Field of daisies: crochet blanket, free pattern

Jaren terug haakte ik deze bloemetjesdeken, en ik schreef er ook een gratis haakpatroon bij. Ik heb deze deken nu opnieuw gemaakt en ook het haakpatroon in een nieuw jasje gestoken. Net even wat meer bij de tijd en in lekkere nieuwe, leuke kleurtjes. En de gehaakte bloemetjes deken heeft een nieuwe naam: de Field of Daisies Blanket, want ik vind de bloemetjes echt een beetje op Spaanse margrieten lijken. Dus, heb je zin om deze deken te haken? Lees vooral even verder.

Years ago, I crocheted this floral crochet blanket. And I loved it. I also wrote a free crochet pattern to go along with it. But I felt it needed freshening up. Both the blanket and the pattern. So I spent my summer holiday remaking this blanket and tweaking and updating the free crochet pattern. So, I've used some spiffy lovely new colours and the crochet pattern is all up to date. I've also renamed the blanket, and it's now called the Field of Daisies Blanket. Because the flowers remind me of daisies, simple as that. If you'd like to make this blanket? Go for it! Read on.

Field of daisies, gehaakte deken: de uitgebreide versie
Houd jij van haakpatronen met foto's erbij en haakschema's? Wil je lekker kunnen doorlezen? Je kunt een uitgebreide versie van dit haakpatroon vinden in mijn Etsy winkel of op Ravelry, voor een kleine bijdrage. Dit patroon bevat geen reclames, is helemaal in het Nederlands geschreven en er zit een fotobeschrijving én een haakschema bij. Kun je gewoon met een beschrijving overweg? Dan heb je aan mijn gratis haakpatroon meer dan genoeg.

Deze gehaakte deken is ook kant-en-klaar te koop.

Field of daisies, crochet blanket: the premium version
Do you enjoy crochet patterns with photo tutorials and charts? Would you prefer an all-English pattern? There's a premium version of this crochet pattern available, for a small free, in my Etsy shop and on Ravelry. This pattern doesn't have any ads, it's completely written in English, so no nasty Dutch bits, and contains a photo tutorial and crochet chart. If a description is enough for you, then the written pattern on this page will be plenty for you.

This crochet blanket is also for sale

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Wat heb je nodig?- Deze deken is gehaakt met Scheepjes Softfun. Je kunt dit online bestellen of kopen bij één van de winkeliers die Scheepjes verkoopt.

Kleuren en hoeveelheid (voor een deken van 35 vierkanten)
Wit (2412): 7 bollen
Petrol (2604): 1 bol
Okergeel (2621): 1 bol
Zeegroen (2615): 1 bol
Vintage roze (2620): 1 bol
Lila (2619): 1 bol
Roze (2608): 1 bol
Paars (2493): 1 bol
Geel (2518): 1 bol
Lichtgeel (2611): 1 bol

- Een haaknaald van 4,5 mm
- Schaartje
- Maasnaald
- Blockingmatten en spelden

What do you need?
Scheepjes Softfun, available at:
Black Sheep Wools (ships within UK)

Woolwarehouse (ships worldwide)
Deramores (ships worldwide)

Colours and number of balls (for a blanket with 35 blocks)
White (2412): 7 balls
Teal (2604): 1 ball
Mustard (2621): 1 ball
Seagreen (2615): 1 ball

Vintage pink (2620): 1 ball
Lilac (2619): 1 ball
Pink (2608): 1 ball

Purple (2493): 1 ball
Yellow (2518): 1 ball
Light yellow (2611): 1 ball

- A 4.5 mm hook
- Scissors
- Darning needle
- Blocking mats and pins

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Field of daisies: crochet blanket

(For the pattern in English, scroll down!)

Field of daisies, gratis haakpatroon

- Je werkt in het rond, uiteindelijk krijg je een vierkantje
- Je eindigt elke tour door een hv in je eerste steek te maken
-       Tour 4 - 6 haakte ik met wit. Je bloemetje haak je met een andere kleur, hoeveel bloemetjes je per kleur maakt, mag je zelf weten. Zorg voor een gezellige mix van kleuren.

Start! 
Kleur A
8 lossen, sluit met een hv zodat je een ring hebt

Tour 1
3 lossen (telt als 1st), 15 st in de ring

Tour 2
5 lossen (tellen als 1st, 2l) 1st op dezelfde plek, sla een steek over. 7x * 1st-2l-1st in dezelfde steek, sla een steek over *

Tour 3
hv om in de 2l-boog te komen, 3l (telt als 1st), 1st-2l-2st in diezelfde 2l-boog, v tussen de twee 1st-2l-1st clusters uit de vorige tour, 7x * 2st-2l-2st in het 2l-boogje, v tussen de clusters uit de vorige tour *

Tour 4
Kleur B
hv om in de 2l-boog te komen, 3l (telt als 1st), 1st-4l-2st in dezelfde 2l-boog, 4l, 2v in het 2l-boogje, 4l, 3x * 2st-4l-2st in het 2l-boogje, 4l, 2v in het 2l-boogje, 4l *

Tour 5
3l (telt als 1st), 1st, 2st-2l-2st in de hoek, 2st, 4st in de 4l-boog, 2st, 4st in de 4l-boog, 2st, 3x * 2st-2l-2st in de hoek, 2st, 4st in de 4l-boog, 2st, de 4l-boog, 2st *

Tour 6
Hv in de eerste steek, 2l (telst als 1hst), hst in dezelfde steek, sla een steek over >> * 2hst, sla een steek over * helemaal rond, in de hoeken 1hst-1l-1hst

Vierkantjes aan elkaar haken 'as you go'
Haak de vierkantjes tijdens het haken aan elkaar vast, door een hv tussen de 2hst-clusters te haken. Maar je kunt er ook voor kiezen om de vierkantjes aan elkaar te naaien.

De rand
- De rand bestaat out 6 touren, ik wisselde wit en kleur af, en ik begon met wit.
- 6 touren gaan als volgt: 2l (telst als 1hst), hst in elke steek, in de hoeken 1hst-2l-1hst
- De laatste tour is een kreeft steek. Steek je haaknaald van voor naar achter in een steek, haal een los op, draad over het werk en haal door alle lussen. Maak een kreeftsteek in elke steek, plaats 2 kreeftsteken in de hoeken. Je kunt hier een video over de kreeftsteek bekijken.

Eindresultaat bij 35 vierkantjes en de rand: een babydeken van 80 cm breed en 110 cm lang.

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet pattern in English (US terms)

- You are working in the round (you will end up with a square)
- End every round with a slst
- I have used white for rounds 4 -6 (colour B), it's up to you how many flowers you make with each colour (colour A). As long as it's a good mix of colours.

Start! 
Colour A
Ch 8, close with a slst (forms a ring)

Round 1
Ch3 (counts as 1dc), 15 dc’s into the ring

Round 2
CH5 (counts as 1dc, 2ch) 1dc into the same space, skip a stitch. 7x * 1dc-ch2-1dc in the same stitch, skip a stitch *

Round 3
Slst into the ch2 space, ch3 (counts as 1dc) 1dc ch2 2dc into the 2chspace, sc between the 1dc-ch2-1dc clusters of the last round, 7x * 2dc-ch2-2dc into 2ch space, sc between the 1dc-ch2-1dc clusters of the last round * 

Round 4
Colour B
Slst into the 2ch space, ch3 (counts as 1dc), 1dc-ch4-2dc in the 2ch space, ch4, 2 sc in the 2ch space, ch4, 3x * 2dc-ch4-2dc in the ch2 space, ch4, 2sc in the 2ch space, ch4 *

Round 5
Ch3 (counts as 1dc), 1dc, 2dc-ch2-2dc into the corner, 2dc, 4dc in the 4ch space, 2dc, 4dc in the 4ch space, 2dc, 3x * 2dc-ch2-2dc into the corner, 2dc, 4dc in the 4ch space, 2dc, 4dc in the 4ch space, 2dc *

Round 6
Slst into the next stitch, ch2 (counts as 1hdc) hdc into the same stitch, skip a stitch >> * 2 hdc, skip a stitch around, and hdc-ch1-hdc into the corners *

Joining your squares
You can join your squares as you go, by slip stitching between the 2hdc clusters of the last round. Or you can simply decide to sew the squares together. 

Blanket edge
- 6 rounds (I alternated white and a colour every row): 2dc (counts as 1hdc), 1hdc on every stitch, 1hdc-ch2-1hdc in the corners
- Last round! Crab stitch (also called Reverse Single Crochet Stitch), insert your hook front to back in a stitch and crochet a sc (pull up a loop, yarn over and pull through the two loops on your hook) >> crab stitch in every stitch, 2 crab stitches in every corner. You can watch a video on the crab stitch here

End result with 35 squares and the edge: a baby blanket of 80 cm wide and 110 cm long.

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Crochet blanket, free crochet pattern: Field of Daisies Blanket | Happy in Red

Heb je deze deken gemaakt? Deel hem op Facebook of tag me op Instagram en gebruik
#fieldofdaisiesblanket #happyinred. En deel je deken natuurlijk op Ravelry. Veel plezier!

Have you made this blanket? Share it on Facebook or tag me on Instagram and use #fieldofdaisiesblanket #happyinred. Share your blanket on Ravelry too. Enjoy this pattern!

36 opmerkingen

  1. Heel erg leuk, goed met die foto's erbij ook! Dank voor het delen. Liefs Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Heb je die touwtjes zelf om de hekkenpaal gespannen?:-) Ze kleuren perfect bij je deken.:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Es preciosa gracias por el tutorial , yo acabo de terminar una manta con un solo granny square grande .
    Besos Rosa .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende deken. Dank je wel voor het delen van de tutorial. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk! En ziet er inderdaad haalbaar uit! Dankjewel! Zet ik op mijn to-dolijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het ziet er zo simpel uit, en toch, is dat haken niet voor mij weg gelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het delen van het patroon! Ik vind de deken nog steeds heel mooi, lekker fris!

    Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een supermooie deken! dank om het patroon te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ohhh thank you so much for the tutorial! I now have great plans for the week-end! =)
    Will it work okay with woolen yarn?
    greetings from Russia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tilda, not too sure it would work with wool as the pattern is design to have a really open structure. Wool could make it a bit heavy I think (unless it's merino). I think cotton yarn or cotton/acrylic combo like Softfun works best.

      Verwijderen
  10. Het is echt superleuk ! Merci voor het delen van het patroontje ! Als ik ooit eens te veel tijd heb, dan haak ik dit zeker ook eens !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thank you for the beautiful pattern and lesson!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel Esther, superleuk!
    Ff vraagje hoe span je de vierkantjes op je strijkplank? Gewoon met spelden?
    Gr. Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gewoon met kopspelden en dan met de plantenspuit erop loos ;-)

      Verwijderen
  13. Bedankt voor de duidelijke omschrijving! Ik ga het zeker eens proberen. Hoeveel bollen heb je ongeveer nodig gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique, ik heb het even in het bericht gezet. Dan kan iedereen het lezen ;-)
      Veel succes!

      Verwijderen
  14. Your blanket is beautiful! I love the pattern! Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk! Dank je wel voor het patroon. Een echte vrolijke zomerdeken :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. great tutorial and gorgeous blanket. Visiting you from sew many ways

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Your blanket is so bright and colorful. And thanks for the great step-by-step tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your flower squares are beautiful. I appreciate your tutorial about the assembly as you go. I think I'll follow it for my next baby blanket. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thank you for your tutorial I can't wait to have a go x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. This is beautiful and this looks like it could be an easy tutorial to follow.
    Stampin' Up! Scotland

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beautiful afghan! Thank you for the tutorial. I found you on You're Gonna Love it Tuesday link party. If you'd like to visit my blog, you can find me at www.GoCrochetCrazy.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Such a pretty blanket! I'm going to share this with my mom because she's looking for something to make for her soon-to-arrive granddaughter!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. gorgeous blanket, thanks for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. So pretty! I need some Spring around here I'm going to try your pattern soon. Thanks so much!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hello Esther, I found you through the Say G'Day Link Party. I love your afghan, it's just beautiful! I'm an American who lives in Germany, not far from the Netherlands border...so we're practically neighbors. :) Your tutorial is well-done. I invite you to share it at my link party, if you like at http://gocrochetcrazy.blogspot.de/2014/03/its-finally-friday-link-long-at-go_28.html ! I'll be visiting your blog again to see what you're up to. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. featured you over at Nap-Time Creations today! Thanks for linking to Create Link Inspire! Come on over and check out all the fun features ;o) Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Thanks so much for sharing with Adorned From Above's Link Party.
    Have a great week.
    Debi and Charly

    BeantwoordenVerwijderen
  28. G'day from Oz! Many thanks for linking up to the Say G'Day Saturday link up. Hope you can join in again this weekend.

    Best wishes,
    Natasha in Oz

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mega mooi, dus ik heb me (als beginner) er aan gewaagd! Alleen heb ik 1 probleem. Ik krijg hele mooie bloemetjes door de goede uitleg, maar toch doe ik iets fout. Ik krijg bij de bloemetjes namelijk 9 punten ipv 8! Wat oh wat doe ik fout????

    BeantwoordenVerwijderen
  30. I love your designs and I think this would be a great project for after the New Year when thoughts of Spring start creeping in. I am busy with Christmas projects right now but I can't wait to order that yarn you used as it looks delightful! I like to kits up my projects so they are all ready to start plus I have to work them into my budget! LOL! Thank you so much and I'm so happy I found you again! Have a great weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.