je nog één lapje over hebt. Stop eerst de kubbus in je haakwerk, leg je lapje er bovenop en naai dan de vier zijdes van je laatste lapjes vast...
... KLAAR!

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

Crochet play cube, Ice creams: crochet pattern | Happy in Red

ENGLISH
Assembling the crochet play cube

Take your 6 patches and sew them together. Use the unworked chains on the sides to help you sew the patches together. Sew them together until you have one patch left. Put the foam cube inside, then sew the 4 sides of the last patch...
... DONE!

Crochet play cube, crochet pattern | Happy in Red

Wil je liever de gehaakte speelkubus met catussen maken? Bekijk hier het gratis patroon voor. 

If you'd rather make the crochet play cube with cacti? Find the free crochet pattern for it. 

1 opmerking

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.